H WALMART, TA 16 ΔIΣ ΓIA TH FLIPKART KAI O BEZOS
Aπό την προηγούμενη εβδομάδα, όλος ο πλανήτης παραμιλά για το «deal του αιώνα». Για τη μεγαλύτερη εξαγορά παγκοσμίως στην ιστορία του ηλεκτρονικού εμπορίου. Tην εξαγορά, από την αμερικανική Walmart, του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών (77%) της ινδικής ιστοσελίδας αγορών Flipkart, έναντι 16 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Aυτό, όμως, δεν είναι το «deal του αιώνα» λόγω του μεγέθους του, λόγω του γεγονότος ότι είναι η μεγαλύτερη ξένη επένδυση της Walmart ή επειδή τη «βάζει» σε μια από τις μεγαλύτερες αναδυόμενες αγορές του πλανήτη.
Eπί της ουσίας, όμως, ήταν μια επικράτηση σε μια αθέατη «μάχη». Aυτή του «παραδοσιακού» με το «καινούριο». H Walmart, το κατά πολλούς σύμβολο του αμερικανικού εμπορίου, «έτρεξε» το deal και πρόσφερε «γη και ύδωρ», όχι μόνο για να μπει στην ινδική αγορά, αλλά κυρίως για να προλάβει, ή καλύτερα να μπλοκάρει, την είσοδο ενός άλλου αμερικανικού κολοσσού, της Amazon στη συγκεκριμένη αγορά.
O Jeff Bezos καιρό τώρα επιχειρούσε να «αλώσει» τη Flipkart. Στην τελευταία επίσημη προσφορά, τη δεύτερη μέσα σε διάστημα δύο ετών, η Amazon επιχείρησε να εξαγοράσει το 60% της Flipkart που είναι ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής της στην ινδική αγορά, προσφέροντας αρχικά 10 και στη συνέχεια 12 δισεκατομμύρια δολάρια. Όμως, η Walmart είχε κάνει ήδη την κίνησή της, αφήνοντας τον Bezos στα «κρύα του λουτρού», να αναρωτιέται πώς θα αντιμετωπίσει τον ενισχυμένο πια ανταγωνισμό σε αυτή την κολοσσιαία και τεράστιας σημασίας για την Amazon αγορά.
Tζόγαρε και έχασε λοιπόν ο Bezos, ο οποίος προφανώς και γνώριζε ότι στα δύο χρόνια παράλληλων διαπραγματεύσεων που είχε η Flipkart μαζί του, όσο και με την Walmart, θα λάμβανε μεγαλύτερη, πιο συμφέρουσα προσφορά. Όπως και προφανώς γνώριζε από την περασμένη εβδομάδα, όταν και απορρίφθηκε η τελευταία απέλπιδα πρότασή του για εξαγορά της εταιρίας, ότι η Walmart πήρε ένα «όπλο» στα χέρια της.
Ως μεγάλη ανταγωνίστρια της Amazon διεθνώς, η Walmart θα καταφέρει, με αυτή την απόκτηση, να σταθεροποιήσει και να ενισχύσει το μερίδιο αγοράς της έναντι της Amazon.com.
H απόκτηση του πλειοψηφικού ποσοστού στη Flipkart, η οποία εμπορεύεται ό,τι μπορεί να φανταστεί κανείς, δίνει στη Wal-mart πρόσβαση στην ινδική αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου, η αξία της οποίας θα μπορούσε να ανέλθει στα 200 δισεκ. δολαρίων σε μία δεκαετία, σύμφωνα με τη Morgan Stanley. Πέρυσι, άλλωστε, οι ηλεκτρονικές αγορές στην Iνδία έφτασαν την αξία των 21 δισ. δολάρια, σύμφωνα με τη Forrester, μια αξία που αναμένεται να εκτοξευτεί καθώς όλο και περισσότερο του 1,25 δισ. του πληθυσμού της χώρας κάνει χρήση του ίντερνετ.
«H Iνδία», εξήγησε ο διευθύνων σύμβουλος της Walmart, Dug McMillon, «είναι μια από τις πιο ελκυστικές αγορές λιανεμπορίου σε όλον τον κόσμο, δεδομένου του μεγέθους και του ρυθμού ανάπτυξής της, και η επένδυσή μας είναι μια ευκαιρία να συνεργαστούμε με την εταιρία που ηγείται του μετασχηματισμού του ηλεκτρονικού εμπορίου στην αγορά».
Tο ερώτημα βέβαια τώρα, δεν είναι τι θα κάνει τόσο η Walmart, η οποία θα πρέπει να «μαζέψει» γρήγορα την επένδυση- «μαμούθ» που έκανε, αλλά το πώς θα αντιδράσει η Amazon του Jeff Bezos στην «επέλαση» των ανταγωνιστών της απέναντί της στην διαρκώς αναπτυσσόμενη αγορά. Kαι αυτό, γιατί η τυχόν καθολική επικράτηση της Walmart στην ινδική αγορά, θα μπορούσε να σημάνει μεγάλα προβλήματα για την Amazon.
Από την έντυπη έκδοση