Πρόκειται αναμφίβολα για το τέλος μιας εποχής στην Daimler: μετά από 13 χρόνια στην ηγεσία της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο Ντ. Τσέτσε παραδίδει τη σκυτάλη στο διάδοχό του, ο οποίος είναι αντιμέτωπος με τεράστιες προκλήσεις.
Αντιμέτωπος με εξίσου μεγάλα, αλλά διαφορετικής φύσης προβλήματα ήταν και ο ίδιος ο Ντίτερ Τσέτσε όταν ανέλαβε διευθύνων σύμβουλος τον Ιανουάριο του 2006. Γέννημα θρέμμα της Daimler, όπου πέρασε όλη την επαγγελματική του σταδιοδρομία από το 1976, ο σήμερα 66χρονος έπρεπε να βουτήξει εξαρχής στα βαθιά. Όπως γράφει η Deutsche Welle, ο Τσέτσε κλήθηκε να μαζέψει τα συντρίμμια που είχε αφήσει ο προκάτοχός του Γύργκεν Σρεμπ μετά τη συγχώνευση με την Chrysler. Αυτό που ο τελευταίος περιέγραφε συχνά ως «αιθέριο γάμο» εξελίχθηκε τελικώς σε εφιάλτη.
Λόγω της πολυετούς εμπειρίας του ο Τσέτσε θεωρήθηκε ο κατάλληλος άνθρωπος την κατάλληλη στιγμή. Ήδη από τη δεκαετία του 1990 είχε συμβάλει στο να ξεπεράσει η Daimler πολλές κρίσεις. Παρά τις δυσκολίες, κατάφερε να εξυγιάνει τελικώς και την αμερικανική θυγατρική Chrysler και να την οδηγήσει μάλιστα, έστω και βραχυχρόνια, στην κερδοφορία.
O Dr. Z
Στην Αμερική έγινε γνωστός ως «Dr Z.». Ως μάνατζερ συμμετείχε ακόμη και σε διαφημιστικά σποτ της εταιρείας, κάτι μάλλον ασυνήθιστο για την εποχή. Στην ηγεσία της Daimler επικεντρώθηκε περισσότερο στην παραγωγή πολυτελών αυτοκινήτων και φορτηγών. Το 2016 η Mercedes ξεπέρασε τις Audi και BMW και αναρριχήθηκε στην κορυφή της κατηγορίας premium.
«Με την Mercedes-Benz θέλαμε να ηγούμαστε της κατηγορίας premium από το 2020. Ήδη από το 2016 όμως είμαστε στην κορυφή», σχολίασε ο ίδιος ο Τσέτσε κατά την χθεσινή αποχαιρετιστήρια ομιλία του ενώπιον της γενικής συνέλευσης των μετόχων. «Η επιθετική αυτή πολιτική δεν ήταν αυτοσκοπός. Με τον τρόπο αυτό αποκτήσαμε την αναγκαία δυναμική προκειμένου να αναλάβουμε ηγετικό ρόλο σε ένα ακόμη μεγαλύτερο πεδίο, που αφορά τη μετεξέλιξη της αυτοκινητοβιομηχανίας».
Αργά βήματα στην ηλεκτροκίνηση
Το γεγονός ότι ο ίδιος δεν συνέβαλε με μεγαλύτερο σθένος και αποφασιστικότητα στη μεταστροφή αυτή και στη μετάβαση σε φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα και συγκεκριμένα στην ηλεκτροκίνηση συγκαταλέγεται στα λιγότερο θετικά κεφάλαια της πολυετούς και αναμφίβολα πετυχημένης εν γένει σταδιοδρομίας του. Και είναι ένα από τα θέματα με τα οποία θα πρέπει να ασχοληθεί άμεσα ο διάδοχός του, όπως είπε την Τετάρτη ο ίδιος ο Τσέτσε:
«Μόνον στα Ι.Χ. δαπανούμε 10 δις για την διεύρυνση του ηλεκτροκίνητου στόλου μας. Ήδη από το 2022 η παραγωγή μας στην Ευρώπη θα έχει μηδενικές εκπομπές ρύπων. Και από το 2040 όλα τα νέα μας οχήματα θα έχουν μηδενικές εκπομπές».
Η μεγαλύτερη σκιά που βαραίνει όμως την πολύχρονη θητεία του Ντίτερ Τσέτσε είναι φυσικά το σκάνδαλο των παραποιημένων τιμών ρύπων. Το λεγόμενο Dieselgate προκάλεσε βαρύτατο πλήγμα όχι μόνον στην Daimler αλλά σε όλες τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες.