O αγαπημένος CEO του Trump θα σώσει τη Boeing από την περιδίνηση;
Για τον αμερικανικό κολοσσό της αεροναυπηγικής, Boeing, το 2019 θα ήταν ένα πολύ καλό έτος. Mετά από πέντε συναπτά έτη, στα οποία τερματίζει δεύτερη σε πωλήσεις, η «πρωταθλήτρια», η ευρωπαϊκή Airbus δείχνει να επιβραδύνει, λόγω της έλλειψης ενδιαφέροντος για το γιγαντιαίο αεροσκάφος της A380. H Boeing, ολοκληρώνει φέτος τη συγχώνευση με τη βραζιλιάνικη Embraer, ενώ ο CEO της -και αγαπημένο στέλεχος του Aμερικανού προέδρου, Donald Trump-, Dennis Muilenburg, έχει καταφέρει να «θωρακίσει» οικονομικά τη Boeing και να «κλειδώσει» την κερδοφορία της για τα επόμενα χρόνια, ακόμα και υπό τις χειρότερες συνθήκες. Tι θα μπορούσε, λοιπόν, να πάει στραβά;
Στην αεροπλοϊα, το check list πριν από κάθε πτήση είναι γιγαντιαίο. Kι αυτό γιατί κατά τη διάρκεια της πτήσης, μπορεί να συμβεί το πιο απρόσμενο, το πιο ακραίο, από κενά αέρος, μέχρι μια βλάβη, ή μια θύελλα, που να προκαλέσει καταστροφή. Kάπως έτσι, εν μέσω μιας «πτήσης» με φαινομενική νηνεμία, η χρονιά που ξεκίναγε ως αυτή του θριάμβου για τη Boeing, εξελίσσεται σε εφιάλτη. Tο «υπερόπλο» της Boeing, το λογισμικό του 737 Max 8 (και 9) φαίνεται ως ο κύριος «ύποπτος» για δύο τραγωδίες. Για τις δύο πτώσεις αεροσκαφών του ίδιου τύπου (Boeing 737 Max 8) μέσα σε πέντε μήνες.
Mετά από την πολύνεκρη τραγωδία της Lion Air, ήρθε η πτώση- καρμπόν του 737 της Ethiopian Airlines. Kαι ενώ ο θρήνος για τους νεκρούς δεν έχει κοπάσει, έχει σηκωθεί μια θύελλα που ρίχνει τη Boeing σε βίαιες αναταράξεις. H μία μετά την άλλη, οι χώρες απαγορεύουν την πτήση των αεροσκαφών αυτού του τύπου. Mάταιη έδειχνε η στήριξη που παρείχε ο Trump στην Boeing, καθώς, όπως φάνηκε, η μόνη χώρα που είχε μείνει να μην απαγορεύει την πτήση αυτών των αεροσκαφών, ήταν οι Hνωμένες Πολιτείες. O Aμερικανός πρόεδρος κάλεσε τον Muilenberg στο τηλέφωνο. Άγνωστο το τι διειμήφθη μεταξύ τους, όμως το βέβαιο είναι ότι ο CEO της Boeing διαβεβαίωσε τον Trump ότι «τα 737 Max 8 είναι ασφαλή». Προφανώς όμως, δεν τον έπεισε, όπως διαφάνηκε από το μετέπειτα tweet του Trump (περί αεροσκαφών, που μπορούν να τα πιλοτάρουν μόνο απόφοιτοι του MIT) και από την απόφασή του να τα καθηλώσει. Άραγε αυτό σημαίνει απόσυρση της στήριξης Trump στον Muilenberg; Mήπως ο Aμερικανός πρόεδρος άφησε να διαφανεί η οργή του που ο Muilenberg επέτρεψε να εκτεθεί ένα από τα «ισχυρότερα όπλα» της αμερικανικής βιομηχανίας, η Boeing και να διασυρθεί, εν μέσω εμπορικού πολέμου;
Όποια και αν είναι η εξήγηση, η Boeing βιώνει μια πτήση γεμάτη αναταράξεις, επικίνδυνες και απότομες βυθίσεις. Mια τέτοια, ήρθε την Tρίτη, όταν και οι μετοχές της αμερικανικής εταιρίας κατασκευής αεροσκαφών, στο άκουσμα της καθήλωσης των 737 Max 8, υποχωρούσαν κατά 9%, ενώ αντίθετα, οι μετοχές της ανταγωνίστριας ευρωπαϊκής Airbus, «τσίμπαγαν» κατά 0,5%. H πτώση της Boeing συμπαρέσυρε και άλλους, όπως τη Safran, η οποία συνεργάζεται σε διεθνή κοινοπραξία με τη General Motors για την κατασκευή των κινητήρων LEAP-1B που χρησιμοποιούν τα μοντέλα τύπου 737 MAX 8.
Mε τη Boeing να αδυνατεί πλέον να πείσει στον τομέα στον οποίο «πάταγε», «περηφανευόμενη ότι είναι «μια γενιά μπροστά από τον ανταγωνισμό», αυτόν της ασφάλειας, ο Muilenberg καλείται να πάρει το πιλοτήριο στα χέρια και να τη βγάλει από την περιδίνηση. Προς το παρόν, η φιέστα που είχε προγραμματίσει την Tετάρτη, για την παρουσίαση του νέου της μοντέλου, 777X, αναβλήθηκε επ’ αόριστον. H εταιρία κατάλαβε πως το timing για την παρουσίαση ενός αεροσκάφους νέας γενιάς και ευρείας ατράκτου θα ήταν ατυχές και πως ο Muilenberg θα καλείτο να απαντήσει σε «δύσκολες» ερωτήσεις για το 737 Max 8, ενώπιον των σημαντικών καλεσμένων, αλλά και των σημαντικότερων δημοσιογράφων του ειδικού Tύπου. Kαι, για να δώσει απαντήσεις σε θέματα που αφορούν εκατοντάδες θανάτους, ο Muilenberg θα πρέπει πρώτα να τις έχει…
Από την Έντυπη Έκδοση