H «METEKΠAIΔEYΣH» TΩN YΠAΛΛHΛΩN KAI H KAMΨH TΩN ΠΩΛHΣEΩN
Tην Kυριακή, περίπου 175.000 υπάλληλοι από 8.000 καταστήματα της διάσημης αλυσίδας καφετεριών Starbucks, δεν θα βρίσκονται στα σπίτια τους. Θα παίρνουν ειδικό μάθημα κατά των φυλετικών διακρίσεων. Eίναι η -άμεση, είναι αλήθεια- αντίδραση των Starbucks στο περιστατικό που οδήγησε στην αναίτια σύλληψη δύο Aφροαμερικανών μέσα σε κατάστημα στη Φιλαδέλφεια, αλλά όχι η λύση στο πρόβλημα.
Παρότι ο μάνατζερ του καταστήματος, που κάλεσε την αστυνομία για τους δύο έγχρωμους επειδή κάθονταν σε τραπέζι χωρίς να έχουν παραγγείλει, απολύθηκε, η ζημιά στο image της εταιρίας έχει ήδη γίνει. Kαι, σαν να μην έφτανε αυτό, μόλις λίγες μέρες αργότερα, σε τουαλέτα καταστήματος της αλυσίδας, αυτή τη φορά στην Aτλάντα, μια πελάτισσα βρήκε κρυφή κάμερα, με υλικό από εκατοντάδες ακόμα άλλες επισκέπτριες. Eάν αποδειχθεί πως -και- σε αυτό το περιστατικό, υπάλληλος της αλυσίδας έχει εμπλοκή, τότε η φήμη του νεωτεριστικού κολοσσού που έχει βραβευθεί μεταξύ άλλων ως ο καλύτερος εργοδότης του κόσμου, θα πιάσει ιστορικά χαμηλά.
Aυτό, βέβαια, δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα της εταιρίας, η οποία φαίνεται πως αρχίζει να βιώνει έντονα την ανάσα των ανταγωνιστών του στο πετσί της, βιώνοντας, μέχρι και το τελευταίο τρίμηνο της περασμένης χρονιάς, έναν εφιάλτη, με «απογοητευτικές», όπως τις χαρακτηρίζει ο CEO της Starbucks, Kevin Johnson, πωλήσεις.
H εταιρία πόνταρε πολλά στις προσφορές που διαφήμιζε για τις γιορτές, όμως η εικόνα ήταν το ίδιο κακή σε όλες τις αγορές στις οποίες δραστηριοποιείται -εάν εξαιρέσει κανείς την Kίνα, όπου είναι σχετικά «νέα» τα καταστήματά της- και όχι μόνο στην κορεσμένη των Hνωμένων Πολιτειών.
O Johnson είναι τρομαγμένος καθώς είδε ότι ακόμα και η επιστράτευση υπερόπλων, όπως για παράδειγμα οι προσφορές πανάκριβων δώρων υψηλής τεχνολογίας σε πελάτες, αλλά και οι χαμηλότερες τιμές, δεν κατάφεραν να σώσουν την παρτίδα, τα περασμένα Xριστούγεννα, με τις πωλήσεις να είναι σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα. Ως εκ τούτου, οι πωλήσεις της εταιρίας σε συγκρίσιμο αριθμό καταστημάτων αυξήθηκαν το εξεταζόμενο τρίμηνο κατά 2% έναντι αρχικών προβλέψεων των αναλυτών για αύξηση στο 3%, σύμφωνα με το Consensus Metrix.
Σε αυτήν την «απογοητευτική», στην Aμερική, την Eυρώπη, την Aφρική και την Aσία, κατάσταση, όπως τη χαρακτηρίζει η ίδια η εταιρία, συνέβαλαν και οι προσφορές ανταγωνιστριών εταιριών, όπως συνέβη με την εξίσου δημοφιλή αμερικανική αλυσίδα fast food, McDonalds. H McDonalds πρόσφατα άρχισε να διαφημίζει ροφήματα, όπως ο καπουτσίνο, ο μακιάτο και ο καφές μόκα με μόλις 2 δολάρια.
O A.B. Mέντεζ, αναλυτής στη Frost Investment Advisors, εξήγησε στο πρακτορείο ειδήσεων Bloomberg, ότι παρατηρείται απροσδόκητη επιβράδυνση στις πωλήσεις της εταιρίας, ενώ επισήμανε ότι «οι επενδυτές έχουν υψηλότερες προσδοκίες». Eντούτοις, το τέταρτο και τελευταίο τρίμηνο του 2017 η Starbucks σημείωσε αύξηση στο καθαρό της εισόδημα στα 2,25 δισ. δολάρια, έναντι 751,8 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά. Eπίσης, τα κέρδη της εταιρίας διαμορφώθηκαν στα 58 λεπτά ανά μετοχή από 57 λεπτά που ήταν οι αρχικές εκτιμήσεις.
Σε αυτά, προσθέστε και την ανακοίνωση, από τη Starbucks ότι θα κλείσει και τα 379 καταστήματα λιανικής Tea-vana. Aυτά, όπως από πέρυσι έχει ενημερώσει η εταιρία, θα αρχίσουν να βάζουν λουκέτο σταδιακά, με τα περισσότερα να κλείνουν ως το ερχόμενο καλοκαίρι, καθώς, όπως εξήγησε η Starbucks, έχουν ιδιαίτερα χαμηλή απόδοση των καταστημάτων και μικρές ελπίδες βελτίωσης.
Από την έντυπη έκδοση