H Boeing παρατηρεί έκπληκτη – Eνδιαφέρον για το 747
Ήταν οι τελευταίες ημέρες του 2015, όταν η Boeing ανακοίνωνε ότι περικόπτει δραματικά την παραγωγή της «βασίλισσας των αιθέρων», του 747 Jumbo jet, με στόχο την διακοπή της. Το πιο εμβληματικό μοντέλο του αμερικανικού γίγαντα της αεροναυπηγικής, είχε ήδη αρχίσει να χάνεται από τις λίστες παραγγελιών των αεροπορικών εταιριών, μιας και λόγω τεχνολογίας και μεγέθους, είναι πιο ενεργοβόρο από τα νεότερα αεροσκάφη. Οι καιροί όμως, αλλάζουν.
Μάλλον έκπληκτος, ο CEO της Boeing, Dennis Muilenberg, ο οποίος διαπιστώνει ότι το «σπάσιμο» της συμφωνίας ΗΠΑ- Ιράν για τα πυρηνικά, στέρησε από την εταιρία 20 δισεκατομμύρια δολάρια σε παραγγελίες που έχουν γίνει από ιρανικές εταιρίες (ωστόσο η εταιρία δεν είχε ανοίξει slots κατασκευής, διαβλέποντας πιθανό πρόβλημα), σκέφτεται ότι στη Boeing έρχονται ευκαιρίες κερδοφορίας από το… πουθενά. Για παράδειγμα, η φορολογική μεταρρύθμιση Trump, βοήθησε τη Boeing να κρατήσει στα ταμεία της ποσό που ξεπέρασε το 1 δισεκατομμύριο δολάρια στο τέταρτο τετράμηνο του 2017 και, λόγω ακριβώς της μεταρρύθμισης αυτής, τα προ φόρων κέρδη της συνεχίζουν να «φουσκώνουν». Γι’ αυτό ακριβώς και ο Muilenberg δεν μπορεί να αρθρώσει επικριτικό λόγο εναντίον του Προέδρου, ακόμα και αν απειλείται εμπορικός πόλεμος με την Κίνα, που σίγουρα θα βλάψει μια εταιρία η οποία βασίζεται, κατά 70% στις εξαγωγές.
Από την άλλη, το… ανέλπιστο με την πορεία που παίρνει η «ευθανασία» του 747, όσο η Boeing πασχίζει να αντιμετωπίσει σοβαρά προβλήματα στο 787 Dreamliner, προκαλεί, όχι αδίκως, χαμόγελα στον Mui-lenberg. Γιατί μπορεί το Jumbo να μην είναι προτιμητέο ως επιβατικό αεροσκάφος, όμως, στο διάστημα που μεσολάβησε από την απόφαση κατάργησής του ως σήμερα, αποδείχθηκε ότι έχει ήδη ξεκινήσει να κάνει μια νέα πορεία ως μεταφορικό αεροσκάφος.
Από πέρυσι, καταγράφεται «έκρηξη» στις αγορές των Boeing 747/400, τα οποία οι εταιρίες –όπως η Delta, για παράδειγμα- αποσύρουν από τα δρομολόγια, όμως, αντί να κατευθυνθούν για σκραπ, αγοράζονται από εταιρίες που τα χρησιμοποιούν ως μεταφορικά. Και, ήδη, σήμερα, τα 747 μεταφέρουν τα πάντα, αφού είναι ιδανικά για μεταφορές ευαίσθητων αγαθών σε μακρινούς τόπους από αυτόν της κατασκευής ή παραγωγής τους: Από iPhones που φτιάχνονται στην Κίνα, σε όλο τον πλανήτη, μέχρι λουλούδια που φυτεύονται στη Λατινική Αμερική και μεταφέρονται στην Ευρώπη και την Ασία.
Και ενώ οι cargo carriers φαίνονται να αναζητούν απεγνωσμένα 747, με ημερομηνία κατασκευής από το 1993 ως το 2008, οι τιμές για lease τέτοιων αεροσκαφών –ιδιαίτερα αυτών που έχουν αποσπώμενο ρύγχος για τη φόρτωση ογκωδών αντικειμένων- «σκαρφαλώνουν». Αυτό, εκτιμούν οι αναλυτές, δεν είναι ακριβώς «ανάσταση» του Jumbo, όμως είναι ενδείκτης του –ασαφούς- μέλλοντος. Ο φόβος ενός εμπορικού πολέμου εκτοξεύει τη ζήτηση για μεταχειρισμένα εμπορικά αεροσκάφη (από 4% στο 5% φέτος) και, από την άλλη, η άνοδος του κόστους του πετρελαίου, απωθεί τις εταιρίες από την απόκτηση τετρακινητηρίων (όπως το 747/400 και ωθούν σε πιο οικονομικά, με δύο κινητήρες). Οι αναλυτές πάντως, προβλέπουν ότι τουλάχιστον για μια δεκαετία ακόμα, τα 747 θα συνεχίσουν να «βασιλεύουν», ως μεταφορικά και όχι ως επιβατικά, ευνοώντας τη Boeing, η οποία θα πουλήσει το εναπομείναν στοκ της και έχει πολλά να κερδίσει από τη βαριά συντήρηση την οποία χρειάζονται τα παλαιά αυτά αεροσκάφη.
Το 747 έκανε την πρώτη δοκιμαστική του πτήση τον Φεβρουάριο του 1969 στο Έβερετ της Ουάσιγκτον, όπου βρίσκεται το τεράστιο εργοστάσιο της Boeing. Και για πρώτη φορά, ο κόσμος μπόρεσε να το δει να πετά στον ουρανό το Δεκέμβριο του ίδιου χρόνου, κατά τη διάρκεια μιας πτήσης 4 ωρών και 5 λεπτών από το Σιάτλ στη Νέα Υόρκη. Από τους 191 επιβάτες της ιστορικής εκείνης πτήσης, οι περισσότεροι ήταν δημοσιογράφοι. Τον επόμενο μήνα, η Pan American World Airways εγκαινίασε το 747 σε μια πτήση από τη Νέα Υόρκη στο Λονδίνο, που ήταν και το παρθενικό εμπορικό ταξίδι του. Το 747 έφερε τις αερομεταφορές σε μια νέα εποχή, βοηθώντας τις αεροπορικές να μειώσουν το κόστος ανά επιβάτη και διευκολύνοντας τις υπερατλαντικές πτήσεις.
Από την Έντυπη Έκδοση