Στο στόχαστρο του Soros, του Musk κ.α. ο ιδρυτής του Facebook λόγω της νέας του πολιτικής
Όταν το Facebook είχε πρωτολειτουργήσει, ο ιδρυτής του, Mark Zuckerberg, πήγε σε ένα ραντεβού, στα γραφεία της Sequoia Capital. Στο ραντεβού, θα προσπαθούσε να πείσει τους επικεφαλής του αμερικανικού venture capital να επενδύσουν. Εμφανίστηκε με τις… πυτζάμες του και τις σαγιονάρες του. Αρκετά αργότερα, όταν επρόκειτο να συναντήσει πιθανούς επενδυτές για την εισαγωγή του Facebook στη Wall Street, εμφανίστηκε με ένα κοντομάνικο και σανδάλια. Σε όλη του τη ζωή, ο -μάλλον εκκεντρικός- μεγιστάνας των κοινωνικών δικτύων, δεν προσπαθούσε να είναι αρεστός. Το αντίθετο.
Τον τελευταίο χρόνο, ωστόσο, είδαμε έναν άλλο Zuckerberg. Πιο διαλλακτικό, να εμφανίζεται με κοστούμι, να κάνει τα «χατίρια» των επενδυτών. Αυτό, λοιπόν, τελείωσε. Το ξεκαθάρισε και ο ίδιος, πρόσφατα, παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα για το γ’ τρίμηνο του 2019 (τα έσοδά του αυξήθηκαν κατά 25% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2018, φτάνοντας τα 21 δισεκατομμύρια δολάρια, με τα κέρδη να φτάνουν τα 7,3 δισ. Οι χρήστες του σημείωσαν άνοδο 8% σε σχέση με το 2018, φτάνοντας στο τέλος του 2019 τους 2,5 δισεκατομμύρια μηνιαίως ενεργούς χρήστες):
«Μία κριτική που δεχόμαστε στην προσέγγισή μας την τελευταία δεκαετία ήταν πως επειδή θέλαμε να είμαστε αρεστοί, δεν επικοινωνούσαμε ξεκάθαρα τις πολιτικές μας επειδή ανησυχούσαμε να μην προσβάλουμε ανθρώπους». Και έκανε σαφές ότι ο στόχος της νέας δεκαετίας «είναι όχι να είμαστε αρεστοί, αλλά να μας καταλαβαίνουν». Αυτό απαιτείται για να υπάρχει εμπιστοσύνη, «οι άνθρωποι πρέπει να ξέρουν που πατάς».
Πριν… αλέκτωρ λαλήσαι, ο Zuckerberg έκανε ό,τι είπε: Εν όψει των αμερικανικών εκλογών και στη σκιά των σκανδάλων από την προηγούμενη διαδικασία, με τα fake news και τις πληρωμένες από το εξωτερικό διαφημίσεις που φέρονται να επηρέασαν το τελικό αποτέλεσμα, τα περισσότερα κοινωνικά δίκτυα (όπως λ.χ. το Twitter) έχουν ήδη αποφασίσει να μην επιτρέψουν πολιτικές διαφημίσεις.
Όσο στις ΗΠΑ συζητείται το αν αυτό θα «κλειδωθεί» και νομοθετικά, ο Zuckerberg ανακοινώνει ότι αποφάσισε πως το Facebook θα μεταδίδει πολιτικά μηνύματα, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για την πεμπτουσία της ελευθερίας της έκφρασης. Και, εδώ ακριβώς απέδειξε ότι είχε δίκιο όταν έλεγε πως η νέα του πολιτική θα «τσαντίσει πολλούς». Εξοργισμένος, ο μεγιστάνας της Tesla και SpaceX, Elon Musk, κάλεσε τους 31 εκατομμύρια ακολούθους του στο Twitter να διαγράψουν τους λογαριασμούς τους στο Facebook. «Διαγράψτε το Facebook, είναι χάλια», έγραψε ο Musk, κάνοντας retweet μηνύματος του Sacha Baron Cohen, ο οποίος γράφει στον Zuckerberg πως «η ιστορία θα σε κρίνει αυστηρά… αν υπάρχουν ακόμα ιστορικοί, αφού θα έχεις βοηθήσει στην καταστροφή της Δημοκρατίας».
Στο «κίνημα» κατά του Zuckerberg, συμμετέχουν και άλλοι επιχειρηματίες και celebrities, όπως ο Stephen King και ο George Soros. Ο ακτιβιστής-επιχειρηματίας, μάλιστα, το πήγε ένα βήμα παραπέρα, καθώς προτείνει δημοσίως να γίνει ένα «κίνημα» ώστε να απομακρυνθεί από το Facebook ο Zuckerberg, για να μη μπορεί να παίρνει τις αποφάσεις.
Όπως αναφέρει σε επιστολή του προς τους Financial Times ο Τζορτζ Σόρος «το Facebook δεν χρειάζεται να περιμένει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις αν θέλει να σταματήσει να δέχεται πολιτικές διαφημίσεις, ενόψει των αμερικανικών εκλογών στις 4 Νοεμβρίου 2020» και συμπληρώνει πως υπάρχει η τεχνολογία και η δυνατότητα να ελέγχονται και να απομακρύνονται οι πολιτικές διαφημίσεις, σε ελάχιστο χρόνο, ενώ η εταιρία διατηρεί πάντα το δικαίωμα να αρνηθεί τη δημοσίευση εξαρχής. Εάν ο Soros δεν μιλάει για regulation, τότε αυτό που προτείνει είναι πολύ δύσκολο. Το να πάρουν οι μέτοχοι τον έλεγχο του δικτύου από τα χέρια του ιδρυτή και, ουσιαστικά, να τον «πετάξουν έξω», όπως έγινε για παράδειγμα με τον Travis Kalanick στην Uber, θα πρέπει να έχουν στα χέρια τους κάτι που είναι απολύτως απαραίτητο:
Την… πλειοψηφία. Από την πρώτη ώρα λειτουργίας του Facebook ως σήμερα, ο Zuckerberg έχει φροντίσει να διατηρήσει πάση θυσία τον απόλυτο έλεγχο του «μαγαζιού» που ο ίδιος δημιούργησε. Δεν είναι μόνο αυτός που ελέγχει την πλειοψηφία των μετοχών, αλλά είναι το απόλυτο αφεντικό, το «A και το Ω» του ομίλου, καθώς το κέντρο λήψης αποφάσεων στο Facebook και τις θυγατρικές του είναι ο ίδιος ο Zuckerberg…
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ