Οι χώρες της ΕΕ στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης πετύχαν ένα συμβιβασμό που αφορά στις αλλαγές της ευρωπαϊκής οδηγίας για το φυσικό αέριο, η οποία θα μπορούσε να εμποδίσει την κατασκευή του αγωγού Nord Stream-2 της Gazprom. Σύμφωνα με στοιχεία της εφημερίδας Kommersant η εκδοχή αυτή δίνει στην Gazprom την ευκαιρία να αποφύγει σοβαρές οικονομικές συνέπειες για το εν λόγω έργο, αφού τις διαπραγματεύσεις για την εφαρμογή της οδηγίας θα τις διεξάγει η Γερμανία.
Ωστόσο η ίδια αποδοχή της οδηγίας ενδέχεται να δυσκολέψει παρόλα αυτά ή να μεταθέσει χρονικά την εκμετάλλευση του αγωγού φυσικού αερίου, γράφει η ρωσική εφημερίδα , η οποία, θεωρώντας βέβαιο ότι «σε κάθε περίπτωση η οδηγία θα μελετηθεί περαιτέρω από το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το Ευρωκοινοβούλιο» δεν αποκλείει το ενδεχόμενο, η τελική της εκδοχή να είναι διαφορετική.
Η Γερμανίδα καγκελάριος ‘Αγγελα Μέρκελ, προτού προβεί σε ανακοινώσεις το Συμβούλιο της ΕΕ, είχε δηλώσει πρώτη, ότι οι διαφωνίες με το Παρίσι, οι οποίες αφορούν το σχέδιο της οδηγίας έχουν ξεπεραστεί. Με βάση δε την δήλωση της ότι το Βερολίνο δεν θα βασισθεί μόνο στο ρωσικό φυσικό αέριο αλλά είναι έτοιμο να αγοράσει και υγροποιημένο φυσικό αέριο, μπορεί να συμπεράνει κανείς, ότι η Γερμανία θα συνεχίσει να υποστηρίζει την κατασκευή του αγωγού Nord Stream-2.
Ωστόσο η εφημερίδα Kommersant εκτιμά ότι ακόμη και αν οι τροπολογίες εγκριθούν με την υπάρχουσα μορφή, τα προβλήματα δεν θα εκλείψουν. Αν ο Nord Stream-2 θα κατασκευασθεί – γράφει η εφημερίδα- αφότου τεθούν σε ισχύ οι τροπολογίες, δεν θα μπορεί να αποκλεισθεί από το Τρίτο ενεργειακό πακέτο της ΕΕ που αφορά την απλούστευση της διαδικασίας.
Επιπλέον η Γερμανία πρέπει να λάβει την άδεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τέτοιου είδους διαπραγματεύσεις, την οποία θα πρέπει να ζητήσει όχι σε διάστημα μεγαλύτερο των πέντε μηνών πριν την έναρξη τους.
Και τέλος οι Βρυξέλλες ενδέχεται να μην δώσουν την άδεια για την έναρξη των διαπραγματεύσεων, εάν για παράδειγμα, όπως διευκρινίζει η εφημερίδα, θεωρήσουν ότι οι ίδιες «δεν μπορούν να βλάψουν την λειτουργία της εσωτερικής αγοράς φυσικού αερίου, τον ανταγωνισμό ή την ασφάλεια των προμηθειών»
Οι τροπολογίες που συμφωνήθηκαν μεταξύ Γερμανίας και Γαλλίας αίρουν τους κινδύνους, που απορρέουν από το γεγονός ότι τις δικαιοδοσίες που αφορούν τις εξαιρέσεις από το Τρίτο ενεργειακό πακέτο θα μεταβιβασθούν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ή θα διασφαλισθούν ως αντάλλαγμα μιας συλλογικής απόφασης μερικών χωρών της ΕΕ, υποστηρίζει ο Αλεξέι Γκριβάτς από το Ταμείο Εθνικής Ενεργειακής Ασφάλειας (National Energy Security Fund)
«Όμως δημιουργούνται κίνδυνοι να καθυστερήσει η έναρξη του NordStream-2 επειδή είναι αναγκαία η επικοινωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή», λέει ο Γκριβάτς επισημαίνοντας ότι «εκτός των άλλων η Γερμανία αποκτά έναν πρόσθετο μοχλό άσκησης πιέσεων προς την Ρωσία στο θέμα των διαπραγματεύσεων που αφορούν την μεταφορά φυσικού αερίου μέσω Ουκρανίας».
Επειδή όμως, όπως εκτιμά ο ίδιος, αφού η Ρωσία και η Γερμανία ούτως ή άλλως συμφώνησαν να συνεχισθεί η μεταφορά φυσικού αερίου μέσω Ουκρανίας έως το 2020, και η διαδικασία πλήρωσης ενός νέου αγωγού φυσικού αερίου συντελείται πάντα σταδιακά, οι δυσκολίες αυτές δεν είναι ούτε νέες, ούτε ουσιαστικές.