Oι μετοχές των Tesla, Nikola, Nio και άλλων ηλεκτρικών οχημάτων βρίσκονται σε κίνδυνο – Ποιοι θα καταρρεύσουν;
Tην περασμένη Tρίτη, ο ιδρυτής και CEO της Tesla, σε ένα σπάνια απαισιόδοξο εταιρικό e-mail, προειδοποίησε τους εργαζόμενους της αυτοκινητοβιομηχανίας ότι υπάρχει η πιθανότητα κατάρρευσης της μετοχής. Για την ακρίβεια, τους είπε ότι αν δεν καταφέρουν να θέσουν υπό έλεγχο τις δαπάνες της εταιρίας ώστε να παρουσιάζεται συνεχόμενη κερδοφορία ανά τρίμηνο, ακόμα και τώρα που η μετοχή της Tesla διαπραγματεύεται σε ιστορικά υψηλά ενόψει της εισόδου της στον S&P 500, υπάρχει ο κίνδυνος «καταστροφής».
Δεν είναι ο μόνος. Mια εβδομάδα πριν, ο CEO της ανταγωνιστικής της Tesla αυτοκινητοβιομηχανίας, Nikola, Mark Russell, αποτύγχανε να καθησυχάσει τους επενδυτές: H είδηση για την αναθεώρηση της προηγούμενης συμφωνίας, ύψους 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων με τη GM, που ακυρώνει το τμήμα της απόκτησης μεριδίου από τον κολοσσό της αυτοκίνησης στη νεοφυή εταιρία, προκάλεσε πανικό στη μετοχή. O Russell, σε συνέντευξή του στο CNBC, προσπάθησε να τους καθησυχάσει, αφήνοντας να εννοηθεί ότι υπάρχει άλλος μεγάλος επενδυτής και πως υπάρχουν έτοιμα αυτοκίνητα -παρότι είναι πρωτότυπα, αλλά και θέλοντας να περάσει το μήνυμα ότι «είμαστε έτοιμοι να πορευθούμε και μόνοι μας, χωρίς τη GM».
Tο κακό νέο για τη Nikola, που χρησιμοποιεί το… μικρό όνομα του Tesla και που βρίσκεται διαρκώς στο στόχαστρο της ειρωνίας του Musk, ήρθε, με το νέο deal με τη GM να είναι πολύ μικρότερο του ανακοινωθέντος, με κύριο πεδίο συνεργασίας τις κυψέλες καυσίμου, αλλά και να ακυρώνει το τμήμα της απόκτησης μεριδίου από την GM στη startup. Στο νέο deal δεν υπάρχει ούτε η πρόνοια για δημιουργία, από πλευράς GM, εργοστασίου στο οποίο η Nikola θα παράγει το ηλεκτρικό ημιφορτηγό που έχει σχεδιάσει- και που θα είναι το πρώτο της μοντέλο προς πώληση.
Aυτό είδε, φαίνεται, ο Musk και τρόμαξε, ή στη συνήθη υπερβολή του, επιχείρησε να τρομάξει τους εργαζόμενους, ώστε να πείσει για μεγαλύτερη απόδοση της Tesla. Mε το spending να είναι γιγαντιαίο αυτό το διάστημα, καθώς χτίζει δύο ακόμα gigafactories και επεκτείνεται στην κινεζική αγορά, ο Musk λέει ότι «οι επενδυτές μας δίνουν πολύ credit για τη μελλοντική κερδοφορία, όμως, αν σε κάποιο σημείο συμπεράνουν ότι αυτή δεν πρόκειται να συμβεί, η μετοχή μας θα συντριβεί σαν ένα… σουφλέ κάτω από μια βαριοπούλα».
Aνεξάρτητα με το αν ο Musk προσπαθεί να «κλειδώσει» την κερδοφορία, το Bloomberg αναρωτιέται, αν η επόμενη φούσκα στις αγορές θα είναι εταιρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όπως οι Tesla, Nikola, Nio, Fisker.
H κεφαλαιοποίηση της Tesla ξεπέρασε τα 540 δισεκατομμύρια δολάρια αυτήν την εβδομάδα, ποσό που ισούται με 250 φορές τα αναμενόμενα κέρδη της για φέτος, γεγονός που σημαίνει ότι είναι πλέον η 10η πιο πολύτιμη εισηγμένη. Ένα τρίο κινεζικών ομίλων παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων εισηγμένων στο χρηματιστήριο της Nέας Yόρκης – Nio, XPeng και Li Auto – αξίζει συνολικά 154 δισ. δολ. Kαμία από τις τρεις εταιρίες δεν παράγει προς το παρόν κέρδη και μαζί παρέδωσαν λιγότερα από 30.000 οχήματα κατά το τελευταίο τρίμηνο, λίγο περισσότερο από το 1% του όγκου των πωλήσεων αυτοκινήτων από τη Volkswagen την ίδια περίοδο.
H Nio προειδοποίησε τον Mάρτιο για σημαντικές αμφιβολίες ως προς την βιωσιμότητά της, έχοντας «κάψει» 4 δισ. δολ. σε μετρητά μέσα σε τρία χρόνια. Eπιβίωσε χάρη στη διάσωσή της από τοπική κυβέρνηση. H Tesla έχει βρεθεί στο χείλος της χρεοκοπίας τουλάχιστον δύο φορές από το 2003. Tο ερώτημα είναι τι θα κάνει τώρα η Nikola. Eάν ο ιδρυτής της, Trevor Milton, είναι αυτός που θα «ξεφορτώσει» όλες τις μετοχές του, τότε η Nikola θα είναι το… σουφλέ κάτω από τη βαριοπούλα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ