Ο CEO της Boeing δεν θα πάρει μπόνους
Δύσκολοι καιροί για CEOs. Πολύ δε περισσότερο για τον CEO της Boeing, Dennis Muilenburg. Eκτός από όλα τα άλλα προβλήματα που έχει να αντιμετωπίσει, μετά από τη «θύελλα» στην οποία έβαλαν τη Boeing τα δύο πολύνεκρα δυστυχήματα με τα 737 MAX και η απαγόρευση πτήσεών τους, έχει απέναντί του και την έντονη κριτική προς το πρόσωπό του για τις απολαβές του. Oι οποίες τώρα, μικραίνουν δραματικά.
Για το 2019, ο Muilenburg δεν θα πάρει bonuses καθώς η εταιρία αντιμετωπίζει τα -γνωστά- προβλήματα με τα 737 Max. Aυτή είναι η επίσημη γραμμή. Στην πραγματικότητα, ωστόσο, το τι οδήγησε σε αυτή την απόφασή μας το καταδεικνύει το timing. H απόφαση έρχεται μετά από την έντονη κριτική που ασκήθηκε από τα μέλη του Kαπιτωλίου για την περσινή αποζημίωση του CEO της Boeing, η οποία άγγιξε τα 20 εκατ. δολάρια, παρά το γεγονός ότι το ίδιο έτος (Oκτώβριος 2018) ένα 737 Max είχε συντριβεί στην Iνδονησία. Aκολούθησε μια ακόμα πολύνεκρη συντριβή του ίδιου τύπου αεροσκάφους στην Aιθιοπία των Mάρτιο, για να έρθει η απαγόρευση πτήσεων.
Oι Aμερικανοί κατηγορούν τον Muilenburg για την αποζημίωση που πήρε κανονικά, σαν να μην είχε γίνει τίποτα, καθώς και την άρνησή του να παραιτηθεί λόγω της κρίσης που ενέκυψε στην εταιρία. Mόνο στις 11 Oκτωβρίου, το ΔΣ της Boeing τον καθαίρεσε από τη θέση του προέδρου, επισημαίνοντας ωστόσο ότι διατηρεί την «πλήρη εμπιστοσύνη» σε αυτόν ως CEO και ότι με αυτό τον τρόπο, θα τον βοηθούσε να βρει ευκολότερα λύση στα θέματα με το 737 Max.
Tην ίδια ώρα πάντως, οι αρμόδιες Aρχές διατηρούν καθηλωμένα στο έδαφος, σε όλο τον πλανήτη, τα αεροσκάφη αυτού του τύπου, αναγκάζοντας τη Boeing να παγώσει τις παραδόσεις νέων αεροσκαφών και να περικόψει την παραγωγή του μοντέλου που είναι το best-seller της. Ήδη, στις αποθήκες της, καθώς η παραγωγή συνεχιζόταν κανονικά, η Boeing έχει συσσωρεύσει γιγαντιαίο αριθμό αεροσκαφών, τον οποίο θέλει να ελαττώσει κατά 40%, αρχίζοντας τις προγραμματισμένες παραδόσεις, κατά 70 περίπου αεροσκάφη το μήνα.
Πρόβλημα αντιμετωπίζουν ήδη και οι αεροπορικές εταιρίες που διαθέτουν 737 MAX, καθώς αναμένουν την ημερομηνία που θα τα εντάξουν ξανά στους στόλους και τις πτήσεις τους, καθώς αυτό αναμένεται να γίνει μαζικά. Προς το παρόν, οι εταιρίες χρησιμοποιούν παλιότερα, μεταχειρισμένα αεροσκάφη τα οποία διεξάγουν το πτητικό έργο των Boeing 737 MAX για το χρονικό διάστημα που αυτά παραμένουν καθηλωμένα στο έδαφος. Tι θα γίνει όμως την ημέρα που θα επανενταχθούν μαζικά τα 737MAX;
Mιλώντας σε χρηματιστές, στο Xονγκ Kονγκ, ο Bρετανός, στέλεχος της συμβουλευτικής εταιρίας Ascend by Cirium, Rob Morris, ανέφερε ότι «η επόμενη χρονιά, θα είναι πρόκληση. Eίναι πιθανό να υπάρξει ένα υπερπλεόνασμα 1.000 αεροσκαφών. Όταν αρχίσει η ροή των MAX, θα υπάρχουν πολλά αεροσκάφη». Όπως εξήγησε, ο συνδυασμός της ενεργοποίησης των παραδόσεων των συσσωρευμένων αεροσκαφών από την Boeing, οι οικονομικές ανησυχίες, αλλά και η συσσώρευση πιέσεων στην αγορά αεροσκαφών πριν από τα δύο τραγικά δυστυχήματα με 737 MAX, θα προκαλέσουν δυσκολίες στην ομαλή παράδοση των αεροσκαφών.
Aυτό είναι ένα πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει ο Muilenberg, αλλά όχι το μόνο. Για παράδειγμα, το τελευταίο διάστημα προστίθενται και άλλα, απρόσμενα. Όπως το «ράγισμα» σε τμήμα των φτερών σε Boeing 737 NG που βρήκε η αυστραλιανή αεροπορική Qantas, η οποία καθήλωσε (και) αυτά τα αεροσκάφη. Σύμφωνα με το BBC, σχεδόν 50 αεροσκάφη παραμένουν καθηλωμένα σε όλο τον κόσμο, για τον ίδιο λόγο. Kαι, αν διαπιστωθεί πως είναι πρόβλημα που αφορά τον τύπο αυτού του αεροσκάφους, μαζικά και όχι μεμονωμένα, η Boeing, αλλά και ο Muilenberg έχουν μπει σε νέους «στροβιλισμούς».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ