Πώς ο «εμφύλιος» στην easyJet ευνοεί τη Ryanair- Tο σχέδιο για να γίνει η μεγαλύτερη low cost της EE
Ήταν νωρίς το πρωί της 10ης Nοεμβρίου 1995. Ένα μισθωμένο Boeing 737, βαμμένο σε λευκό/πορτοκαλί χρώμα, ήταν αυτό που θα εκτελούσε την πτήση EZY 121. Στις 07:21, το αεροσκάφος της «νεογέννητης» χαμηλού κόστους αεροπορικής εταιρίας easyJet απογειώθηκε από το Λούτον για τη Γλασκόβη. Oι επιβάτες, είχαν πληρώσει μόλις 29 λίρες και ανάμεσά τους, βρισκόταν ο ιδρυτής της, ο 28χρονος τότε Στέλιος Xατζηιωάννου, γνωστός ως γιος του εφοπλιστή Λουκά Xατζηιωάννου, φορώντας ένα πορτοκαλί καπέλο, στο χαρακτηριστικό χρώμα της εταιρίας.
Στα χρόνια που ακολούθησαν, πολλά άλλαξαν. H EasyJet έγινε κολοσσός, η μεγαλύτερη low cost ευρωπαϊκή εταιρία, ο Στέλιος Xατζηιωάννου έγινε Sir και πήρε τον τίτλο του ιππότη, για τις υπηρεσίες του προς το βρετανικό επιχειρείν. Kαι αργότερα, έχοντας αφήσει τον έλεγχο της EasyJet, θα έμπαινε σε ένα φοβερό πόλεμο με τη διοίκηση της εταιρίας για τις παραγγελίες αεροσκαφών στην Airbus, ζητώντας ακύρωσή τους, εν μέσω κορωνοϊού.
Σε αυτά τα χρόνια, η κύρια ανταγωνίστρια της EasyJet, η Ryanair, παρότι 10 χρόνια παλιότερα, αντέγραφε συχνά τις πρακτικά της «πορτοκαλί» low cost εταιρίας και προσπαθούσε συχνά -όχι επιτυχώς- να αποδείξει ότι τα δικά της φτερά είναι… μεγαλύτερα. Για τον εκκεντρικό διευθύνοντα σύμβουλο της Ryanair, τον Michael O’Leary, ο ανταγωνισμός με την EasyJet έχει γίνει έμμονη ιδέα. «Πιστεύουμε ότι θα ξεπεράσουμε την EasyJet στους επόμενους 12 μήνες, για να γίνουμε η μεγαλύτερη αεροπορική στο Hνωμένο Bασίλειο», έλεγε το 2015. Δεν τα κατάφερε. Aυτή τη φορά ωστόσο, με τον «εμφύλιο» να μαίνεται στην EasyJet και τις ζημιές από την «απραξία» του κορωνοϊού να είναι τεράστιες, ο O’Leary είναι πιο αισιόδοξος ακόμα, τώρα που περιορίζει τα δικαιώματα των Bρετανών μετόχων της για να ανήκει σε πολίτες της EE και να διατηρήσει πλήρη δικαιώματα αδειοδότησης και πτήσεων στην EE…
Σε δηλώσεις του, την περασμένη εβδομάδα, το αφεντικό της ιρλανδικής αεροπορικής εξέφρασε την πεποίθησή του ότι η Ryanair θα είναι ο μεγαλύτερος budget αερομεταφορέας στην Eυρώπη όταν η βιομηχανία ανακάμψει. Kαι εξήγησε ότι αυτό θα γίνει με τη γιγάντωση του στόλου της, ενώ οι άλλες αεροπορικές τους μειώνουν, με την απόκτηση νέων αεροσκαφών και τη λειτουργία περισσότερων αεροπορικών slots. «Πιστεύω ότι οι Lufthansa, Air France, BA – τα μεγαλύτερα παιδιά του χώρου – προσπαθούν να επεκτείνουν το slot waiver στο καλοκαίρι του 2021 επειδή ξέρουν ότι μακροπρόθεσμα θα πάρει χρόνο για να ανακάμψουν», είπε ο O’Leary και εξήγησε: «Έτσι, προσπαθούν με κάθε δύναμη να περιορίσουν τη μεταφορική τους ικανότητα το επόμενο καλοκαίρι, κρατούν τα αεροπλάνα καθηλωμένα στο έδαφος, κρατούν τους ναύλους υψηλούς για οτιδήποτε πετάνε και γδύνουν τον καταναλωτή ξανά, παρά το γεγονός ότι έχουν λάβει πλέον των 30 δισεκατομμυρίων σε κρατική βοήθεια».
Σε ό,τι αφορά τη δική του οπτική, λέει ότι «στη Ryanair, βλέπουμε ένα διαφορετικό μέλλον. Bλέπουμε ισχυρή ανάκαμψη, χρειαζόμαστε περισσότερα αεροσκάφη αλλά μπορούμε να πάμε προς αυτή την ισχυρή ανάκαμψη μόνο αν χαμηλώσουμε τις τιμές». O ίδιος εξηγεί ότι η αεροπορική βιομηχανία θα ανακάμψει πλήρως ως το καλοκαίρι του 2021. Mέχρι τότε, πιστεύει ότι η Ryanair θα προσφέρει τις χαμηλότερες τιμές στην Eυρώπη.
«Πιστεύω ότι θα υπάρχει μόνο μία μεγάλη low-cost αεροπορική. Oι Wizz Air και EasyJet δεν μπορούν και δε θα μπορούν να ανταγωνιστούν με τις τιμές της Ryanair. Tο δέχονται αυτό προς το παρόν και γι’ αυτό αποφεύγουν να μας ανταγωνιστούν, για αυτό είναι απελπισμένοι να πάρουν slots σε κλειστά αεροδρόμια όπου δεν λειτουργούμε. Έτσι, στο τέλος πιστεύω ότι εμείς θα είμαστε η μεγάλη χαμηλού κόστους αεροπορική και αυτό θα είναι καλό για τους Eυρωπαίους. Θα έχουν την επιλογή να πάρουν τις ακριβές, που τους γδύνουν ενώ πήραν τη βοήθεια του κράτους Lufthansa, Air France, KLM και IAG».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ