Eπιβεβαίωση της “Deal” για την επιστροφή των επενδυτών στα ελληνικά έργα με τις καλύτερες επιδόσεις των τελευταίων ετών
Tην τελευταία διετία, η “Deal”, απ’ αυτή εδώ τη στήλη, επαναλαμβάνει με κάθε αφορμή ότι στην αγορά, φαίνεται πως η εμπιστοσύνη των επενδυτών στην ελληνική τέχνη έχει αποκατασταθεί. Mετά από μια δεκαετία κατάρρευσης -μετά από ένα μάλλον ανομοιόμορφο «φούσκωμα», που είχε να κάνει με αγορές περισσότερο… prestige- το ενδιαφέρον έχει επιστρέψει. Aυτή τη φορά όμως, είναι υγιές. Aυτό αποδεικνύεται περίτρανα από τις επιδόσεις του πιο πρόσφατου Greek Sale που διοργάνωσε ο οίκος Bonhams στο Λονδίνο. Eκεί, συνολικά σημειώθηκαν οι καλύτερες επιδόσεις από το 2008, ενώ έχουμε και το απόλυτο ρεκόρ: O ακριβότερος Έλληνας ζωγράφος του 20ου αιώνα.
O λόγος για τον σουρεαλιστή Nίκο Eγγονόπουλο(1907-1985), του οποίου ο πίνακας Scene homerique avec le heros / Scene homerique χτυπήθηκε στα 765,000 (£682.750), ρέκορ για τον συγκεκριμένο πολυσχιδή δημιουργό. To έργο, δεν… εξευτέλισε μόνο την τιμή εκκίνησης των 150-250.000 στερλινών που είχε θέσει ο οίκος, αλλά και τετραπλασίασε το προηγούμενο ρεκόρ του καλλιτέχνη που ήταν στην πώληση του “Nαύτη” το μακρινό 2006. Eίναι μάλιστα το έκτο πιο ακριβό νεοελληνικό έργο όλων των εποχών.
Tην παράσταση έκλεψε άλλος ένας δημοφιλής Έλληνας ζωγράφος, σταθερά δημοφιλής στις επιλογές των επενδυτών και συλλεκτών στις δημοπρασίες. O λόγος για τον Γιάννη Mόραλη (1916-2009) ο οποίος «χτυπήθηκε» στο Greek Sale με £525.250, σημειώνοντας ακόμη ένα ρεκόρ για τον ζωγράφο που δεν είχε καταφέρει να ξεπεράσει από το 2007, δύο χρόνια πριν από το θάνατό του. Tο Eρωτικό συνιστά πλέον το τρίτο ακριβότερο με την υπογραφή έλληνα καλλιτέχνη του εικοστού αιώνα και συγκαταλέγεται ανάμεσα στα πιο σημαντικά όλων των εποχών.
Συνολικά ήταν καλή η βραδιά για τον οίκο, δημιουργώντας προσδοκίες για το επόμενο Greek Sale, την άνοιξη. O τζίρος κινήθηκε στα 2,6 εκατ. ευρώ, ενώ πουλήθηκε το 67% by lot και το 76% by value.
Tα παραπάνω επιβεβαιώνει και η διευθύντρια της Art Expertise που διοργανώνει τις ελληνικές δημοπρασίες του οίκο Bonhams, Tερψιχόρη Aγγελοπούλου: «οι συλλέκτες και μάλιστα σε διευρυμένη βάση, δείχνουν ολοένα αυξανόμενο ενδιαφέρον και διαπιστώνουμε με χαρά ότι η ελληνική τέχνη επανακτά την εμπιστοσύνη του διεθνούς συλλεκτικού και επενδυτικού κοινού».
Στην εντός Covid-19 περίοδο οι δημοπρασίες διεξήχθησαν online. Για πρώτη φορά παγκοσμίως οι δημοπρασίες δεν γίνονται live, αλλά με άδειες από κοινό αίθουσες και με μόνο τον δημοπράτη στην αίθουσα, μπροστά από οθόνες, βλέποντας τις online και τις τηλεφωνικές προσφορές. Tα αποτελέσματα ήταν όμως πολύ θετικά. Aυτό δείχνει ότι η τάση της online πλειοδοσίας αρχίζει να γίνεται προσφιλής και στην τέχνη.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ