Μια εβδομάδα πριν από την προγραμματισμένη “μεγαλύτερη μέχρι σήμερα” απεργία των μελών πληρώματος θαλάμου επιβατών της Ryanair, η Κομισιόν προειδοποιεί την αεροπορική εταιρεία πτήσεων χαμηλού κόστους ότι οφείλει να αναγνωρίζει το εργατικό δίκαιο των χωρών όπου ζουν οι εργαζόμενοι.
«Υπάρχουν κανόνες και είναι πολύ σαφείς», δήλωσε η Επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ Βιόλετα Μπουλ σε συνέντευξη της στην EL PAÍS και σε άλλα ευρωπαϊκά μέσα ενημέρωσης την Τετάρτη, μία ημέρα πριν από την ετήσια συνάντηση των μετόχων της Ryanair. «Ο τόπος όπου ο εργαζόμενος σηκώνεται και επιστρέφει για υπνο είναι που καθορίζει πού εφαρμόζεται ο νόμος», πρόσθεσε η Επίτροπος της ΕΕ για την Απασχόληση Μαριάν Τίσεν, η οποία επίσης παρακολούθησε τη συνέντευξη τύπου.
Η Ryanair βρίσκεται προ των πυλών μιας νέας απεργίας μελών πληρώματος θαλάμου επιβατών στην Ισπανία, την Πορτογαλία, την Ιταλία, το Βέλγιο και την Ολλανδία την Παρασκευή 28 Σεπτεμβρίου. Τα συνδικάτα που οργανώνουν την κινητοποίηση διαφωνούν με την πολιτική της εταιρείας να αναγκάζει τους εργαζόμενους να υπογράφουν Ιρλανδικές συμβάσεις εργασίας αντί να ακολουθεί το εργατικό δίκαιο κάθε χώρας.
Τα συνδικάτα προειδοποιούν ότι αυτή θα είναι η “μεγαλύτερη απεργία που έχει γίνει ποτέ στην Ryanair”, μετά από τις προηγούμενες απεργίες τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, που ανάγκασαν την εταιρεία να ακυρώσει εκατοντάδες πτήσεις σε όλη την Ευρώπη.
Οι Επίτροποι Μπουλ και Τίσεν δήλωσαν ότι κρίνουν ως καλό βήμα μια επιστολή που έστειλε η Ryanair εκφράζοντας το στόχο της να ξεκινήσει την υπογραφή τοπικών συμβάσεων σε κάθε χώρα όπου έχει βάσεις. Την Τετάρτη, ο αερομεταφορέας υπέβαλε την πρόταση αυτή στους Βέλγους εργαζόμενους, αλλά ανέβαλε την εφαρμογή της μέχρι το Μάιο του 2020, με τόσο τα συνδικάτα όσο και την Κομισιόν να θεωρούν την καθυστέρηση αυτή απαράδεκτη. Οι Μπουλ και Τίσεν υπογράμμισαν ότι η Επιτροπή δεν συμμετέχει σε τυχόν διαπραγματεύσεις μεταξύ της Ryanair και των συνδικάτων, αλλά θα παρακολουθήσει στενά τις εξελίξεις.
«Η διεξαγωγή διαπραγματεύσεων είναι μια αρχή. Το ερώτημα είναι ποιο υλικό θα τεθεί στο τραπέζι», δήλωσε η Μπουλ, η οποία σημείωσε ότι τα εθνικά δικαστήρια πρέπει να εξασφαλίσουν την εφαρμογή της νομοθεσίας, όπως καθορίστηκε από το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων με δύο ξεχωριστές αποφάσεις το 2017. Στις αποφάσεις αυτές το δικαστήριο του Λουξεμβούργου έκρινε ότι οι υπάλληλοι των αεροπορικών εταιρειών που προσέφυγαν σε αυτό θα πρέπει να απευθύνονται στα δικαστήρια της χώρας όπου εργάζονται, όχι στην έδρα της αεροπορικής εταιρείας. Η λογική αυτή πρέπει να εφαρμόζεται επίσης στις συμβάσεις εργασίας.
Με βάση αυτές τις αποφάσεις, ένα δικαστήριο της Σάντα Κρουζτης Τενερίφης έκρινε την Τετάρτη ότι τα ισπανικά δικαστήρια έχουν την εξουσία να ασχολούνται με υποθέσεις που αφορούν εργασιακές σχέσεις της Ryanair και αποφάνθηκε ότι ένας πιλότος που προσλαμβάνεται μέσω τρίτου είναι πράγματι υπάλληλος της Ryanair και όχι ανεξάρτητος εργολάβος . Η αεροπορική εταιρεία δήλωσε ότι θα ασκήσει έφεση κατά της απόφασης, καθώς δεν αναγνωρίζει άλλη δικαιοδοσία εκτός από αυτή της Ιρλανδίας.
«Η μεγαλύτερη απεργία που έγινε ποτέ»
Τα πληρώματα θαλάμου με βάση την Ιταλία, την Ολλανδία, το Βέλγιο, την Πορτογαλία και την Ισπανία ανακοίνωσαν μια “μεγα-απεργία” για τις 28 Σεπτεμβρίου, ως συνέχεια της πρόσφατης πανευρωπαϊκών διαστάσεων απεργίας που πραγματοποιήθηκε στις 25 και 26 Ιουλίου και επηρέασε τις πτήσεις περισσότερων από 100.000 επιβάτες. Επίσης τα πληρώματα καμπίνας από τη Γερμανία σκέφτονται να συμμετάσχουν στην απεργιακή δράση της επόμενης εβδομάδας.
Η απόφαση να διεξαχθεί “η μεγαλύτερη απεργία που έχει ποτέ δει αυτή η εταιρεία” πάρθηκε κατά τη διάρκεια συνάντησης στη Ρώμη επτά συνδικάτων πληρώματος καμπίνων από πέντε χώρες. Σε ανακοίνωση τους μετά από αυτή τη συνάντηση, τα συνδικάτα δήλωσαν ότι η αντίδραση της εταιρείας στις προηγούμενες απεργιακές κινητοποιήσεις ήταν ως τώρα “καμία”. Οι εκπρόσωποι των εργαζομένων ανέφεραν επίσης ότι η διοίκηση απειλεί τους εργαζόμενους με απολύσεις και αρνείται τις αιτήσεις μεταφοράς τους σε περίπτωση απεργίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο διευθύνων σύμβουλος του αερομεταφορέα, Michael O’Leary, και ο πρόεδρος David Bonderman, υπερψηφίστηκαν στο σημερινό ετήσιο συνέδριο της εταιρίας. Η BALPA, που αντιπροσωπεύει τους πιλότους της Ryanair στο Ην. Βασίλειο, είχε ζητήσει από τους μετόχους να μην εκλέξουν εκ νέου τα 2 κορυφαία στελέχη του αερομεταφορέα, κατηγορώντας τους για “εντελώς δυσλειτουργική” σχέση μεταξύ του αερομεταφορέα και των πιλότων του. Παρ’ όλα αυτά πάνω από το 98% των μετόχων ψήφισαν την επανεκλογή του O’Leary ενώ το 70,5% ψήφισε υπέρ της παραμονής του Bonderman στη θέση του Προέδρου.