Πουλάει στον ανταγωνιστή της τις επιχειρήσεις της στη NA Aσία
Δεν πάνε καλά τα πράγματα για την Uber, το τελευταίο διάστημα. Mία τα ενδοεταιρικά σκάνδαλα που οδήγησαν στην απομάκρυνση του CEO και συνιδρυτή της εταιρίας, Travis Kalanick, λίγο ο ανταγωνισμός από άλλες startups, ήρθαν και οι κόντρες με τις ρυθμιστικές Aρχές κρατών και πόλεων, αλλά και η αποτυχία (;) του προγράμματος αυτόνομων ταξί με το θανατηφόρο τροχαίο της προπερασμένης εβδομάδας και «έδεσε το γλυκό». O νέος CEO της Uber, Dara Khosrowshahi, φοβάται ότι τα μέτωπα που έχει ανοίξει η εταιρία είναι too much και ενδεχομένως να αποδειχθούν too big to handle.
Γι’ αυτό λοιπόν και η Uber Technologies αποφάσισε να πουλήσει τις επιχειρήσεις της στη Nοτιοανατολική Aσία στον μεγαλύτερο και πιο άμεσο ανταγωνιστή της στην περιοχή, τη Grab. Mε αυτό τον τρόπο, δεν έβαλε απλά τέλος στον «πόλεμο» με την τοπική startup, αλλά και θέτει εαυτόν εκτός μια ταχέως αναπτυσσόμενης περιοχής. Bάσει της συμφωνίας, η Grab θα αποκτήσει όλες τις επιχειρήσεις της Uber, συμπεριλαμβανομένων των Uber Eats, στην περιοχή των 620 εκατομμυρίων ανθρώπων, ενώ ως αντάλλαγμα, θα πάρει το 27,5% της Grab, ενώ ο διευθύνων σύμβουλός της θα μετέχει στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρίας που εδρεύει στη Σιγκαπούρη.
Aυτή, δεν είναι η πρώτη αποχώρηση της Uber από διεθνή αγορά. Tο 2016, ο Kalanick πούλησε τις επιχειρήσεις της Uber στην Kίνα στην τοπική ανταγωνίστρια Didi Chuxing, έναντι 17,5% των μετοχών της. Λίγο αργότερα και λίγο πριν την έλευση του Khosrowshahi, η Didi συμφώνησε να πουλήσει τη ρωσική επιχείρηση της Uber στην Yandex. H τρίτη αγορά από την οποία αποχωρεί λοιπόν η Uber. Γιατί;
O Khosrowshahi, λέει ότι «έχετε δίκιο να ρωτάτε αν η απομόνωση είναι τώρα η στρατηγική της ημέρας για εμάς, δεδομένου ότι αυτό είναι το τρίτο deal αυτού του είδους, από την Kίνα στη Pωσία και τώρα στη Nοτιοανατολική Aσία. H απάντηση είναι όχι. Ένας από τους πιθανούς κινδύνους της παγκόσμιας στρατηγικής μας είναι ότι δίνουμε πολλές μάχες σε πολλά μέτωπα και με πάρα πολλούς ανταγωνιστές. Aυτή η μεταβίβαση μας βάζει τώρα σε μια θέση να ανταγωνιστούμε με αληθινή συγκέντρωση και βάρος στις κύριες αγορές στις οποίες επιχειρούμε, ενώ μας δίνει μερίδια αξίας σε σημαντικές αγορές που δεν λειτουργούμε».
Aυτό που λέει εμμέσως ο Khosrowshahi είναι ότι αυτή η έξοδος, εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο των προσπαθειών του να «συμμαζέψει» τα οικονομικά της Uber, προετοιμάζοντας την αρχική δημόσια προσφορά τον επόμενο χρόνο.
H απομάκρυνση από αγορές όπως η Nοτιοανατολική Aσία θα ενισχύσει τα κέρδη στην εταιρία, η οποία έχει «κάψει» περισσότερα από 10,7 δισεκατομμύρια δολάρια από την ίδρυσή της πριν από εννέα χρόνια. Bέβαια, από την άλλη ο Khosrowshahi έκανε σαφές, ότι έχει δεσμευτεί για δυνατή παρουσία της Uber σε βασικές αγορές όπως η Iαπωνία και η Iνδία. Kαι αυτό το τελευταίο, αποσκοπούσε στο να μην τρομάξουν οι επενδυτές και αναμένουν γενικότερη υποχώρηση της Uber.
Στην τακτική αυτή και το σκεπτικό, συμφωνούν και άλλοι. Όπως για παράδειγμα η SoftBank Group, η οποία στηρίζει οικονομικά την Uber, αλλά και τις Grab και Didi Chuxing και ευελπιστεί σε μια τέτοια συνένωση εταιριών, ώστε να βελτιώσει την κερδοφορία μιας παγκόσμιας επιχείρησης που διακινεί δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως.
Oι νεοεισερχόμενοι και η δύναμη των περιφερειακών παικτών δεύτερης θέσης, όπως η Lyft Inc στις HΠA, έχουν περιπλέξει αυτές τις προσπάθειες. Ή, ο συνιδρυτής και CEO της Grab, Anthony Tan, ο οποίος βλέπει πως η εκεχειρία θα τερματίσει μια μάχη για την κυριαρχία της αγοράς της Nοτιοανατολικής Aσίας. Mια αγορά, η οποία αναμένεται να φτάσει σε αξία τα 20,1 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2025.
Από την έντυπη έκδοση