Τι μπορεί να σηματοδοτεί η πώληση από τον Sotheby’s ενός “Tutti Frutti” για 1,2 εκατομμύρια δολάρια
Στην εποχή της πανδημίας, όταν το εμπόριο της τέχνης «παγώνει», οι δημοπρασίες αναβάλλονται και τα έργα στοιβάζονται σε αποθήκες μέχρι… νεοτέρας, ο κόσμος των συλλεκτών κάπου θα έπρεπε να στραφεί. Ο οίκος Sotheby’s φαίνεται πως διέβλεψε πολύ έγκαιρα την τάση, που θέλει το ενδιαφέρον να μετατοπίζεται στα συλλεκτικά κοσμήματα τα οποία πωλούνται σε διαδικτυακές δημοπρασίες. Έτσι, μετά την τρομακτική επιτυχία της online δημοπρασίας κοσμημάτων -στην οποία πωλήθηκε άνω του 90% των προϊόντων που βγήκαν στο σφυρί- ο Sotheby’s επανήλθε για ένα νέο, πιο εντυπωσιακό ρεκόρ, αλλά με την ίδια «συνταγή»: Αυτή τη φορά, πρωταγωνιστής είναι ένα ιστορικό μπρασελέ Tutti Frutti του οίκου Cartier, ένα εμβληματικό σχέδιο σε συνδυασμό διαμαντιών και σμάλτου, το οποίο βγήκε σε δημοπρασία με ανώτατη εκτιμώμενη τιμή τις 800.000 δολάρια, αλλά τελικά πουλήθηκε έναντι 1,3 εκατομμυρίων!
Δεν πρόκειται βέβαια για «ένα οποιοδήποτε» κόσμημα, αλλά για ένα ορόσημο στην ιστορία του γαλλικού οίκου, αλλά και της κοσμηματοποιίας γενικότερα. Κι αυτό γιατί σηματοδοτεί την ανταλλαγή ιδεών και έμπνευσης μεταξύ του γαλλικού οίκου κοσμημάτων Cartier και Ινδών μοναρχών και το «πάντρεμα» Δύσης και Ανατολής, στη δημιουργία κοσμημάτων-έργων τέχνης.
Για την ακρίβεια, σηματοδοτεί τη «στροφή» που έκανε ο οίκος στα πολύχρωμα σχέδια, όταν o εγγονός του ιδρυτή του Cartier, Jacques-Thιodule Cartier παραβρέθηκε στην ενθρόνιση του βασιλιά του Ηνωμένου Βασιλείου, Γεωργίου Ε’ ως Αυτοκράτορα των Ινδιών, στη χώρα το 1911. Εκεί, ο Jacques Cartier πήρε μια σειρά από παραγγελίες, από μέλη της βασιλικής οικογένειας της Ινδίας, αλλά ταυτόχρονα ήρθε και σε επαφή με την ινδική κουλτούρα και την κοσμηματοποιία, κάτι που τον ώθησε να αλλάξει τη μέχρι τότε «ταυτότητά» του, υιοθετώντας τεχνικές της ινδικής παραδοσιακής κοσμηματοποιίας.
Στο εργαστήριο του Cartier άρχισαν να εμφανίζονται κολιέ και καρφίτσες με σκαλιστά ρουμπίνια, σμαράγδια και ζαφείρια, σε σχήματα όπως φύλλα, μούρα και άνθη. Ήταν μια απομάκρυνση από τις γιρλάντες από λευκά διαμάντια και τους φιόγκους που κυριάρχησαν στα σχέδια του οίκου, αλλά και από τις αυστηρές γεωμετρικές γραμμές των κοσμημάτων της Art Deco που επικρατούσαν στα μέσα έως τα τέλη της δεκαετίας του 1920.
Η σειρά κοσμημάτων που ονομάστηκε “Tutti Frutti” τη δεκαετία του 1970 είναι εμπνευσμένη από τις χρωματιστές δημιουργίες με μοτίβα από τη φύση, άνθη, φύλλα και φρούτα της δεκαετίας του 1920-30.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ