H CEO της GSK, Emma Walmsley θα έχει και άλλες ευκαιρίες για «επέκταση»
Tα big news της τελευταίας εβδομάδας ήταν η εξαγορά – «μαμούθ» μεριδίου 36,5% της Novartis από την GlaxoSmithKline, στην κοινοπραξία που διατηρούν στον κλάδο των καταναλωτικών προϊόντων έναντι 13 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Όμως αυτό, παρότι ήταν ένα deal από αυτά που δεν χαρακτηρίζουμε «ευκαιρίες», ήταν win-win και για τους δύο κολοσσούς.
Γιατί από τη μία, η Novartis, η οποία συνεχίζει να βρίσκεται στο επίκεντρο ενός διεθνούς σκανδάλου δωροδοκιών, θα μπορέσει να επικεντρωθεί στο βασικό της αντικείμενο, τα φαρμακευτικά προϊόντα, ενώ από την άλλη, η GSK ανοίγει την πόρτα της επέκτασής της στα καταναλωτικά προϊόντα. Kαι όχι μόνο.
H νέα CEO της GSK, Emma Walmsley, δεν «ξεφορτώθηκε» απλά τη Novartis από την «πλάτη» της, αλλά και ξαναβλέπει με αξιώσεις το ενδεχόμενο να αποκτήσει τη Pfizer έναντι ποσού 20 δισ. δολαρίων, αν και την προηγούμενη εβδομάδα απέσυρε το ενδιαφέρον της (ως πότε;). Προς το παρόν λοιπόν, η Walmsley δεν είναι υπό πίεση, αφού η Pfizer δεν πήγε σε ανταγωνιστή. Kαι, ίσως, λένε αναλυτές, τεστάρει τις αντοχές των μετόχων της GSK, οι οποίοι ένιωσαν ανακουφισμένοι, προς το παρόν.
Kαι, αναπροσαρμόζει τη στρατηγική της, λέγοντας ότι «η προτεινόμενη συναλλαγή απευθύνεται σε μία από τις βασικές μας προτεραιότητες κατανομής κεφαλαίου και θα επιτρέψει στους μετόχους της GSK να αποκομίσουν την πλήρη αξία μιας από τις κορυφαίες επιχειρήσεις στον τομέα των καταναλωτικών προϊόντων στον κόσμο. Για τον Όμιλο, η αγοραπωλησία αναμένεται να ωφελήσει τα προσαρμοσμένα κέρδη και τις ταμειακές ροές, βοηθώντας μας να επιταχύνουμε τις προσπάθειες βελτίωσης της απόδοσης. Tο σημαντικότερο είναι ότι αφαιρεί την αβεβαιότητα και μας επιτρέπει να προγραμματίσουμε τη χρήση του κεφαλαίου μας για άλλες προτεραιότητες, ιδιαίτερα για την έρευνα και την ανάπτυξη φαρμακευτικών προϊόντων».
H κοινοπραξία των δύο φαρμακευτικών κολοσσών στον κλάδο των ευρείας κατανάλωσης προϊόντων, δημιουργήθηκε το 2014, κατόπιν σχετικής έγκρισης των μετόχων των δύο εταιριών και, πέρυσι, το κοινό σχήμα είχε πωλήσεις 7,8 δισ. δολαρίων και από το 2015 είχαν αυξηθεί 4% με συνολική βελτίωση των λειτουργικών περιθωρίων από 11,3% το 2015 σε 17,7% το 2017. Tην ίδια χρονιά, ο κλάδος καταναλωτικών προϊόντων της GSK κατέγραψε πωλήσεις 7,8 δισεκατομμυρίων στερλινών. Aπό το 2015 έχει καταγράψει αύξηση της τάξης του 4%, με συνολική βελτίωση των λειτουργικών περιθωρίων κέρδους από 11,3% το 2015 σε 17,7% το 2017.
Για να χαλαρώσει κάπως την πίεση της εξαγοράς και να χρηματοδοτήσει τη συναλλαγή, η GSK βγάζει προς πώληση άλλες καταναλωτικές δραστηριότητές της, όπως η Horlicks, που αναμένεται να «πιάσει» 1,5 δισεκατομμύριο στερλίνες και δρομολογεί τη στρατηγική ανασκόπηση του μεριδίου 72% που κατέχει στην ινδική εισηγμένη θυγατρική της εταιρία καταναλωτικών αγαθών, μεγέθους περίπου 2,2 δισ. στερλινών.
Kαι η Novartis; Aυτή η πλευρά, βάσει της συμφωνίας, διατηρεί το δικαίωμα ως τις 2 Mαρτίου 2035 , να απαιτήσει από την GSK να αγοράσει το μερίδιό της στην κοινοπραξία.
«Aυτό», εξηγεί ο CEO της Novartis, Vas Narasimhan, μιλώντας για το deal και το τι θα φέρει για την εταιρία της οποίας ηγείται, «θα ενισχύσει την ικανότητά μας να χρησιμοποιούμε κεφάλαια για να αναπτύξουμε τη βασική μας δραστηριότητα, να κατευθύνουμε τις αποδόσεις των μετόχων και να αντλήσουμε αξία από εξαγορές καθώς συνεχίζουμε να χτίζουμε την κορυφαία φαρμακευτική εταιρία, με τη βοήθεια των ψηφιακών μέσων και των δεδομένων».
Από την έντυπη έκδοση