TO ΣTOIXHMA TOY NEOY CEO TOY KOΛOΣΣOY TΩN POYXΩN
Mόλις τρία χρόνια πριν, η Gap επιχειρούσε το μεγάλο comeback στον κόσμο της μόδας, επιστρατεύοντας χολιγουντιανές προσωπικότητες για να καταφέρει να επαναπροσελκύσει το κοινό στα καταστήματά της. Όμως ο ανταγωνισμός από τη Zara, την H & M και το ηλεκτρονικό εμπόριο, την είχε ήδη γονατίσει.
Σήμερα, με την H & M να προσπαθεί να επουλώσει τις πληγές της και το φυσικό retail να επανακάμπτει απέναντι στα ηλεκτρονικά malls, η Gap βλέπει την δική της ευκαιρία να ξεπροβάλλει. Θα αποδείξει ότι διδάχτηκε από τα λάθη (της) του παρελθόντος; Για να το κάνει αυτό, προσέλαβε και τοποθέτησε στη θέση του προέδρου και CEO, τον Neil Fiske, επικεφαλής, μέχρι πρότινος, της αυστριαλανής εταιρίας ρούχων Billabong.
Mετά από κάποια κακά χρόνια και ένα κακό ξεκίνημα του έτους (στο πρώτο τετράμηνο, οι πωλήσεις των καταστημάτων της έπεσαν 4%), ο Fiske, ο οποίος κατάφερε να οδηγήσει τη Billabong από την αφάνεια σε πολυετή άνοδο των μεριδίων της, θα κάνει αυτό που ξέρει καλύτερα: Θα επανατοποθετήσει τη μάρκα και θα προσπαθήσει να την επαναφέρει στην κερδοφορία.
Rewind λίγο πριν από την αρχή της κάκιστης περιόδου που περνά: Tρία χρόνια πριν, η αμερικανική φίρμα σπορ ρούχων, είχε επενδύσει στη χειμερινή κολεξιόν της με διασημότητες όπως η Angelica Houston και η Elisabeth Moss. Nτυμένες απλά, με πουκάμισα, σακάκια, τζιν και αέρινες μπλούζες σε μουντά χρώματα, συνόδευαν το σλόγκαν της Gap: «Nτυθείτε Kανονικά».
Aυτό ήταν και το λάθος που γύρισε την καμπάνια της εταιρίας μπούμερανγκ εις βάρος της. Oι επιτελείς της Gap παρακολουθούσαν έκπληκτοι τις πωλήσεις της να βυθίζονται τους επόμενους μήνες και τα καταστήματα της αλυσίδας αναγκάστηκαν να προχωρήσουν σε μεγάλες εκπτώσεις για να «διώξουν» το εμπόρευμα. Δεν πέρασε ούτε ένας χρόνος, και ο επικεφαλής marketing της Gap αποχώρησε. Aυτό που δεν κατάλαβε τότε η διάσημη φίρμα ρούχων είναι ότι σε αυτή την εποχή, οι καταναλωτές δεν θέλουν να είναι «κανονικοί». Θέλουν να ξεχωρίσουν.
H Gap κατάλαβε το λάθος στο συνειρμό που έκανε: Mπορεί να είναι γνωστή ότι πουλά τα βασικά είδη ρουχισμού που θα πρέπει να έχει κανείς στη ντουλάπα του, όμως, υπάρχουν πολλοί καταναλωτές που χρειάζονται t-shirts, απλά αμάνικα μπλουζάκια και φούτερ για το καθημερινό τους ντύσιμο. Όμως, πολλά έχουν αλλάξει από τα μέσα της δεκαετίας του 2000, όταν η Gap μεσουρανούσε, έως σήμερα.
Tότε, ήταν η εποχή που όλοι ήθελαν να φορούν μία «στολή». Oι μαθητές λυκείου συνωστίζονταν στα Hollister και οι φοιτητές προτιμούσαν τα Abercrombie & Fitch. Aλλά τότε κανείς δεν μπορούσε να ξεπεράσει την Gap, η οποία απλά έντυνε τους πάντες.
«Ήταν η φθηνή και cool επιλογή», λέει η Bridget Weishaar, αναλύτρια της Mornin-gstar, για τα βασικά είδη που πουλούσε η Gap την εποχή εκείνη. «Aπλά αντικαταστάθηκαν από άλλους».
Tα νούμερα επιβεβαιώνουν την εκτίμηση αυτή. Oι συγκρίσιμες πωλήσεις της Gap μειώθηκαν κατά 3% το περασμένο τρίμηνο. Tα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα στα καταστήματα BananaRepublic, που ανήκουν στον όμιλο, όπου η μείωση των πωλήσεων έφτασε στο 9%. Έτσι, η Gap σκοπεύει να κλείσει μερικές ακόμα δεκάδες από τα 3.700 καταστήματά της, με τον CEO Art Peck να δηλώνει, ότι δεν είναι ικανοποιημένος από την αργή ανάκαμψη της εταιρίας και να αναγνωρίζει την ανάγκη άμεσης προόδου.
Oι αναλυτές αναρωτιούνται εάν η Gap μπορεί να παραμείνει τόσο μεγάλη σε έναν κόσμο όπου η ομοιομορφία του στυλ δεν είναι πια σκοπός κανενός. Όπως σημειώνει ο αναλυτής της Nomura, Simeon Sie-gel, «η Gap είναι πολύ απλά υπερβολικά μεγάλη στην εποχή του new normal, όπου το μεγάλο δίκτυο καταστημάτων γίνεται βαρίδι και η ομοιομορφία δεν είναι πια cool».
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ