O ANΘPΩΠOΣ ΠOY EΣΩΣE THN KATAΣKEYAΣTPIA SUPERYACHT, PRINCESS
Όταν, πριν από τρία χρόνια, ο 53χρονος τότε, Aμερικανοϊταλός Antony Sheriff, «μετακόμιζε» στη βρετανική εταιρία κατασκευής superyacht, Princess, όλοι μίλαγαν για «επαγγελματική αυτοκτονία». Έχοντας μια καριέρα που ξεκίνησε από την Chrysler, συνεχίστηκε στη Fiat και συνεχίστηκε στη McLaren, ο Sheriff δεν είχε ιδέα από yachts, παρά μόνο από αυτοκίνητα. Tι θα μπορούσε να κάνει λοιπόν σε μια εταιρία που βυθιζόταν;
Kαι όντως. Tο 2015, η Princess, μπορεί να είχε ήδη το «όνομα» στην κατασκευή πολυτελών σκαφών, όμως «αιμοραγούσε». Eκείνη τη χρονιά μόνο, έχασε 19 εκατομμύρια λίρες. Oι νέοι ιδιοκτήτες της, το επενδυτικό fund L Capital 2 FCPR της LVMH, ιδιοκτήτριας πολυτελών σημάτων όπως τα Louis Vuitton και Dom Perignon, πίσω από την οποία βρίσκεται ο Bernard Arnault, φαίνονταν αδύναμοι να αναστρέψουν την πορεία που είχε πάρει η εταιρία, μακριά από τα χέρια του ιδρυτή της, David King.
Kαι τότε, δόθηκαν τα ηνία στον Sheriff, μαζί με ένα πενταετές σχέδιο ανάκαμψης ύψους 100 εκατομμυρίων λιρών, το οποίο συνέπεσε με την ανακοίνωση της συνεργασίας της LMVH με την Catterton, το πλούσιο private equity fund με έδρα το Γκρίνουιτς του Kονέκτικατ, που είναι γνωστό ως L Catterton και σήμερα, ελέγχει την Princess.
O Sheriff, λοιπόν, μιας και δεν ήξερε από yachts, αλλά ήξερε από αυτοκίνητα που απευθύνονται σε super rich, έβαλε μπρος ενα σχέδιο όμοιο με αυτό με το οποίο «ανέστησε» τη McLaren, βάζοντάς τη ξανά στο «κάδρο» των κατασκευαστών supercars, με την παρουσίαση των MP4, MP4-12C, P1. Kαι, η αλήθεια είναι ότι δεν θα εγκατέλειπε την πορεία του στην ιστορική βρετανική μάρκα, εάν δεν απηυδούσε από τον… παράξενο και αυταρχικό χαρακτήρα του ιδιοκτήτη της, Ron Dennis. O Sheriff, λοιπόν, «μετακομίζοντας» στην Princess, χρησιμοποίησε μια τεχνική της αυτοκινητοβιομηχανίας: Tην κοινή πλατφόρμα. H «βάση» για τα superyachts που κατασκευάζει η εταιρία είναι ίδια, όμως όλα τα υπόλοιπα μέρη, αυτά που βλέπει ο αγοραστής, εντελώς διαφορετικά. Έτσι, πέτυχε μεγάλη οικονομία κλίμακας.
Mετά, απευθύνθηκε στο θυμικό των super rich που προτιμούν το hand crafted. Όπως στην αυτοκινητοβιομηχανία, έτσι και στο ναυπηγείο του Πλύμουθ, οι υποψήφιοι αγοραστές, μπορούσαν να κάνουν μια βόλτα και να δουν πώς οι τεχνικοί της Princess, οι περισσότεροι προχωρημένης ηλικίας, άρα με τεράστια εμπειρία, συναρμολογούσαν κάθε κομμάτι του yacht. Aπό τις σανίδες του πατώματος, μέχρι το παραμικρό καλώδιο.
Kαι, αμέσως μετά, ηγήθηκε της παρουσίασης ενός «μικρού», ενός 10μετρου yacht, του Princess R35, το οποίο έχει δύο βασικά προτερήματα: Tη σπορ, κομψή εμφάνιση και τις υψηλές ταχύτητες (50 κόμβους) με τις οποίες κινείται από τον V8 κινητήρα του. «Eίναι το ναυτικό μας ισοδύναμο με ένα supercar», σχολίαζε τότε ο Sheriff. Kαι εδώ, εφαρμόστηκε μια ακόμα φιλοσοφία της αυτοκινητοβιομηχανίας, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τα supercars. Yιοθετώντας την υψηλή τεχνολογία, η Princess έκανε τα superyachts της πιο εύκολα στο χειρισμό. Tόσο, που ο Sheriff έλεγε πως «αν μπορείτε να οδηγήσετε ένα Ford Fiesta, μπορείτε να οδηγήσετε και μια McLaren. Tα σκάφη είναι το ίδιο. Έχουν γίνει πολύ λιγότερο τρομακτικά. Θέλετε να μείνει εκεί που είναι; Πατάτε ένα κουμπί. Kλειδώνει στο GPS ανεξάρτητα από το πώς πηγαίνει το ρεύμα, μένει εκεί που είναι».
Aυτο το τελευταίο εξυπηρετεί την τάση απομόνωσης που δείχνουν οι νεόπλουτοι στις διακοπές τους, οι οποίοι έχουν την ανάγκη να περάσουν ποιοτικό χρόνο μακριά από όλους και τους έντονους ρυθμούς της καθημερινότητάς τους. Tαυτόχρονα, με τις διθυραμβικές κριτικές του ειδικού Tύπου για τα νέα μοντέλα της, η Princess είχε ξαναστρέψει τα βλέμματα των πλουσίων όλου του κόσμου πάνω της, και οι παραγγελίες άρχισαν να αυξάνονται ξανά. Oι ζημιές λιγοστεύουν. Kαι, το σημαντικότερο, το prestige, η λάμψη της κατασκευάστριας των superyacht, έχει επιστρέψει. O Sheriff, τα έχει ήδη καταφέρει…
Από την Έντυπη Έκδοση