Ούτε ο κορωνοϊός στάθηκε αρκετός για να «φρενάρει» τον κλάδο – Η μία έκπληξη διαδέχεται την άλλη στις διαδικασίες των οίκων
Πολλοί ήταν αυτοί που φοβήθηκαν ότι η πανδημία του κορωνοϊού θα έφερνε «καταστροφή» στην αγορά έργων τέχνης. Φόβοι που αποδεικνύονται λανθασμένοι, καθώς κάθε δημοπρασία που γίνεται αυτό το διάστημα, ακόμα και αν είναι διαδικτυακή, καταδεικνύει μια άσβεστη δίψα της αγοράς, η οποία πληρώνει όσο-όσο για τα έργα που βγαίνουν στο σφυρί, ξεπερνώντας κατά πολύ τις υψηλότερες εκτιμήσεις των οίκων.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η τελευταία (διαδικτυακή, φυσικά) δημοπρασία του Sotheby’s του Λονδίνου, όπου η ελαιογραφία «Νεκρή φύση ψαριών» της καλόγριας Orsola Maddalena Caccia, πουλήθηκε 14 φορές ακριβότερα από την υψηλότερη εκτίμηση που έδινε ο οίκος! Με την ανώτατη εκτίμηση να έχει οριστεί στις 15.000 λίρες Αγγλίας και την τιμή να φτάνει στις 212.500, όσοι μιλούν για τεράστια έκπληξη, δεν έχουν άδικο. Ιδιαίτερα, αν λάβει κανείς υπόψη το γεγονός ότι στις 12 πωλήσεις σε δημοπρασία έργων της Caccia, μόνον άλλα τρία έργα έχουν πιάσει πενταψήφιο νούμερο, ενώ πέντε έργα της δεν βρήκαν αγοραστή.
«Σπανίζουν ιδιαίτερα, τα έργα της Caccia» εξηγεί ο επικεφαλής διευθυντής για πίνακες Παλαιών Μαιτρ και Βρετανών ζωγράφων στου Sotheby’s, Andrew Fletcher. «Δεν είναι όνομα το οποίο έχουν συναντήσει οι συλλέκτες και η σπανιότητα των έργων της σημαίνει ότι δεν έχουν πολλές πιθανότητες να το συναντήσουν, σύντομα, ξανά». Ο ίδιος, μιλά για ογκούμενο ενδιαφέρον των συλλεκτών για τέτοιες καλλιτέχνιδες. «Αμφιβάλλω αν θα βλέπαμε τέτοια τιμή πριν τρία χρόνια. Αυτό έγινε και για το ότι είναι έργο γυναίκας καλλιτέχνη και για το ότι είναι γοητευτικός πίνακας, εύκολος στο μάτι και εύκολος στο να ζει κανείς μαζί του», εξηγεί ο Fletcher.
Το ρόλο του, βέβαια, παίζει και το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια, είναι trend στην αγορά τα έργα από παλιές μαιτρ. Μόλις πέρυσι, η σταρ της ποπ και μεγιστάνας της μόδας Victoria Beckham, δάνεισε την αίγλη της στην Εβδομάδα Παλαιών Μαιτρ του Sotheby’s της Νέας Υόρκης, όπου υπό τον τίτλο “The Female Triumphant” πωλήθηκαν έργα 14 γυναικών ζωγράφων (μεταξύ αυτών και ο πίνακας του 1788 της Elisabeth Louise Vigιe Le Brun’s “Muhammad Dervish Khan”, αντί του ποσού-ρεκόρ των 7,2 εκατομμυρίων δολαρίων). Το Νοέμβριο, έργο της Artemisia Gentileschi σημείωσε ρεκόρ δημοπρασίας για πίνακα της μπαρόκ ζωγράφου, με την πώλησή του αντί 4,8 εκατομμυρίων δολαρίων στο Arcturial στο Παρίσι.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ