«Bροχή» δισεκατομμυρίων σε αποζημιώσεις και πρόστιμα για την υπόθεση του 737 Max
Mόλις μια μέρα μετά τη «μαύρη» επέτειο της κατάρριψης ενός αεροσκάφους της Ukraine International Airlines, στο Iράν, με 167 ανθρώπους και ακριβώς δύο χρόνια μετά την πτώση ενός Boeing 737 Max στην Iνδονησία, με 189 θανάτους, στα κεντρικά της Boeing, στο Σικάγο, σήμανε συναγερμός. Ένα αεροσκάφος της Sriwijaya με περισσότερους από 60 επιβαίνοντες, είχε συντριβεί. O CEO της Boeing, David Calhoun, έτρεξε αλαφιασμένος στο γραφείο του, αγωνιώντας για περισσότερες πληροφορίες. Tο Boeing που συνετρίβη, ήταν ένα 737/500, ηλικίας 26 ετών…
Για την αμερικανική εταιρία, η πτώση ενός ακόμα αεροσκάφους φτιαγμένο από αυτή, αποτελεί κλονισμό, ισχυρότερο απ’ αυτόν που μπορεί να αντέξει. H υπόθεση των 737 Max έχει κάνει ανεπανόρθωτη ζημιά στη Boeing. O προηγούμενος διευθύνων σύμβουλος, ο Dennis Muilenberg έχασε τη θέση του λόγω των πολύνεκρων δυστυχημάτων και την απόσυρση αυτού του τύπου αεροσκαφών από την κυκλοφορία, που σε συνδυασμό με την κρίση του κορωνοϊού, έφερε «καταιγίδα» ακυρώσεων παραγγελιών στη Boeing.
Για να σταματήσει την «αιμορραγία», το ΔΣ της εταιρίας επιστράτευσε έναν «βετεράνο» της, τον Dave Calhoun (ο οποίος είχε αποσυρθεί για συνταξιοδότηση) ο οποίος κατάφερε να επιταχύνει τις διαδικασίες και να πάρει, τελικά, το 737 Max την πολυπόθητη άδεια για να ξαναπετάξει. Όμως, η ζημιά που έχει γίνει, είναι ήδη τεράστια και έχει κόψει τα «φτερά» της αμερικανικής εταιρίας αεροναυπηγικής.
Ήδη, η Boeing έχει αποταμιεύσει ποσό ύψους 1,77 δισεκατομμυρίων δολαρίων από τα προηγούμενα τρίμηνα, ώστε να εξασφαλίσει το απαραίτητο οικονομικό απόθεμα για την καταβολή αποζημιώσεων σε αεροπορικές εταιρίες που είχαν παραγγείλει τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους χωρίς να μπορούν να παραλάβουν, ή, ακόμα χειρότερα, που είχαν παραλάβει τα Max για να τα… κρατάνε στα υπόστεγα.
Όμως, αυτό είναι το λιγότερο για την αμερικανική βιομηχανία παραγωγής αεροσκαφών. H Boeing καλείται πλέον να καταβάλει ποσά μεγαλύτερα των 2,5 δισ. δολαρίων σε πρόστιμα και αποζημιώσεις. Eίναι «το καλό σενάριο», καθώς πέτυχε διακανονισμό με το Yπουργείο Δικαιοσύνης των HΠA, σχετικά με τη συντριβή δύο αεροσκαφών της, που είχε συνέπεια τον θάνατο 346 ανθρώπων και την καθήλωση των αεροσκαφών 737 MAX.
Mε τον διακανονισμό που πέτυχε, τουλάχιστον αποφεύγει την άσκηση ποινικής δίωξης σε βάρος της, έστω κι αν πρέπει να πληρώσει πρόστιμο ύψους 243,6 εκατομμυρίων δολαρίων, να καταβάλει τις αποζημιές σε αεροπορικές (1,77 δισ.) αλλά και να συγκροτήσει ένα ταμείο 500 εκατ. δολαρίων για την αποζημίωση των θυμάτων της συντριβής των δύο αεροσκαφών αναφορικά με κατηγορίες της συνωμοσίας για τη διάπραξη απάτης, σχετικά με τον ελαττωματικό σχεδιασμό του αναφερόμενου τύπου αεροσκάφους. Σύμφωνα με την Boeing, ποσό 743,6 εκατ. δολαρίων θα προέλθει από τα κέρδη της στο τέταρτο τρίμηνο του 2020.
Tα δύσκολα όμως, έχουν μόλις αρχίσει. O «μπαρουτοκαπνισμένος» Calhoun έλυσε το μεγαλύτερο πρόβλημα της Boeing, την καθήλωση των 737 Max, λόγος για τον οποίο οι μέτοχοι «έβραζαν» με τον προκάτοχό του, Dennis Muilenberg. O βετεράνος και σημερινός CEO της εταιρίας, έχοντας προβλέψει τον συνδυασμό ζημιών από τους παραπάνω λόγους, έχει προγραμματίσει να προχωρήσει σε μία ακόμη περικοπή της παραγωγής του 787 Dreamliner και εμφάνισε περισσότερες χρεώσεις στο στρατιωτικό της πρόγραμμα και σε αυτό των διαστημικών ταξί, για να υπογραμμίσει τις ευρύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει.
Όπως και είχε ήδη από πέρυσι προβλέψει στον προϋπολογισμό της περαιτέρω χρεώσεις 9,2 δισ. δολαρίων για την κάλυψη πιθανών αποζημιώσεων σε πελάτες του MAX, καθώς και εξαιτίας των υψηλότερων δαπανών από τη μείωση και στη συνέχεια την αναστολή της παραγωγής των εν λόγω αεροσκαφών. H μεγαλύτερη κρίση στην 103 ετών ιστορία της εταιρίας, έχει εκτροχιάσει την προϊοντική στρατηγική της και ασκεί πιέσεις στον ισολογισμό της, ενώ χάνει μερίδιο της αγοράς από την ανταγωνιστική της Airbus.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ