Η… διαφορετική ΙΡΟ του Musk εκτός Wall Street
Πολλοί γέλασαν, πολλοί χλεύασαν, πολλοί έφτασαν στο σημείο μέχρι και να… λυπηθούν τον μεγιστάνα της Tesla, Elon Musk, ο οποίος άλλαξε τον ρου της αυτοκινητοβιομηχανίας, αναγκάζοντάς τη, ουσιαστικά, να κάνει στροφή στην ηλεκτροκίνηση. Την περασμένη Πέμπτη, σε ένα promotional event, στο Λος Άντζελες, ο Musk παρουσίασε το Cybertruck, το πρώτο pick up της Tesla, που αποτελεί ορόσημο για την είσοδο της Tesla στην αγορά των ελαφρών φορτηγών και ημιφορτηγών, τη μεγαλύτερη των ΗΠΑ.
Με τη μάρκα να έχει προμοτάρει το Cybertrack ως «αλεξίσφαιρο και άθραυστο», ο Musk είχε αναλωθεί, στο πρώτο μέρος της παρουσίασης, στο να χτυπά με βαριοπούλες και σφυριά τις πόρτες του pick up. Και, όταν κάλεσε στο βήμα τον αρχισχεδιαστή της Tesla, Franz von Holzhausen για να κάνει μια live δοκιμή, ήρθε το φιάσκο: Ο von Holzhausen πέταξε δύο μεταλλικές μπάλες στα αλεξίσφαιρα τζάμια του Tesla και αυτά έσπασαν. Ο Musk ακούστηκε να βρίζει και να είναι αμήχανος. Σε όλο τον πλανήτη, συζητούσαν το φιάσκο της Tesla. Ήταν όμως τέτοιο;
Την Κυριακή, ο Musk αποκάλυψε ότι τα τζάμια έσπασαν επειδή είχαν υποστεί φορτίο από τα χτυπήματα από τις βαριοπούλες στην πόρτα, προηγουμένως. Όμως, το «ζουμί», δεν ήταν εκεί. Τουίταρε επίσης ότι έλαβε 150 χιλιάδες προπαραγγελίες. Τη Δευτέρα, αυτές έγιναν 200 χιλιάδες και την Τετάρτη, με νέο του tweet, αποκάλυψε ότι οι προπαραγγελίες έχουν «πιάσει» τις 250 χιλιάδες, χωρίς καμία απολύτως διαφημιστική ενέργεια, καμία προώθηση. Αυτό, όμως, δεν είναι ακριβώς έτσι, αλλά μοιάζει με μια ΙΡΟ εκτός χρηματιστηρίου.
Η Tesla δέχεται προπαραγγελίες για το Cybertruck, οι οποίες κοστίζουν 100 δολάρια. Το ποσό αυτό, ωστόσο, δεν θεωρείται προκαταβολή για το όχημα, το οποίο κοστίζει 39.900 δολάρια. Ουσιαστικά δηλαδή, ο Musk πέτυχε ένα funding round, ποντάροντας στο γεγονός ότι το -ασυνήθιστο, τραπεζοειδούς σχήματος και «τετραγωνισμένης» σχεδίασης- ημιφορτηγό της Tesla θα γινόταν trend μετά από το «φιάσκο». Άρα, ήταν «φιάσκο», στα αλήθεια;
Ο επικεφαλής της Tesla, η οποία «καίει» ανεξέλεγκτα χρήμα και δυσκολεύεται να ακολουθήσει τον ρυθμό της ζήτησης έχει, την ίδια ώρα, μπλεξίματα με την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ. Η SEC επέβαλλε πέρυσι πρόστιμο ύψους 20 εκατ. δολαρίων τόσο στον ίδιο, προσωπικά, όσο και στην Tesla, επειδή εκείνος είχε γράψει στο twitter ότι θα βγάλει την Tesla από το χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης με μια δημόσια προσφορά για 420 δολάρια ανά μετοχή και ξεκαθαρίζοντας ότι «η χρηματοδότηση (σ.σ. για αυτή τη δημόσια πρόταση) είναι εξασφαλισμένη».
Ο Musk κατάφερε και ήρθε σε συμφωνία με τη SEC για την υπόθεση, η οποία όμως αναθερμάνθηκε νωρίτερα, φέτος, όταν ο Musk τουίταρε ξανά για την επιχείρησή του, παρά την απαγόρευση της SEC: Τώρα, ισχυρίστηκε ότι η Tesla θα «μπορεί να κατασκευάσει περίπου 500 χιλιάδες αυτοκίνητα το 2019», για να ξεκαθαρίσει αργότερα ότι αυτό που εννοούσε ήταν ένας «μέσος ρυθμός ανάπτυξης». Όμως η SEC το… είχε ήδη δει και έκανε νέα παρέμβαση, επαναφέροντας και την υπόθεση με το παλιότερο tweet του.
Ο πανέξυπνος Musk έχει καταλάβει, λοιπόν, ότι το να κάνει «θόρυβο» στο twitter για την εισηγμένη, ώστε να «θερμαίνει» το ενδιαφέρον των επενδυτών και να σηκώνει τη μετοχή της Tesla, είναι κάτι που δεν μπορεί να κάνει. Αντιθέτως, μπορεί να το κάνει χωρίς απολύτως κανένα κόστος, εκτός χρηματιστηρίου, μαζεύοντας εκατομμύρια από πολίτες που καταθέτουν 100 δολάρια έκαστος, όχι για να αγοράσουν μια μετοχή, ένα μερίδιο, ή ένα προϊόν της Tesla, αλλά απλά για να γραφτούν στο βιβλίο προτεραιότητας για τις παραγγελίες ενός μοντέλου που θα παραχθεί στο μέλλον. Ποιος είναι αυτός που θα πρέπει να γελάει, τώρα;
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ