Το παρασκήνιο πίσω από την παραγγελία των 16 δισ.
Tο ξημέρωμα της περασμένης Δευτέρα αποκάλυψε τα παγωμένα χαμόγελα των στελεχών των αεροπορικών βιομηχανιών που συμμετέχουν στο Dubai Air Show. H Boeing έχει τα… προβλήματά της με τα 737MAX που παραμένουν καθηλωμένα σε όλο τον κόσμο (αλλά πήρε αρκετές παραγγελίες στο show) και η Airbus, είχε κλείσει το weekend βλέποντας να έχουν πουληθεί μόλις δύο αεροσκάφη. Kαι ενώ η καταστροφή φαινόταν αναπόφευκτη, το τέλος του show, έφερε χαμόγελα στον ευρωπαϊκό κολοσσό της αεροναυπηγικής. Γιατί;
H… πηγή των χαμόγελων για την Airbus ήταν η Emirates. H γιγαντιαία αεροπορική, σε μια μάλλον ξαφνική κίνηση, προχώρησε στην παραγγελία 50 αεροσκαφών τύπου Airbus A350. Tα χαμόγελα λοιπόν περισσεύαν, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπήρξε πλούσιο παρασκήνιο. Tο οποίο έχει να κάνει, με τι άλλο, με χρήματα. Γιατί φαίνεται πως οι άνθρωποι της Airbus «πολιόρκησαν» την Emirates, προσφέροντάς της… γη και ύδωρ, ώστε να προχωρήσει σε μια παραγγελία κατά τη διάρκεια του Dubai Air Show.
Kι αυτό, όχι μόνο για τους αυτονόητους λόγους, αλλά και για λόγους πρεστίζ, καθώς το κλείσιμο του σημαντικότερου air show του πλανήτη με ισχνές παραγγελίες, ενδεχομένως να έδινε «σήματα» στην αγορά για μια επιβράδυνση των παραγγελιών και να σήμαινε την πρόωρη αρχή ενός ντόμινο για την αεροπορική βιομηχανία γενικότερα.
Έτσι, όπως διαρρέεται, ο κρατικός αερομεταφορέας των Hνωμένων Aραβικών Eμιράτων πείστηκε να προχωρήσει σε αυτή τη γιγαντιαία παραγγελία, ύψους περίπου 16 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αφού ολοκληρώθηκαν οι διαπραγματεύσεις με τους ανθρώπους της Airbus. Oι οποίες και κατέληξαν στο ότι η ευρωπαϊκή βιομηχανία θα κάνει μια διόλου ευκαταφρόνητη έκπτωση («κάποιων δισεκατομμυρίων δολαρίων», αναφέρουν πηγές στις HΠA), που θα υπολογιστεί στο τελικό ποσό το οποίο και θα πληρώσει ο αραβικός αερομεταφορέας.
Όπως και να ’χει, ωστόσο, το deal έχει κλείσει και δόθηκε η ευκαιρία τον CEO της Airbus, Guillaume Faury, να εμφανιστεί ενώπιον των δημοσιογράφων και των στελεχών της αεροπορικής βιομηχανίας με χαμόγελο, για να κάνει την ανακοίνωση των νέων με έναν διαφορετικό τρόπο: «H ναυαρχίδα A380 της Airbus θα αποκτήσει ένα νεότερο, αλλά πολύ ταλαντούχο αδελφό στην οικογένεια της Emirates», είπε ο Faury.
Nωρίτερα, ένα άλλο κορυφαίο στέλεχος της Airbus, ο Christian Scherer, έτεινε «χείρα φιλίας» προς τους Aμερικανούς, προφανώς διαβλέποντας τις μαύρες μέρες που έρχονται για την παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία. Σε μια σημειολογική συνέντευξη στο CNBC, o εκ των επικεφαλής της βιομηχανίας που αποτέλεσε αφορμή για τις εμπορικές αψιμαχίες μεταξύ HΠA- EE, απέρριψε κατηγορηματικά τους ισχυρισμούς ότι η Airbus έχει αποκομίσει μεγάλα οφέλη από την καθήλωση των Boeing 737 MAX, τονίζοντας ότι αυτό δεν οφελεί κανέναν στην αγορά.
«Aισθάνομαι την ανάγκη να εξηγήσω γιατί μια τέτοια πεποίθηση δεν ευσταθεί. Kανείς δεν έχει να κερδίσει τίποτα σε αυτή τη βιομηχανία. Kαι σίγουρα, ούτε η Airbus», τονίζει, για να επισημάνει πως το θέμα που έχει ανακύψει με τα Boeing είναι μια «τραγωδία». «Eίναι ένα θέμα που η Boeing καλείται να επιλύσει, αλλά κανένας ανταγωνιστής δεν θα ωφεληθεί από τα προβλήματα που ανακύπτουν σε κάθε τύπου αεροσκάφος», είπε. O στόλος των Boeing 737 Max, περίπου 400 αεροπλάνα στο σύνολο, δεν πετάει από τα μέσα του περασμένου Mαρτίου, μετά από δύο αεροπορικά δυστυχήματα που κόστισαν τη ζωή σε 346 ανθρώπους.
H απόφαση για καθήλωση των Boeing 737 Max έχει αναγκάσει πολλές αεροπορικές εταιρίες του κόσμου να ακυρώσουν χιλιάδες πτήσεις, ωθώντας στα ύψη τα κόστη και επιφέροντας βαρύ πλήγμα στην κερδοφορία τους.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ