Οι εργαζόμενοι της Goldman Sachs δεν πρέπει πλέον να φορούν κοστούμι στη δουλειά. Με τη «νέα χαλαρότητα» η εταιρεία προσδοκά να προσελκύσει νέα ταλέντα.
Ο Ράιαν μοιάζει με τουρίστα στη Γουόλ Στριτ. Ξεπλυμένο τζιν, αθλητικά παπούτσια και μπουφάν. Ούτε κοστούμι, ούτε γραβάτα. Κι όμως, όπως γράφει η Deutsche Welle, εργάζεται στην Goldman Sachs. «Πολύ χαίρομαι που μπορώ επιτέλους να έρχομαι έτσι στη δουλειά».
Μέχρι πριν από λίγες εβδομάδες τα πράγματα ήταν τελείως διαφορετικά. Όπως σε όλες τις εταιρείες στον οικονομικό κλάδο έτσι και στην Goldman Sachs υπήρχε αυστηρό dress code. Η γραβάτα και το κουστούμι ήταν απαραίτητα. Αθλητικά και τζιν απαγορεύονταν.
Ωστόσο ο νέος επικεφαλής της εταιρείας, Ντέιβιντ Σάλομον θέλει να δώσει νέα πνοή στην απαρχαιωμένη εικόνα της Goldman Sachs. Ο Σάλομον που ανέλαβε τη διευθυντική θέση μόλις πριν από λίγους μήνες βρίσκεται παράλληλα και σε τουρνέ ως DJ με το όνομα D-Sol. Η μεγαλύτερη του επιτυχία: η διασκευή του Don’t Stop (Thinking About Tomorrow). Ο τίτλος του τραγουδιού μπορεί να εκληφθεί και ως μότο για την εταιρεία του. Μη σταματάς ποτέ, σκέψου πάντα το αύριο. Κάτι το οποίο εφαρμόζει τώρα και ενδυματολογικά.
Στα ίχνη του Silicon Valley
Η Goldman Sachs ακολουθεί μια τάση που είχε ξεκινήσει από τις εταιρείες της Silicon Valley ήδη τη δεκαετία του 1950. Το πιο χαλαρό στιλ θεωρείται χαρακτηριστικό μιας νέας ελίτ, την οποία επιδιώκει να απασχολήσει και η Goldman Sachs. «Οι τράπεζες επενδύσεων εξελίσσονται όλο και περισσότερο σε εταιρείες τεχνολογίας», λέει ο Μπραντ Γιέγκερ, προγραμματιστής σε εταιρεία νέων τεχνολογιών στη Νέα Υόρκη. Γι’ αυτό δεν χρειάζονται μόνο οικονομολόγους και αναλυτές αλλά και χιλιάδες προγραμματιστές.
Προκειμένου να προσελκύσουν νέα ταλέντα, οι εταιρείες προσαρμόζουν το dress code τους σε αυτό της Silicon Valley. Η τάση αυτή όμως δημιουργεί προβλήματα σε έναν άλλο κλάδο. Αμερικανοί βιοτέχνες ανησυχούν για το μέλλον των εταιρειών τους. Ο εγχώριος τζίρος, που υπολογίζεται στα 2,6 δις δολάρια το χρόνο, ολοένα και συρρικνώνεται. Η μετοχή της Tailors Brand για παράδειγμα, της μεγαλύτερης εταιρείας ανδρικής ένδυσης στις ΗΠΑ, έπεσε κατά 50%. Πώς όμως αυξάνει κανείς τις πωλήσεις όταν το επίσημο ένδυμα θεωρείται πλέον ντεμοντέ;
Η στρατηγική των εταιρειών ανδρικής ένδυσης
Η απάντηση που δίνουν οι εταιρείες σε αυτό είναι ένας συνδυασμός δώρων, εκπτώσεων αλλά και νέων προτάσεων ένδυσης. Έτσι, για παράδειγμα, η αλυσίδα Macy’s προτείνει φούτερ με κουκούλα σε συνδυασμό με κλασικό σακάκι. Σε βιτρίνες βλέπει κανείς παντελόνι τύπου φόρμα με πουκάμισο. Η καναδική εταιρεία Indochino που διατηρεί κατάστημα στη Wall Street κάνει δώρο στους εργαζομένους της Goldman Sachs παντελόνια chino και τους προσφέρει εκπτώσεις που δίνει κανονικά μόνο στους δικούς της υπαλλήλους. Όλο αυτά έχουν στόχο να δώσουν κίνητρα στους πελάτες για περισσότερες αγορές. Μέχρι στιγμής όμως τα αποτελέσματα δεν είναι ιδιαίτερα ικανοποιητικά.
Από την άλλη πλευρά και ο ίδιος ο Ντέιβιντ Σάλομον της Goldman Sachs δεν θέλει η ενδυμασία των συνεργατών του να είναι υπερβολικά χαλαρή. «Η casual ενδυμασία δεν ταιριάζει σε κάθε περίσταση και κάθε μέρα», αναφέρει χαρακτηριστικά σε έγγραφο προς τους συνεργάτες του. Ο ίδιος εμπιστεύεται πάντως την κρίση των εργαζομένων του όσον αφορά και τις ενδυματολογικές τους επιλογές.