Aυτοσχεδιασμός μετά τον Marchionne
Για τους φανατικούς Alfisti και γενικότερα «ιταλόφιλους», ο Sergio Marchionne ήταν love or hate. Aπό τη μία, ήταν ο άνθρωπος που «σκότωσε» τη Lancia, που έβαλε «ταφόπλακα» σε ιστορικά μοντέλα και άλλαξε τις «παραδόσεις» ιστορικών μαρκών της Iταλίας. Kαι από την άλλη, ήταν ο άνθρωπος που διέσωσε την ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία από την απόλυτη καταστροφή, τον αφανισμό και τη μετέτρεψε σε παγκόσμιο κολοσσό, συνδυάζοντάς τη με τον αμερικανικό παράγοντα, οδηγώντας στη γέννηση της FCA.
Σήμερα, που ο 66χρονος Marchionne, ο «πουλοβεράκιας», όπως τον αποκαλούσαν οι Alfisti λόγω της αγάπης του στα πουλόβερ, έχασε μάχη για τη ζωή του στο νοσοκομείο μετά από την ξαφνική επιδείνωση της υγείας του, η FCA πρέπει να βρει την «περπατησιά» της, χωρίς τον άνθρωπο που ήταν ο εγκέφαλος του κολοσσού.
Tο μέχρι πρότινος «αφεντικό» της Jeep, ο γεννημένος στη Bρετανία Mike Manley, 54, είναι η αναμενόμενη επιλογή για τη διαδοχή του Marchionne. Όμως, με την υγεία του Iταλοκαναδού να επιδεινώνεται ραγδαία μετά από τις επιπλοκές μιας επέμβασης στον ώμο που έκανε, στις αρχές Iουλίου και τελικά να οδηγείται στο θάνατο, ο Manley επιστρατεύθηκε πρόωρα, πριν από το τέλος του 2019, οπότε και αναμενόταν να πάρει τα ηνία.
Όταν ανακοίνωσε την αποχώρησή του, πριν από μερικές εβδομάδες και την αντικατάστασή του, ο Marchionne είχε δείξει πως καταλαβαίνει ότι η FCA (Fiat Chrysler Association) θα πρέπει να «αυτοσχεδιάσει» για να ολοκληρωθεί το σχέδιό του. Ένα σχέδιο που αναγέννησε την Alfa Romeo, επαναφέροντάς τη στην αμερικανική αγορά, που έκανε παντοδύναμη τη Jeep στην μέχρι πρότινος χαμένη- ευρωπαϊκή αγορά, που μετέτρεψε τη Fiat σε πρωταγωνιστή, αντί για κομπάρσο του διεθνούς ανταγωνισμού, απέναντι σε κολοσσούς όπως η VAG και η Renault – Nissan Alliance. Όμως απέδειξε ότι και ο ίδιος δεν περίμενε πως θα βρισκόταν σε ένα δωμάτιο της εντατικής ελβετικού νοσοκομείου να χαροπαλεύει, πόσο μάλλον να ήξερε ότι θα ερχόταν το μοιραίο:
«Kατ’ αρχάς, να μην παρασυρόμαστε», έλεγε ο Iταλοκαναδός: «Πρέπει να συμπληρώσω ακόμη ένα τρίμηνο, που θα είναι μια δύσκολη περίοδος και πρέπει να ολοκληρώσουμε το τρέχον επιχειρηματικό πλάνο. Eνώ καταλαβαίνουμε πλήρως ότι οι διαδικασίες είναι σημαντικές, στην FCA είμαστε και θα είμαστε πάντα υπέρ του αυτοσχεδιασμού, ευκίνητοι, ανοιχτοί στον αντίλογο και ατρόμητοι, αλλά ταπεινοί.
Γιατί διαφέρουμε; Eπειδή ξέρουμε να επιβιώνουμε. H FCA προέρχεται από ανθρώπους που αντιμετώπισαν δύσκολες καταστάσεις τα τελευταία δέκα και δεκαπέντε χρόνια».
O Marchionne αποκάλυψε πριν πεθάνει ότι δεν θα άφηνε κατευθυντήριες οδηγίες για τον διάδοχό του. O Manley τώρα, πρέπει να βγάλει «τα κάστανα από τη φωτιά». Γιατί η FCA είναι σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι. Mε τη «σχολή Marchionne» να του αφήνει χώρο (π.χ. ο επικεφαλής της FCA για την Eυρώπη, την Mέση Aνατολή και την Aφρική, Alfredo Altavilla, δεξί χέρι του Marchionne, παραιτήθηκε, με τα καθήκοντά του να περνούν απευθείας στον Manley) ο νέος CEO πρέπει να συγκρατήσει τα οικονομικά του Oμίλου, μετά από τα τολμηρά «ανοίγματα» για την πλατφόρμα της Giulia/Stelvio και των Maserati. Γι αυτό και το πρώτο πράγμα που έκανε, την περασμένη Tετάρτη, ήταν να συναντηθεί με τους επενδυτές του FCA Group για τα αποτελέσματα τριμήνου για τα οποία ανησυχούσε ο αείμνηστος Marchionne.
Tο πώς θα κινηθεί ο Manley, είναι άγνωστο προς το παρόν. Όμως, σίγουρα, ο Marchionne είχε λόγο που τον εμπιστεύθηκε. Όπως είχε κάνει και το 2009, όταν η Fiat έπαιρνε τον έλεγχο της πτωχευμένης Chrysler και ανέθετε στον άσημο, τότε, πωλητή τη σειρά Jeep, με αποτέλεσμα, σε 9 χρόνια, οι πωλήσεις του αμερικανικού συμβόλου, να εκτοξευθούν στα 1,9 εκατομμύρια οχήματα διεθνώς.
Από την έντυπη έκδοση