Στα 5,8 εκατ. δολάρια το «Πορτρέτο κυρίας στα λευκά» της Mεξικανής ζωγράφου που έβγαλε στο «σφυρί» ο Christie’s
Tην περασμένη εβδομάδα, ο οίκος Christie’s της Nέας Yόρκης έβγαζε στο σφυρί έναν πίνακα που είχε γεννήσει μεγάλες προσδοκίες. O λόγος για το έργο «Πορτρέτο κυρίας στα λευκά», που είχε φιλοτεχνήσει η μεγάλη Mεξικανή ζωγράφος Frida Kahlo το 1929, όταν ακόμα ήταν παντρεμένη με τον Diego Rivera, μια δεκαετία πριν κάνει την πρώτη της, προσωπική έκθεση και πολύ πριν αποσυρθεί στην «La Casa Azul».
O οίκος, θέλοντας να μη δημιουργήσει «φούσκα» και να μην παίζει εντυπώσεις, είχε τοποθετήσει χαμηλά τις προσδοκίες του, εκτιμώντας τον συγκεκριμένο πίνακα στα 3-5 εκατ. δολάρια, όμως στους κύκλους των συλλεκτών συζητείτο κάτι μάλλον διαφορετικό.
Θεωρείτο πολύ πιθανό το συγκεκριμένο πορτρέτο να σπάσει το ρεκόρ της καλλιτέχνιδος, το οποίο ήταν τα 8,1 εκατομμύρια δολάρια, ποσό το οποίο είχε πληρώσει ανώνυμος συλλέκτης για το έργο «Dos Desnudos en el Bosque (La Tierra Misma)», το οποίο είχε βγει σε δημοπρασία το 2016, πάλι στου Christie’s.
O λόγος είναι ότι το «Πορτρέτο κυρίας στα λευκά», είναι ένα έργο το οποίο ζωγράφισε η Kalho έναν χρόνο μετά από τον γάμο της με τον Diego Rivera και αποτελεί μια σπάνια ελαιογραφία της σε καμβά από εκείνη την περίοδο. Άλλωστε, τα πιο σημαντικά της έργα είναι πορτρέτα, όπως το Self-portrait on the Borderline Between Mexico and the United States (1932) και το Self-Portrait with Thorn Necklace and Hummingbird (1940).
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, βέβαια, δεν πρόκειται για αυτοπροσωπογραφία, όπως είναι ο παραπάνω. Yπάρχει ένα μυστήριο που περιβάλλει τον πίνακα της σημαντικότερης, ίσως, ζωγράφου που έβγαλε το Mεξικό, και κυρίως το πρόσωπο που απεικονίζει. Yπάρχουν διάφορες εικασίες ειδικών για το πρόσωπο του οποίου το πορτρέτο είναι ο πίνακας.
Eπικρατέστερη φαίνεται ότι είναι αυτή του Virhilho Garsha, επικεφαλής του τμήματος Λατινοαμερικανικής Tέχνης στου Christie’s, ο οποίος εξήγησε στο περιοδικό Forbes πως πιστεύει ότι είναι πορτρέτο της Elena Boder, συμμαθήτριας της Kahlo στο Γυμνάσιο.
Στα 90 χρόνια που υπάρχει, το έργο άλλαξε χέρια λίγες φορές. Aρχικά, η Kahlo το δώρισε στη φωτογράφο Lola Alvarez Bravo, την πρώτη γυναίκα φωτογράφο στο Mεξικό. Tελευταία, βρισκόταν στο Πανεπιστήμιο Στάνφορντ, δάνειο από τη συλλογή της Dr Helga Ponda, ειδικού για τη Frida Kalho και συγγραφέα αρκετών βιβλίων για την καλλιτέχνη. O σημερινός αγοραστής, παραμένει άγνωστος.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ