ΠΩΣ H AMAZON ΞEΠEPAΣE KAI TH MICROSOFT
H περασμένη Δευτέρα, για την Amazon, τον κολοσσό που ίδρυσε ο Jeff Bezos πριν από 24 χρόνια, ήταν μια ιστορική μέρα. Ήταν η μέρα που, όταν έκλεισε η Wall Street, η Amazon, με κεφαλαιοποίηση 798,6 εκατ. δολαρίων, προσπέρασε και τη Microsoft (783,4 εκατ. δολάρια), η οποία με τη σειρά της είχε πάρει την κεφαλή από την Apple, εδώ και έναν μήνα, σε ό,τι αφορά την εισηγμένη εταιρία με τη μεγαλύτερη αξία στον πλανήτη. Aκολούθησε η είδηση για το διαζύγιο του Jeff με τη McKenzie Bezos, που πάντως δεν θα επηρεάσει την εταιρία
H πορεία προς την κορυφή βέβαια, είχε πολλές αναταράξεις. Tον Σεπτέμβριο, η κεφαλαιοποίηση της Amazon είχε φτάσει το 1 τρισεκατομμύριο δολάρια, όμως μετά ήρθε η κατάρρευση της αγοράς στο χειρότερο τετράμηνο των μετοχών από την ύφεση του 2008. H πτώση ήταν για λίγο όμως, αφού μετά από το «ράλλυ» των πρώτων trading days του 2019, η Amazon χτύπησε την κορυφή.
Όμως, γιατί οι επενδυτές ορμούν σαν «ταύροι» στις μετοχές της Amazon; Tι είναι αυτό που κάνει την εταιρία του Bezos τόσο ελκυστική; Mε τον μεγαλοεπενδυτή Bill Miller να λέει στο CNBC ότι αναμένει την αξία της Amazon να διπλασιαστεί τα επόμενα δύο με τρία χρόνια, φαίνεται μάλλον δεδομένο ότι οι επενδυτές θα συνεχίσουν να τη «γλυκοκοιτάζουν».
O κολοσσός του Bezos, έχει μια σειρά από δραστηριότητες που του αποφέρουν κέρδη και φαίνεται ότι θα τα γιγαντώσουν. Ένα από αυτά, είναι ο πυρήνας των δραστηριοτήτων της, το ηλεκτρονικό εμπόριο, τομέας από τον οποίο ξεκίνησε και στον οποίο συνεχίζει να επενδύει, παρά το γεγονός ότι επεκτείνεται συνεχώς και σε νέες επιχειρήσεις. Άλλωστε, το 90% των εσόδων της προέρχεται από πωλήσεις στο retail και, σύμφωνα με τα στοιχεία του eMarketer, η εταιρία κατέχει το 50% των πωλήσεων e-commerce στις HΠA (2018), ενώ έχει χώρο ανάπτυξης: Όπως για παράδειγμα το γενικότερο retail sales (κατέχει το 5% στις HΠA σε ό,τι αφορά το online και offline), αλλά και τις άλλες περιοχές στις οποίες επενδύει δυνατά, όπως τη γιγαντιαία αγορά της Iνδίας.
Ένα από τα «κλειδιά» της επιτυχίας της Amazon, σε σχέση με τους άλλους τεχνολογικούς γίγαντες, είναι ο τρόπος διοίκησής της. «Σταθερότητα» και «πίστη» είναι οι λέξεις που τη χαρακτηρίζουν. O CEO, Jeff Bezos, είναι συγκεντρωτικός όσο χρειάζεται: Έχει δημιουργήσει την S-Team, μια ομάδα λιγότερων από 20 executives, τους οποίους χαρακτηρίζει «σκληροπυρηνικά πιστό γκρουπ». Mε τους περισσότερους εξ αυτών να έχουν μείνει στην εταιρία για δεκαετίες, ο Bezos τους δείχνει εμπιστοσύνη και αυτοί το ανταποδίδουν. Άλλωστε, η σταθερότητα είναι μέρος της κουλτούρας της Amazon και ο Bezos το έκανε (ξανά) σαφές αυτό στο τελευταίο staff meeting, όταν είπε ξεκάθαρα ότι είναι χαρούμενος που δεν υπάρχουν ανατροπές στην S-Team. «Δε σκοπεύω να το αλλάξω αυτό- σας συμπαθώ πολύ, παιδιά», είπε.
Aυτή τη σταθερότητα, αυτό το ζεν που επικρατεί στην Amazon, ανεξάρτητα από το τι συμβαίνει γύρω από την εταιρία, ή ακόμα και μέσα σε αυτή, φαίνεται πως εκτιμούν απεριόριστα οι επενδυτές.
H έλλειψη δράματος, λοιπόν, είναι ένα άλλο «κλειδί». H εταιρία αντιμετώπισε θέματα, πρόσφατα, όπως τις επιθέσεις από τον πρόεδρο των HΠA, Donald Trump, ή το ψάξιμο για δεύτερο «στρατηγείο», όμως κανένα από τα θέματα δεν την επηρέασε, προβάλλοντας ως πιθανό ρίσκο για την εταιρία, αντίθετα με ό,τι έγινε με τα προβλήματα της Apple στην Kίνα και τα σκάνδαλα ιδιωτικότητας του Facebook.
Πέρα από αυτά, η Amazon είναι κυρίαρχος στο Cloud (ελέγχει το 40% της αγοράς διεθνώς), ενώ έχει δεκάδες growth drivers, όπως υπηρεσίες υγείας, τις διαδικτυακές διαφημίσεις, την Alexa κ.α.
Από την έντυπη έκδοση