O 50χρονος Γάλλος μηχανικός Guillaume Faury, ο οποίος από τον Απρίλιο θα αναλάβει τα «ηνία» του ευρωπαϊκού κολοσσού της αεροναυπηγικής, Airbus, διαδεχόμενος τον «πολύ» Tom Enders, φαίνεται ότι θα έχει πολλά ζητήματα να λύσει. Εκτός από τα «απόνερα» του Brexit -το οποίο, εάν γίνει, θα πραγματοποιηθεί λίγο πριν αναλάβει τη θέση του CEO στην Airbus- έχει να αντιμετωπίσει και τον… μπελά του superjumbo A380, το οποίο από «ισχυρό όπλο» της εταιρίας, κινδυνεύει να την… καταρρίψει.
Το ένα πλήγμα διαδέχεται το άλλο για τον κολοσσό των αερομεταφορών, που κατάφερε να ξεπεράσει την αμερικανική Boeing, τα δύο προηγούμενα χρόνια. Τελευταίο, η ακύρωση από την αυστραλιανή Qanta Airways, της εκκρεμούς παραγγελίας για το γιγαντιαίο αεροσκάφος. Για την ακρίβεια η αεροπορική με σήμα -τι άλλο- το καγκουρό, ανακοίνωσε ότι έχει ήδη ακυρώσει μια παραγγελία που είχε κάνει στην Airbus για οκτώ διόρωφα Α380, ύψους 445 εκατομμυρίων δολαρίων, παρά τη δέσμευση που έχει αναλάβει, από το 2006, για τα αεροσκάφη της Airbus. Και έτσι, κατά κάποιο τρόπο, ο κυριότερος μοχλός της δημιουργίας και κατασκευής του θηριώδους Α380, δεν αποκλείεται να γίνει και αυτός της… καταστροφής του. Κι αυτό γιατί μετά από αυτή την ακύρωση της παραγγελίας, το πρόγραμμα για την κατασκευή νέων Α380 μπορεί να ακυρωθεί.
Το ζήτημα είναι και σημειολογικό. Ο αυστραλιανός μεταφορέας, είναι, ως σήμερα, το σημείο αναφοράς της Airbus. Η πρώτη πτήση του υπερπολυτελούς, διόρωφου, γιγαντιαίου και υπερσύγχρονου Α380 έγινε με τα χρώματα της Qantas και, η παρουσία των νέων αεροσκαφών στα αεροδρόμια στα οποία προσεγγίζει η αυστραλιανή εταιρία ήταν κατά κάποιο τρόπο ένα «sightseeing», μια «ζωντανή διαφήμιση», των προϊόντων της ευρωπαϊκής εταιρίας. Και αυτό, όπως αποδείχθηκε, έδρασε θετικά για την έλευση νέων πελατών -κυρίως από τις αραβικές χώρες- στην Airbus.
Με την Qantas να ακυρώνει την προμήθεια νέων Α380 και να αναγγέλλει ότι το ερχόμενο διάστημα θα αναλωθεί στην αναβάθμιση των υπάρχοντων αεροσκαφών στο στόλο της (δηλαδή των 12 Α380 που ήδη λειτουργεί) άμεσα, μπορεί η Airbus να μη χάνει ακριβώς έναν πελάτη και να μην «καταστρέφεται» σε ό,τι αφορά τα έσοδα, όμως σίγουρα θέτει εν κινδύνω το μέλλον του ίδιου του αεροσκάφους. Η Qantas δικαιολογεί την απόφασή της με τη φράση ότι «τα συγκεκριμένα αεροσκάφη δεν έχουν υπάρξει μέρος των σχεδίων για τον στόλο και τα δίκτυα της εταιρίας για κάποιο χρονικό διάστημα» και τώρα, το μέλλον του εμβληματικού, του σημαντικότερου προγράμματος της Airbus κινδυνεύει. Υπάρχει σωτηρία;
Η σωτηρία μπορεί να έρθει από έναν άλλο γίγαντα, από τον αερομεταφορέα του Κόλπου Emirates. Η Emirates έχει εξελιχθεί στον κυριότερο αγοραστή του superjumbo της Airbus και φαίνεται διατεθειμένος να το «βοηθήσει να επιβιώσει». Έτσι, αμέσως μετά από την ανακοίνωση της Qantas, η Emirates δεν φάνηκε να αντιδρά με φόβο και σκέψεις ακύρωσης και των δικών της παραγγελιών. Το αντίθετο: Πηγές της εταιρίας, διέρρευσαν ότι η αραβική αεροπορική μπορεί να τροποποιήσει κάποιες, ή όλες τις τελευταίες 20 παραγγελίες της για το αεροσκάφος σε μικρότερα μοντέλα A350, αγοράζοντας, αντί αυτών, Α380. Με αυτό τον τρόπο, η Emirates θα μπορούσε να μειώσει δραστικά τις ανεκτέλεστες παραγγελίες της Airbus για το μεγαλύτερο επιβατικό αεροσκάφος της.
Όπως και να ‘χει, το εντυπωσιακό μέγεθος, η χλιδή και η γενικότερη επιβλητική παρουσία του A380, δεν έχει κατορθώσει να αφήσει το αποτύπωμα που προσδοκούσε η Airbus στις περισσότερες αεροπορικές εταιρίες, αλλά υποβιβάστηκε αντίθετα σε μια δεύτερη σκέψη για τους αερομεταφορείς που «έχτισαν» τους στόλους τους γύρω από μικρότερα αεροπλάνα.
Από την Έντυπη Έκδοση