Η 4Κ Invest, η ιδιωτικοποίηση και το τέλος μιας ιστορικής αεροπορικής
Αυτός ο Σεπτέμβρης, ήταν μάλλον δύσκολος για την Ευρώπη. Ήταν η χρεοκοπία της Thomas Cook και, έκλεισε με ένα ακόμα κανόνι: Αυτό της άλλοτε κραταιάς και άλλοτε κρατικής αεροπορικής της Σλοβενίας Adria Airways. Η Adria, η οποία εκτελούσε το τελευταίο διάστημα πτήσεις charter και σε ελληνικούς προορισμούς, έψαχνε καιρό επενδυτές, τους οποίους δεν βρήκε.
Η μοίρα της, βέβαια, είναι κάπως περίεργη. Γιατί, μόλις τον Μάρτιο του 2016, το, με έδρα το Λουξεμβούργο, γερμανικών συμφερόντων fund 4K Invest, απέκτησε το 96% των μετοχών της Adria από το σλοβενικό Δημόσιο. Η νέα διοίκηση και η αντικατάστασή της, μόλις λίγους μήνες πριν από το τέλος, με τον Holger Kowarsch, που ανέλαβε CEO του αερομεταφορέα, δεν κατάφερε να ανακόψει την μάλλον προδιαγεγραμμένη πορεία, αυτή προς το τέλος.
Από τις 23 Σεπτεμβρίου, ο σλοβενικός αερομεταφορέας είχε διακόψει τις, ούτως ή άλλως περιορισμένες πτήσεις του. Γιατί, μπορεί να ήταν σε καθεστώς προστασίας από τους πιστωτές από το Δεκέμβριο του 2017, όμως είχε επιδοθεί στην αναζήτηση επενδυτή και μάλιστα ήταν κοντά στο να πετύχει. Μόλις έναν μήνα πριν, ενώ είχε ανακοινώσει πως έχει κλείσει συμφωνία με ρωσικό αερομεταφορέα για την προμήθεια αεροσκαφών και οικονομική «ένεση», η Adria Airways αποχώρησε από τη συμφωνία επειδή ο Ρώσος επενδυτής καθυστέρησε να δώσει τα χρήματα που είχε δεσμευθεί.
Τα χρέη στο μεταξύ, συσσωρεύονταν. Μέχρι τις αρχές του περασμένου μήνα, ο ιστορικός σλοβενικός αερομεταφορέας, ο οποίος έχει «σφραγίσει» το αεροδρόμιο Ljubljana Joze Pucnik στο Zgornji Brnik, Cerklje na Gorenjskem, κοντά στη Λιουμπλιάνα, που ήταν η βάση του, είχε χρέη ύψους 90 εκατομμυρίων ευρώ. Με τις διαπραγματεύσεις με πιθανούς δανειστές και επενδυτές να πέφτουν στο κενό η μία μετά την άλλη, οι εταιρίες leasing είχαν αρχίσει να αποσύρουν τα αεροσκάφη τους από τον αερομεταφορέα λόγω αδυναμίας πληρωμής τους. Το δικαστήριο του Kranj, εκκίνησε τις διαδικασίες πτώχευσης. Στις 24 Σεπτεμβρίου, σε μια κίνηση που έδειχνε ότι μάλλον έρχεται το τέλος, η Adria Airways διέκοψε τις πτήσεις στις βάσεις της στη Λιουμπλιάνα, την Πρίστινα και τα Τίρανα.
Ωστόσο, η ελπίδα έμενε ζωντανή, αφού η αεροπορική διέκοψε τη λειτουργία της μόνο για 48 ώρες. Και μετά, ήρθε το τελεσίγραφο από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας της Σλοβενίας. Βλέποντας έναν αερομεταφορέα- «ζόμπι», η Υπηρεσία έδωσε διορία ως τις 2 Οκτωβρίου για να υποβάλει ένα νέο, βιώσιμο οικονομικό πλάνο. Η Adria αδυνατούσε να κάνει κάτι τέτοιο. Και έτσι, την τελευταία μέρα του Σεπτεμβρίου, κήρυξε και επισήμως πτώχευση, ανακοινώνοντας ότι παύει κάθε λειτουργία και καταργεί όλες τις αεροπορικές συνδέσεις και πτήσεις charter στις οποίες δραστηριοποιείτο. Κάπως έτσι, τερματίστηκε, μετά από 61 χρόνια, η ιστορία του κρατικού αερομεταφορά της Σλοβενίας.
Και, εάν η Lufthansa εξετάζει το κλείσιμο κάποιων κενών που αφήνει πίσω της η Adria Airways, με την ανάληψη κάποιων δρομολογίων εξωτερικού της πτωχευμένης αεροπορικής, η μεγαλύτερη αποτυχία πιστώνεται στο fund που ανέλαβε τον σλοβενικό αερομεταφορέα, μόλις τρία χρόνια πριν. Business as usual για το 4Κ Invest και τον managing partner του, τον Γερμανό επιχειρηματία Markus Zollner που δεν… τα πάει καλά στις επενδύσεις του. Πρόχειρα στοιχεία δείχνουν πως οι 4 από τις 5 εταιρίες στις οποίες έχει επενδύσει το fund από το 2015, έχουν χρεοκοπήσει ή και παύσει τις λειτουργίες τους, ενώ μόνο μία συνεχίζει να λειτουργεί ως σήμερα. Δεν είναι και ιδιαίτερα καλό score…
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ