Η τιμή των μετοχών του Facebook σημείωσε πτώση 20% αυτή την εβδομάδα, μετά την ανακοίνωση των τριμηνιαίων κερδών της εταιρείας, που αποκάλυψαν τη στασιμότητα της αύξησης των χρηστών σε βασικές αγορές και το αυξανόμενο κόστος που συνδέεται με την αντιμετώπιση ζητημάτων παραπληροφόρησης, παρεμβολών στις εκλογές και προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Περισσότεροι από 118 δισεκατομμύρια δολάρια εξαφανίστηκαν την Πέμπτη από την αξία της εταιρείας αμέσως μετά την ανακοίνωση την Τετάρτη των αποτελεσμάτων από το πρώτο τρίμηνο της εταιρείας μετά το σκάνδαλο Cambridge Analytica. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη πτώση χρηματιστηριακής κεφαλαιοποίησης σε μια μέρα στην ιστορία, υπερβαίνοντας τις απώλειες της Intel ύψους 91 δισεκατομμυρίων δολαρίων τον Σεπτέμβριο του 2000, σύμφωνα με τα στοιχεία του Bloomberg.
Σύμφωνα με το Reuters, τα αποτελέσματα του δευτέρου τριμήνου ήταν η πρώτη ένδειξη πως ο νέος ευρωπαϊκός νόμος προστασίας προσωπικών δεδομένων και υποθέσεις όπως αυτή της Cambridge Analytica πλήττουν τον “βασιλιά” των social media. Το βασικό πρόβλημα φαίνεται να είναι η επιβράδυνση της αύξησης των εσόδων, που τροφοδοτείται από τη στασιμότητα των χρηστών στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, όπου το Facebook έχει το μεγαλύτερο μέρος των διαφημιστικών εσόδων του.
Η εταιρεία παραδέχεται πλέον ότι η ανάπτυξη θα συνεχίσει να επιβραδύνεται καθ ‘όλη τη διάρκεια του δευτέρου εξαμήνου του 2018, μετακινώντας την εταιρεία από μια μακρά περίοδο υπερ-ανάπτυξης (πάνω από 40% ετησίως) σε απλά υψηλή ανάπτυξη. Προειδοποίησε επίσης πως οι απώλειες αυτές δεν θα αντισταθμιστούν από την αύξηση των εσόδων από τις αναδυόμενες αγορές και το Instagram, που δεν έχει φανεί να επηρεάζεται από τα ζητήματα προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Η εταιρεία ανακοίνωσε πως είχε 2,23 δισ. μηνιαία ενεργούς χρήστες στα τέλη του Ιουνίου- αύξηση 11% σε σχέση με τον Ιούνιο του 2017, η βραδύτερη μέσα σε πάνω από δύο χρόνια. Οι καθημερινοί ενεργοί χρήστες της Βόρειας Αμερικής παρέμειναν στα 185 εκατομμύρια, όπως και το προηγούμενο τρίμηνο. Ωστόσο, για πρωτη φορά εχασαν χρήστες στην Ευρώπη καθώς μειώθηκαν σε 279 εκατομμύρια το δεύτερο τρίμηνο από 282 εκατομμύρια την προηγούμενη περίοδο. Τα συνολικά έξοδα στο δεύτερο τρίμηνο αυξήθηκαν στα 7,4 δισεκατομμύρια δολάρια, κατά 50% πάνω σε σχέση με πέρυσι. Το Facebook προβλέπει παρόμοιες αυξήσεις για το δεύτερο εξάμηνο του έτους, αναφέροντας επίσης τις δαπάνες για περιεχόμενο των βίντεο και το μάρκετινγκ.
Πάντως, ανεξαρτήτως των χαμηλότερων των αναμενόμενων στοιχείων, η Facebook έχει περισσότερους από 2.5 δισ χρήστες σε όλες τις πλατφόρμες της, όπως το Instagram, Whatsapp και Messenger, οπότε πολλοί αναλυτές συνιστούν στους επενδυτές ψυχραιμία ως προς την αποτίμηση της κατάστασης. “Αναμένετε να δείτε μεγαλύτερη έμφαση στην ανάπτυξη της οικογένειας των πλατφορμών του Facebook παρά στο Facebook αυτό καθ’ εαυτό”, συνιστά η Lynnette Luna, εκ των κορυφαίων αναλυτών στην GlobalData.