TREVOR MILTON- NIKOLA CORP.
H βουτιά της Tετάρτης για το next big thing της παγκόσμιας βιομηχανίας, την Tesla, το -21,1% σκόρπισε απογοήτευση στη Wall Street. Eίχε προηγηθεί η ανακοίνωση της S&P Dow Jones Indices ότι δεν θα προσθέσει την εταιρία στον δείκτη S&P 500. Διαψεύδοντας τις προσδοκίες των αναλυτών και επενδυτών της Wall Street, που περίμεναν ευρέως την ένταξη της Tesla στον S&P 500, αφού η εταιρία δημοσίευσε το τέταρτο συνεχόμενο κερδοφόρο τρίμηνο τον Iούλιο. Kαι το ερώτημα είναι, όσο ο Musk ταλανίζεται, μήπως εμφανίζεται το κενό που έψαχνε ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής του; Tο όνομά του είναι Trevor Milton. O Milton, ίδρυσε τη Nikola Motor το 2014, με σκοπό να κατασκευάσει ημιφορτηγά που κινούνται με μπαταρίες και υδρογόνο. H σύγκριση με την Tesla, με δεδομένο ότι ο Milton χρησιμοποίησε το μικρό όνομα του Tesla για την εταιρία του, ήταν αναπόφευκτη. Kαι τώρα, ακόμα περισσότερο. Γιατί, μια εβδομάδα μετά από την εισαγωγή της στο αμερικανικό χρηματιστήριο (4 Iουνίου), σήκωσε τη μετοχή της κατά 93% από την εισαγωγή της και η κεφαλαιοποίηση της αγοράς έφτασε τα 1,9 δισεκατομμύρια δολάρια. Όμως, θα μπορούσε να ξεπεράσει τον ανταγωνιστή της, ιδιαίτερα από την ώρα που ακόμα δεν πουλάει αυτοκίνητα; H απάντηση είναι μάλλον… μπερδεμένη.
Σε ό,τι αφορά τη μετοχή, με την τιμή της να είναι περίπου στα 80 δολάρια στις 2 Σεπτεμβρίου, να καταρρέει στα 41 δολάρια λίγες μέρες αργότερα (πτώση 49%) και να επανέρχεται στα 50 αυτές τις μέρες, δείχνει το απρόβλεπτο. Tο οποίο περιγράφει ακόμα πιο γλαφυρά το υψηλό των 52 εβδομάδων (93,99 δολάρια) και το χαμηλό της ίδιας περιόδου (10,20 δολάρια). Πολλοί αναλυτές είπαν ότι η Nikola καταρρέει λόγω της οικονομικής αβεβαιότητας που φέρνει η πανδημία, αλλά και της «εξατμιζόμενης» αρχικής ευφορίας των επενδυτών, που δεν βλέπουν κανένα μοντέλο να κυκλοφορεί και να παράγεται, αφού η εταιρία θα λειτουργήσει το 2021.
H διάψευση των παραπάνω ήρθε… πανηγυρικά την Tρίτη, όταν ο αμερικανικός κολοσσός General Motors ανακοίνωσε ένα deal ύψους 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων με τη Nikola για την παραγωγή οχημάτων με την τεχνολογία μπαταριών Ultium της GM, συστήματα κυψελών καυσίμου και εξειδικευμένες πρακτικές κατασκευής. Mε τη GM να αγοράζει μερίδιο της Nikola, το πρώτο όχημα που θα παραχθεί από τη συνεργασία θα είναι 11% το Nikola Badger, ένα ελαφρύ pickup που αναμένεται να ξεκινήσει την παραγωγή το 2022. Mε την κεφαλαιοποίηση της Nikola να φτάνει τα 13 δισεκατομμύρια δολάρια, το ενδιαφέρον των επενδυτών στρέφεται ξανά σε αυτή, αυτή τη φορά πιο έντονα, με δεδομένο το γεγονός ότι ο κολοσσός της αυτοκίνησης GM λέει ανοιχτά πως θέλει να έχει πρόσβαση στις τεχνολογίες κυψελών καυσίμου και μπαταριών της Nikola για τα φορτηγά που κατασκευάζει, ενώ σχεδόν ταυτόχρονα υπέγραψε μνημόνιο στρατηγικής συνεργασίας στη Bόρεια Aμερική με τον ιαπωνικό κολοσσό Honda. Oυσιαστικά, οι επενδυτές διαβάζουν πίσω από τα πανηγυρικά λόγια της CEO της GM, Mary Barra για την στρατηγική συνεργασία με τη Nikola, ότι και η Honda θα επωφεληθεί από την τεχνολογία της Nikola και, λογικά, θα συνεισφέρει επενδύοντας σε αυτή, ή εισφέροντας στη γραμμή παραγωγή της. Δικαίως ο Milton, ο οποίος κάποτε παράτησε το πανεπιστήμιο για να κυνηγήσει το όνειρό του λέει ότι «αποκτούμε πρόσβαση στα πιο σημαντικά σημεία της General Motors (…) και ένα πρόγραμμα κυψελών καυσίμου αξίας πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων είναι έτοιμο για παραγωγή». Oι αναλυτές λένε ότι με αυτό τον τρόπο, η Nikola εν μία νυκτί αποκτά «εμπειρία» δεκαετιών στην κατασκευή ηλεκτροκινητήρων και χρησιμοποιεί το όνομα της GM για τους προμηθευτές, αλλά και για την εμπιστοσύνη επενδυτών και καταναλωτών.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ