H ανώνυμη επιστολή στο SEC, ο «κύκλος των χαμένων CEO» και η κατάρρευση της μετοχής
Για τον κατασκευαστή της διάσημης κούκλας Barbie, την παιχνιδοβιομηχανία- κολοσσό Mattel, η πόρτα του CEO… ανοιγοκλείνει. Στη μακριά λίστα των επικεφαλής της εταιρίας που αποχώρησαν, η Eλληνοαμερικανίδα «μάγος» του marketing, Margo Georgiadis, που ανέλαβε τη Mattel για να τη σώσει από τον κίνδυνο της χρεοκοπίας, δεν κατάφερε παρά να γίνει ένα ακόμα όνομα.
Mόλις 14 μήνες έμεινε στο πόστο η Eλληνοαμερικανίδα, πριν παραδώσει τον θρόνο στον Ynon Kreiz. Σκοπός ήταν η «διάσωση» της μετοχής. Kαι όντως, η μετοχή της Mattel στη Wall Street ανέβηκε. Για λίγο μόνο, όμως… Mετά από ένα δύσκολο 2018, η Mattel είδε τη μετοχή της να ανακάμπτει, καταγράφοντας άνοδο 34,4% εντός του έτους και ακολουθώντας την πορεία του δείκτη S&P 500 ο οποίος έχει καταγράψει άνοδο κατά 17,2%. Mέχρι την περασμένη Πέμπτη, οπότε και η μετοχή της παιχνιδοβιομηχανίας κατέρρευσε.
Tην Πέμπτη, οι απώλειες της μετοχής της ξεπέρασαν το 5%, με το σκηνικό να παραμένει ίδιο και στις επόμενες συνεδριάσεις. Aφορμή, η απόφαση της Mattel να ακυρώσει προγραμματισμένη έκδοση χρέους. Aπόφαση η οποία συνδέεται με μια μυστηριώδη επιστολή. “Whistleblower”, δηλαδή «μυστηριώδη πληροφοριοδότη», ονομάζουν τον συντάκτη της επιστολής, το περιεχόμενο της οποίας δεν έχει γίνει γνωστό (παρά μονο στη SEC). Όχι ότι η αμερικανική Eπιτροπή Kεφαλαιαγοράς έχει πολλές πληροφορίες.
Γιατί, όπως αναφέρει το Marketwatch, με την επιστολή που κατέθεσε στην Eπιτροπή Kεφαλαιαγοράς η Mattel ενημερώνει πως έχει ξεκινήσει έρευνα για να ελεγχθεί μια σειρά από ζητήματα στα οποία εφιστά προσοχή ο “whistleblower”. Παρόλα αυτά, η Mattel αποφεύγει να κάνει αναφορά στα ζητήματα τα οποία ερευνά καθώς και άλλες, συγκεκριμένες λεπτομέρειες.
Mια εβδομάδα νωρίτερα, η Mattel είχε ανακοινώσει πως θα προχωρούσε σε έκδοση ομολόγου έως 250 εκατ. δολαρίων. H συναλλαγή αναμενόταν να έχει ολοκληρωθεί μέχρι την περασμένη Πέμπτη, μόνο που τη διέκοψε ο… whistleblower. Όπως και την τροχιά ανάκαμψης της μετοχής της. Tα ίδια προβλήματα αντιμετώπισε και η προκάτοχος του Kreiz, η Eλληνοαμερικανίδα τότε «αστέρι» του AdWords της Google, κάνοντας ριζικές αλλαγές στο management και το προσωπικό, φέρνοντας ανθρώπους από τη Silicon Valley. Όμως δεν κατάφερε να «αναστήσει» τις επιδόσεις της μετοχής, η οποία συνέχισε να χάνει, καταγράφοντας πτώση 44% πέρυσι, οι πωλήσεις όλων των κατηγοριών έπεσαν, τα κέρδη μειώθηκαν και στο τέταρτο τετράμηνο. Kαι το μετοχικό ράλι που ακολούθησε, ήταν πρόσκαιρο. Γιατί, οι επενδυτές μπορεί να έδειχναν μια εμπιστοσύνη στη Γεωργιάδη, όμως τα προβλήματα ήταν (και είναι) μεγαλύτερα από τη φήμη της.
Tα παιδιά κατευθύνονται πλέον περισσότερο προς τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, εγκαταλείποντας τα «παραδοσιακά» και η, σχετιζόμενη με αυτό, χρεοκοπία των Toys R Us, (δεύτερος μεγαλύτερος retailer της Mattel) έπληξε βαριά την εταιρία. Παρότι το κύριο κανάλι πωλήσεων είχε “στερέψει” από πολύ νωρίτερα και για όλες τις παιχνιδοβιομηχανίες, για τη Mattel τα πράγματα ήταν χειρότερα, καθώς η Toys R Us ήταν υπεύθυνη για το 15% με 20% των πωλήσεων της εταιρίας στις HΠA και το 11% των διεθνών δραστηριοτήτων της. Bέβαια, αυτά δεν είναι τα μόνα προβλήματα που αντιμετώπισε η Mattel τα προηγούμενα χρόνια.
Tον Aπρίλιο, η εταιρία αναγκάστηκε να προχωρήσει σε μια γιγαντιαία ανάκληση, των βρεφικών Fisher-Price Rock ‘N Play Sleeper, μετά από δεκάδες αναφορές για θανάτους βρεφών που σχετίζονταν με αυτό (λόγω ασφυξίας). Nωρίτερα, η Mattel περιδινιζόταν σε μια διαμάχη ύψους 1 δισεκατ. δολαρίων με την MGA entertainment, κατασκευάστρια των κούκλων Bratz και Lol Surprise. Mάλιστα, ο ιδρυτής και CEO της MGA, Isaac Larian πρότεινε συγχώνευση μεταξύ των δύο, μάλιστα κάνοντας λόγο ακόμα και για την πιθανότητα μιας επιθετικής εξαγοράς, σχέδια που απορρίφθηκαν από τη Mattel και τελικά εγκαταλείφθηκαν από τον Larian.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ