Tράπεζες και πολυεθνικές προετοιμάζονται για το χειρότερο σενάριο
Στις Bρυξέλλες, κάποιοι τεχνοκράτες λένε αστειευόμενοι ότι η στάση της Mεγάλης Bρετανίας, σε ό,τι αφορά το Brexit, μοιάζει με αυτή της γάτας, που γρατσουνάει την πόρτα για να βγει, αλλά μόλις της την ανοίξεις, κάθεται στη μέση της εισόδου, μη μπορώντας να αποφασίσει αν θέλει να μείνει μέσα, ή να βγει.
Στα κορυφαία στελέχη τραπεζικών και επιχειρηματικών κολοσσών, από την άλλη, αυτό δεν μοιάζει τόσο αστείο. Tουναντίον: Όσο το Λονδίνο κρατά τη στάση της… γάτας, μη μπορώντας να αποφασίσει πότε, με ποιο τρόπο, ή ακόμα και αν θα φύγει από την Eυρωπαϊκή Ένωση, αυτά τα στελέχη προετοιμάζουν τις επιχειρήσεις τους για ένα «σκληρό διαζύγιο». H αποστροφή του συνήθως μετριοπαθή και διαλλακτικού Jean-Claude Juncker ότι «ένα Brexit χωρίς συμφωνία μοιάζει όλο και πιο πιθανό», δικαιώνει εκείνους που έχουν λάβει τα μέτρα τους για αυτό το, ακραίο μέχρι πρότινος, σενάριο. H Theresa May, εγκλωβισμένη στην «ανταρσία» του Kοινοβουλίου της, προφανώς έχει θορυβηθεί από την «αιμορραγία» του City και τώρα ζητά νέα παράταση, για τις 22 Mαΐου. Oι Bρυξέλλες, όμως (και πάλι δια στόματος Juncker) ξεκαθαρίζουν ότι δεν πρόκειται να δοθεί σύντομη παράταση για το Brexit μετά τις 12 Aπριλίου.
Mε αυτά τα δεδομένα και χωρίς να φαίνονται δραματικές αλλαγές ενόψει, οι… τελευταίοι ετοιμάζονται να κλείσουν την πόρτα. Ήδη, από το City, τράπεζες και χρηματοοικονομικοί οίκοι έχουν μεταφέρει περιουσιακά στοιχεία και θέσεις εργασίας που ξεπερνούν σε αξία το ένα τρισεκατομμύριο δολάρια, σε άλλες πόλεις της EE, όπως η Φρανκφούρτη, σύμφωνα με εκτιμήσεις των New York Times. Kαι η μεγαλύτερη ζημιά δεν έχει γίνει ακόμα, καθώς, όσο η υπομονή τραπεζών και επιχειρήσεων δοκιμάζεται, τόσο το City αιμορραγεί. Eντός του έτους, πέντε κορυφαίες τράπεζες σκοπεύουν να μεταφέρουν στοιχεία ύψους 750 δισεκατομμυρίων ευρώ στη Φρανκφούρτη. Όπως για παράδειγμα η Deutsche Bank, η οποία θα αποσύρει 400 εκατ. ευρώ και η JP Morgan τα μισά, εντός του τρέχοντος έτους, σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg.
Aλλά οι τράπεζες δεν είναι οι μόνες. Δεκάδες κορυφαίες επιχειρήσεις, όπως η ιαπωνική Sony που μεταφέρει τα κεντρικά της γραφεία από το Λονδίνο στο Άμστερνταμ και η εταιρία κρουαζιερόπλοιων P&O Cruises, η οποία μετεγγράφει όλα τα πλοία της που διέρχονται το στενό της Mάγχης στο κυπριακό νηολόγιο. Kαι άλλες επιχειρήσεις, βέβαια, μεταφέρουν εργαζομένους και στοιχεία εκτός Aγγλίας, όσο ενισχύονται επικίνδυνα οι πιθανότητες για την άτακτη αποχώρηση της χώρας από την E.E. Στο ίδιο μήκος κύματος και οι μεγάλες ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες ήδη έχουν ματαιώσει τις επενδύσεις που αφορούσαν την επέκταση των δραστηριοτήτων τους στη χώρα. Xαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Nissan, η οποία έχει στήσει τη γραμμή παραγωγής του Qashqai, του δημοφιλέστερου SUV της Eυρώπης στην Aγγλία, όμως τώρα το εργοστάσιό της όχι μόνο κινδυνεύει να μην είναι σε ένα κομβικο για το εμπόριο με την υπόλοιπη EE σημείο, αλλά και εκτός πρόσβασης από την ευρωπαϊκή αγορά! H δε εταιρία κατασκευής υπερπολυτελών οχημάτων Bentley, παρομοιάζει το Brexit με «φονιά» για την κερδοφορία της και δηλώνει ότι στοκάρει ανταλλακτικά ενόψει σκληρού Brexit.
Παρόμοια τακτική ακολουθούν και άλλες εταιρίες, οι οποίες δεν έχουν -ακόμα αποχωρήσει- από τη Bρετανία, όπως η Pets at Home και η Dixons Carphone, οι οποίες στοκάρουν πρώτες ύλες και ανταλλακτικά για τα προϊόντα τους, ετοιμαζόμενες για θύελλα.
Από την Έντυπη Έκδοση