ΤΕΛΟΣ (ΚΑΙ) ΣΤΟΥΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΥΣ ΤΗΣ ΣΟΥΗΔΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΙΑΣ
Στις αρχές του έτους, η H&M, η οποία είχε μόλις γλυτώσει από το χείλος της καταστροφής, ανακοίνωνε ότι θα αλλάξει τα πάντα ώστε να εκσυγχρονιστεί, να «μιλήσει» ξανά στις καρδιές των καταναλωτών και να μπορέσει να παραμείνει κερδοφόρα. Μετά απο 39 ολόκληρα χρόνια λοιπόν, η αλυσίδα καταστημάτων μόδας ανακοίνωσε ότι σταματά να εκδίδει τους καταλόγους με τα προϊόντα της, επενδύοντας αποκλειστικά και μόνο στις ψηφιακές εκδόσεις τους.
Αφορά αυτό μόνο τις αλλαγές συνηθειών των καταναλωτών που ξοδεύουν τον περισσότερο χρόνο τους κολλημένοι πάνω στις οθόνες των κινητών και των tablets τους; Σε ένα μεγάλο βαθμό, ναι. Σε μεγαλύτερο, όμως, είναι το επόμενο βήμα εφαρμογής του σχεδίου που έχει βάλει «μπρος» ο 44χρονος εγγονός του ιδρυτή της H&M και CEO της εταιρίας, η οποία συνεχίζει να διοικείται από την οικογένεια και να είναι όντως οικογενειακή, Karl-Johan Persson.
Ο Persson, είχε αναλάβει την ευθύνη για την μεγαλύτερη σε μια δεκαετία, πτώση πωλήσεων και στη συνέχεια πτώση της μετοχής της μητρικής Hennes & Mauritz AB, ύψους 15%, που εξαφάνισε περίπου 6 δισεκατομμύρια ευρώ από τη χρηματιστηριακή της αξία. Είχε σηκώσει το βάρος της ευθύνης για την καταστροφή, αλλά και το βάρος για την επιστροφή της H&M στα κέρδη και στο επίπεδο που ήταν πριν την καταρρίψει η Zara και άλλες low cost εταιρίες ντυσίματος.
Η σουηδική εταιρία βρήκε ως «αντίδοτο» στην κρίση που την είχε χτυπήσει, τη μετάβασή της στις διαδικτυακές πωλήσεις, διαδικασία την οποία έχει καθυστερήσει σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές της. Όμως, έστω και καθυστερημένα, αυτή η μετάβασή της έχει ήδη αρχίσει να αποδίδει καρπούς, συμβάλλοντας τόσο στη βελτίωση των πωλήσεων, όσο και στην αύξηση του μεριδίου αγοράς. Νωρίτερα, ο πατέρας του Karl-Johah, Stefan Persson, είχε προβεί σε μαζικές αγορές μετοχών, ως μια έμπρακτη κίνηση στήριξης της εταιρίας από την οικογένεια, «μέχρι τελικής πτώσης».
Και η τακτική απέδωσε. Η εταιρία καταγράφει κέρδη- έκπληξη μέσα στο 2019 και η μετοχή της κάνει συνεχή άλματα. Εν αναμονή των αποτελεσμάτων του β’ τριμήνου, η Hennes & Mauritz AB προσδοκά νούμερα τα οποία θα ξεπεράσουν αυτά του α’ τριμήνου του έτους. Η αύξηση των πωλήσεων έχει επιταχυνθεί μέχρι στιγμής κατά το δεύτερο τρίμηνο, καταγράφοντας αύξηση 7% στα τοπικά νομίσματα μέχρι και τον Μάρτιο, σε σύγκριση με 4% το πρώτο τρίμηνο. Η H&M έχει σχεδόν καταργήσει τις εκπτώσεις, γεγονός που ωθεί τις πωλήσεις.
Παρόλα αυτά, τα προβλήματα δεν έχουν λυθεί.
Ένα από αυτά, είναι το χρονίζον πρόβλημα της ποσότητας των απούλητων προϊόντων που αυξάνεται. Το στοκ, το οποίο αυξάνεται και πάλι, ως ποσοστό των πωλήσεων έφτασε στο 18,6% από 17,9% το τέταρτο τρίμηνο. Ο Persson δήλωσε ότι η H&M εξακολουθεί να μην μπορεί να δώσει προθεσμία για το πότε σκοπεύει να επιτύχει τον στόχο της μείωσης του ποσοστού αυτού σε 12% έως 14%. Ο κληρονόμος της H&M λέει ότι το καλοκαίρι θα φύγει ευκολότερα στο στοκ των απούλητων, που είναι εποχικά ρούχα.
Τα κέρδη προ φόρων ύψους 1,04 δισ. σουηδικών κορωνών (112 εκατ. δολαρίων) κατά το τρίμηνο που ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο ήταν τα μικρότερα τριμηνιαία κέρδη εδώ και 18 χρόνια, αλλά ξεπέρασαν τις εκτιμήσεις των αναλυτών, που ήταν στις 678 εκατ. κορώνες. Ήταν η έβδομη συνεχόμενη πτώση των τριμηνιαίων κερδών, με την αλυσίδα να σχεδιάζει συρρίκωνση του δικτύου καταστημάτων της στην Ευρώπη, ακόμη και καθώς επεκτείνεται αλλού, προσθέτοντας 175 καταστήματα συνολικά σε όλο τον κόσμο. Η Ευρώπη θα έχει 50 λιγότερα καταστήματα H&M στα τέλη του τρέχοντος έτους, ενώ επενδυτές έχουν στοιχηματίσει εναντίον περισσότερων από το ένα έκτο των ελεύθερα διαπραγματεύσιμων μετοχών της H&M, αναμένοντας την πτώση τους, σύμφωνα με στοιχεία της IHS Markit.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ