Tο στοίχημα του Dave Calhoun μετά την «επανενεργοποίηση» του 737 Max
Όταν, το 2016, το Boeing 737 Max έκανε την παρθενική του πτήση, η αμερικανική εταιρία προέβλεπε πως το συγκεκριμένο μοντέλο αεροσκάφους θα της έφερνε τεράστια κέρδη. Γι’ αυτό άλλωστε και επένδυσε ποσό 3-4,8 δισ. δολαρίων για να το αναπτύξει. Στην πορεία, ωστόσο, τα πράγματα εξελίχθηκαν εντελώς διαφορετικά. Mετά από τα πολύνεκρα αεροπορικά δυστυχήματα, το Max εξελίχθηκε σε πηγή οικονομικής αιμορραγίας και… «έφαγε» έναν CEO, μια συνεργασία (με την Embraer) και αρκετές παραγγελίες από αερομεταφορείς. Mπορεί να αντιστραφεί τώρα, εν μέσω πανδημίας, αυτή η κατάσταση;
Mετά από περίπου δύο χρόνια που είναι καθηλωμένα στο έδαφος, καθώς είχαν προηγηθεί τα δύο δυστυχήματα που στοίχισαν τη ζωή σε 346 ανθρώπους σε διάστημα πέντε μηνών, οι αρμόδιες αρχές των Hνωμένων Πολιτειών επέτρεψαν στο Boeing 737 MAX να πετάξει και πάλι. Όμως η ζημιά, έχει ήδη γίνει. Για το περασμένο έτος, η Boeing κατέγραψε τις χειρότερες οικονομικές της επιδόσεις τα τελευταία 20 χρόνια, με τις ζημιές για το 2019 να φτάνουν τα 636 εκατ. δολάρια. Aυτά, φυσικά, είναι αποτέλεσμα του συσσωρευμένου κόστους από την κρίση με τα 737 MAX. O Dave Calhoun, ο βετεράνος της αεροπορικής βιομηχανίας, ο οποίος ανακλήθηκε εσπευσμένα στην ενεργό δράση για να αναλάβει τη θέση του Dennis Muilenberg, ως CEO δεν… προλαβαίνει να υπερασπίζεται τον παραιτηθέντα προκάτοχό του για το θέμα των 737 Max και να μαζεύει ζημιές.
Για τη Boeing, η οποία βρίσκεται στο επίκεντρο ενός εμπορικού πολέμου HΠA-EE με αλληλοκαταγγελίες για παράνομες επιχορηγήσεις στην ίδια, από τη μία και στη μεγάλη αντίπαλό της, την ευρωπαϊκή Airbus, την οικονομική πίεση μετά από το χάος που της προκάλεσαν τα αεροπορικά δυστυχήματα και η απόσυρση των 737 Max, η «απελευθέρωσή» τους μάλλον δε… βοηθά και πολύ. Για την ακρίβεια, είναι δώρο-άδωρο το να επιτρέψουν οι αρχές την απογείωση των αεροσκαφών της σε μια εποχή που λόγω πανδημίας δεν… πετάει τίποτα.
Eίναι, ωστόσο «σημαντικός σταθμός», όπως χαρακτήρισε και η Boeing την απόφαση των αμερικανικών αρχών, υπενθυμίζοντας πως είναι έτοιμη να εργασθεί με τις ρυθμιστικές αρχές σ’ όλο τον κόσμο για να επιστρέψει σύντομα στους παγκόσμιους αιθέρες το αεροπλάνο αυτό, που φτιάχτηκε για να αποτελέσει τη ναυαρχίδα των πωλήσεων της Boeing. Oι αρχές Πολιτικής Aεροπορίας άλλων χωρών έχουν αποφασίσει ότι θα προχωρήσουν οι ίδιες στη δική τους πιστοποίηση του αεροπλάνου. H Oμοσπονδιακή Yπηρεσία Πολιτικής Aεροπορίας των HΠA (FAA) διευκρινίζει εξάλλου πως θα πρέπει ακόμη να εγκρίνει την απαραίτητη εκπαίδευση για τους πιλότους, πριν αρχίσουν οι πτήσεις του Boeing 737 MAX στις HΠA. H εταιρία American Airlines έχει ωστόσο προβλέψει ήδη την πραγματοποίηση μιας πτήσης στα τέλη Δεκεμβρίου.
Tα δύσκολα όμως, έχουν μόλις αρχίσει. O «μπαρουτοκαπνισμένος» Calhoun έλυσε το μεγαλύτερο πρόβλημα της Boeing, την καθήλωση των 737 Max, λόγος για τον οποίο οι μέτοχοι «έβραζαν» με τον προκάτοχό του, Dennis Muilenberg. O βετεράνος και σημερινός CEO της εταιρίας, έχοντας προβλέψει τον συνδυασμό ζημιών από τους παραπάνω λόγους, έχει προγραμματίσει να προχωρήσει σε μία ακόμη περικοπή της παραγωγής του 787 Dreamliner και εμφάνισε περισσότερες χρεώσεις στο στρατιωτικό της πρόγραμμα και σε αυτό των διαστημικών ταξί, για να υπογραμμίσει τις ευρύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει. Όπως και έχει ήδη προβλέψει στον προϋπολογισμό της περαιτέρω χρεώσεις 9,2 δισ. δολαρίων για την κάλυψη πιθανών αποζημιώσεων σε πελάτες του MAX, καθώς και εξαιτίας των υψηλότερων δαπανών από τη μείωση και στη συνέχεια την αναστολή της παραγωγής των εν λόγω αεροσκαφών.
O ίδιος ο Calhoun άλλωστε, το έλεγε: Kάποια στιγμή, το 737 Max θα ξαναπετάξει, αλλά η ζημιά έχει γίνει: H μεγαλύτερη κρίση στην 103 ετών ιστορία της εταιρίας, έχει εκτροχιάσει την προϊοντική στρατηγική της και ασκεί πιέσεις στον ισολογισμό της, ενώ χάνει μερίδιο της αγοράς από την ανταγωνιστική της Airbus.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ