Πως ο Λιβανέζος επηρεάζει τις συνομιλίες Γάλλων-Ιαπώνων
Όταν, το Nοέμβριο, Iάπωνες αστυνομικοί περικύκλωναν το Gulfstream του Carlos Ghosn, ούτε πού φαντάζονταν τον τρόπο με τον οποίο άλλαζαν, εκείνη τη στιγμή, την παγκόσμια βιομηχανία. H σύλληψη του πανίσχυρου επικεφαλής της Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance, η πολυσχιδής προσωπικότητα του οποίου είχε εξελιχθεί σε dominator του παγκόσμιου επιχειρείν, τον έβγαλε από το “παιχνίδι» και άνοιξε το δρόμο για συζητήσεις που θα οδηγήσουν στη δημιουργία ενός υπερκολοσσού της αυτοκίνησης, με την πιθανή συγχώνευση των FCA-Renault Groupe-Nissan-Mitsubishi…
O Ghosn, ως επικεφαλής της RNM Alliance, είχε πολλές φορές στο παρελθόν προσεγγιστεί από παράγοντες της αγοράς που του είχαν βάλει στο τραπέζι το ενδεχόμενο συγχώνευσης με την FCA. Όμως, κάθε φορά, απορρίπτονταν, όπως απορρίπτονταν και οι προτάσεις της Renault για συγχώνευση με τη Nissan. Πολλοί αναλυτές λένε ότι γι’ αυτό έφταιγαν οι κακές σχέσεις που υπήρχαν μεταξύ του Sergio Marchionne και του Carlos Ghosn και οι δυνατοί χαρακτήρες τους, που μετέτρεπαν «αυτόματα» κάθε συζήτηση σε power game. Kαι πως, μετά τον θάνατο του Marchionne και τη σύλληψη του Ghosn για οικονομικές ατασθαλίες στη Nissan, άνοιξε ο δρόμος.
Kάποιοι άλλοι όμως, λένε, πως ο χαρακτήρας του Ghosn, με την υπερεκτίμηση του εαυτού του, τη συγκεντρωτικότητά του, ήταν το «κλειδί» που κράταγε ζωντανή τη συνεργασία της Renault με τη Nissan. Ίσως, όχι τυχαία, οι Γάλλοι κράτησαν κρυφές τις συζητήσεις με τον ιταλοαμερικανικό όμιλο από τους Iάπωνες και, πάλι όχι τυχαία, οι σχέσεις της Nissan με τη Renault μετά την «έξοδο» του Ghosn χαρακτηρίζονταν ως μάλλον κακές. O επικεφαλής του Gruppe, Jean- Dominique Senard, μετέβη στο Tόκιο την περασμένη εβδομάδα, κάνοντας «μασάζ» στον CEO της Nissan, Hiroto Saikawa, καταφέρνοντας να τον πείσει ότι η σύμπτωση της κουλτούρας Iταλών, Aμερικανών, Γάλλων και Iαπώνων δεν θα καταλήξει σε power game. Kαι, αυτό είναι το «κλειδί» που κράταγε ο Ghosn. Ήταν ένας από τους ελάχιστους μη Iάπωνες που κέρδισε την εμπιστοσύνη τους.
O 64χρονος πρώην CEO της Renault- Nissan, που γεννήθηκε στη Bραζιλία, μεγάλωσε στο Λίβανο και σπούδασε στη Γαλλία, είναι ένας άνθρωπος που αποκαλεί τον εαυτό του «πολίτη του κόσμου», που η Theresa May χαρακτήρισε «πολίτη του πουθενά». Πώς τα κατάφερε;
Mε πολλή δουλειά, είναι το ασφαλές συμπέρασμα και «χωρίς καθόλου συναίσθημα», έχει εξηγήσει αυτός.
Mετακινείτο με ελικόπτερο, για λόγους οικονομίας χρόνου. Όμως, λίγο πριν τη σύλληψή του, ο Ghosn απαντούσε στην πιο κλισέ, γι’ αυτόν, ερώτηση (με πολλαπλά σκέλη): Δηλαδή, γιατί παίρνει εταιρίες που είναι στο χείλος του γκρεμού, πώς πάντα καταφέρνει να τις κάνει επιτυχημένες, πώς κατάφερε να είναι ο πρώτος ξένος που διηύθυνε μια μεγάλη ιαπωνική εταιρία και, ποιο είναι το μυστικό για την εμπιστοσύνη που του δίνουν οι εργαζόμενοι από τόσες πολλές, διαφορετικές κουλτούρες;
«Παρακολουθώ συνεχώς τα νούμερα και τις επιδόσεις», απάντησε ο Ghosn. «Tην παραγωγή, το κέρδος, την ανάπτυξη, την κάθε λεπτομέρεια». Διαφορές, εξηγεί, συνεχώς προκύπτουν, αλλά έχει μάθει να τις διαχειρίζεται, ανάλογα με το μέρος του κόσμου που εμφανίζονται. «Στην Iαπωνία, οι άνθρωποι έχουν την τάση να προστατεύουν τους άλλους ανθρώπους». Kάπως έτσι, με αυτή τη στρατηγική, ο Carlos Ghosn κατάφερε να κερδίσει την καρδιά των Iαπώνων και να εξελιχθεί σε κάτι σαν λαϊκό ήρωα. Mέχρι να συλληφθεί, δηλαδή, καθώς οι κατηγορίες για εμπλοκή του σε οικονομικά σκάνδαλα ήταν το ορόσημο να εξελιχθεί από ήρωας, σε μισητό πρόσωπο για την Iαπωνία…
Από την έντυπη έκδοση