Τα προβλήματα της AB InBev, οι επενδυτές και τα κολοσσιαία χρέη
Tην περασμένη Παρασκευή, η αγορά του Χονγκ Κόνγκ θα βίωνε, σύμφωνα με τον προγραμματισμό, τη μεγαλύτερη ΙΡΟ της χρονιάς. Η ασιατική θυγατρική της βελγικής Budweiser Brewing Company APAC Ltd, Anheuser-Busch InBev NV, που είναι ιδιοκτήτρια της Budweiser, καθώς και της Corona, της Stella Artois και άλλων εταιριών (όπως της Tuborg και τις super premium μάρκες Grimbergen και 1664 Blanc τις οποίες εμπορεύεται στην Κίνα), είχε στόχο άντλησης μέχρι και 9,8 δισ. δολαρίων, για μια αποτίμηση της τάξεως των 64 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Η ψυχρολουσία που της επιφύλασσαν οι επενδυτές όμως, ήταν πιο παγωμένη και από τον τρόπο με τον οποίο σερβίρονται οι μπύρες της. Γι’ αυτό και η εταιρία ακύρωσε την εισαγωγή στο ασιατικό χρηματιστήριο, χρησιμοποιώντας ένα θολό «λόγω των συνθηκών στην αγορά». Τι πήγε στραβά;
Όλα έδειχναν υπερβολικά καλά. Η AB Inbev κατέχει το 43% της premium αγοράς στην Κίνα. Η μπύρα αντιπροσωπεύει το 30% των πωλήσεων των αλκοολούχων ποτών στην Κίνα. Οι επενδυτικές τράπεζες έδειχναν τόσο ενθουσιώδεις, που έκαναν προβλέψεις για αποτίμηση η οποία θα έφτανε ως και τα 80 δισεκατομμύρια δολάρια. Και ξαφνικά, λίγο πριν γίνει η ΙΡΟ, το κλίμα άλλαξε.
Όταν γινόταν η προετοιμασία για την τιμολόγηση της IPO, μια εβδομάδα νωρίτερα, οι άνθρωποι της AB InBev κατάλαβαν ότι η ζήτηση από θεσμικά funds δεν ανταποκρινόταν στις προσδοκίες της εταιρίας. Τότε, οι σύμβουλοι της βελγικής εταιρίας, σε μια προσπάθεια να διασώσουν το deal, άρχισαν να σκέφτονται ότι θα μπορούσαν να μειώσουν το μέγεθος της IPO και να ξεκινήσουν εκ νέου την προσφορά. Οι επενδυτές ενημερώθηκαν ότι η τιμολόγηση θα μπορούσε να γίνει στο χαμηλό σκέλος του εύρους των 40 έως 47 δολαρίων Χονγκ Κονγκ ανά μετοχή. Όμως, τα περισσότερα funds πίεζαν για περαιτέρω μείωση της τιμής, επισείοντας την απειλή απόσυρσης των παραγγελιών τους. Η AB InBev βρισκόταν σε αδιέξοδο. Η ΙΡΟ έπρεπε να ανασταλεί, πριν εξελιχθεί σε παταγώδες ναυάγιο.
Λίγο πριν την ανακοίνωση αναστολής της αρχικής δημόσιας προσφοράς, ο αναλυτής της Jefferies International, Ed Mundy, μίλαγε στο Bloomberg. Η Jefferies είχε γνώση του θέματος, καθώς είχε προβλέψει μια αποτίμηση της τάξεως των 45 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Όμως ο Mundy, έδειχνε πόσο έχει αλλάξει το κλίμα: «Πιστεύουμε», είπε, «ότι υπάρχουν καλύτερα μέρη για να επενδύσουμε σε μπύρες, όπως η Carlsberg ή η Heineken». Και εδώ, κρύβεται ένας από τους λόγους μεταστροφής του κλίματος. Η Carlsberg «επελαύνει», έχοντας μπει σε 32 κινεζικές πόλεις όλα αυτά τα χρόνια και σχεδιάζει να προσθέσει ακόμα πέντε κατά το 2019, σύμφωνα με τον Graham Fewkes, εκτελεστικό αντιπρόεδρο της εταιρίας για την Ασία. Η εταιρία αύξησε το μερίδιό της σε 14% από 9%, μειώνοντας ταυτόχρονα αυτό της AB InBev σε 43% από 47%.
Την ίδια ώρα, η Heineken, μόλις ανακοίνωσε την επένδυση ύψους 3,1 δισ. δολαρίων στη μητρική εταιρία της κρατικής China Resources Beer Holdings, της κορυφαίας ζυθοποιίας της Κίνας. Με αντάλλαγμα την άδεια για το brand της στην κρατική εταιρία, η ολλανδική ζυθοποιία απέκτησε πρόσβαση σε ένα τεράστιο δίκτυο διανομής σε αστικά και αγροτικά τμήματα της χώρας και ανέφερε ότι οι αποστολές αυξήθηκαν πάνω από 10% στην Κίνα κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους. Ταυτόχρονα, καταγράφεται και μια μετατόπιση των τάσεων στην Κίνα: Οι πιο νέες ηλικίες απομακρύνονται όλο και περισσότερο από τις παραδοσιακές μπύρες προς τις πιο προσιτές craft και τα κοκτέιλ.
Τώρα, χάνοντας τα έσοδα από την εγγραφή, ο διευθύνων σύμβουλος Carlos Brito, χάνει ένα ακόμα «όπλο» από τα χέρια του, δηλαδή την άντληση χρημάτων για να αποπληρώσει μέρος των κολοσσιαίων δανείων της AB InBev. Η ζυθοποιία, έχει χρέη που ξεπερνούν τα 100 δισ. δολάρια. Θα τα καταφέρει;
Από την έντυπη έκδοση