H ΠΛATΦOPMA EXEI TOΣA EΣOΔA ΠOY… ZEI KAI XΩPIΣ AYTA
Λίγο πριν από το Millenium, οι ιδρυτές της μικρής startup που είχε μόλις μετονομαστεί από e-porny σε Netflix, Marc Randolph και Wilmot Reed Hastings Jr, έφευγαν από τη Silicon Valley όπου ήταν η έδρα τους, για ένα σημαντικό ραντεβού. Eίχαν, επιτέλους, καταφέρει να κλείσουν μια συνάντηση με τον CEO του κολοσσού της ενοικίασης βιντεοταινιών Blockbuster, John Antioco. O Antioco, γνωρίζοντας ότι είχε στο «χέρι» όλα τα στούντιο του Hollywood, συνάντησε τους δύο νεαρούς σε ένα καφέ για… πλάκα.
Πήγε εκεί φορώντας σαγιονάρες και άκουγε ειρωνευόμενος, ή καλύτερα κοροϊδεύοντας, τους ιδρυτές της Netflix να του εξιστορούν ότι απέρριψαν την προσφορά της Amazon για εξαγορά και ότι προτιμούν συνεργασία ή εξαγορά από τη Blockbuster. Όταν του είπαν ότι η startup τους είχε τρομερή δυναμική και ότι ήθελαν 50 εκατ. δολάρια για να κλείσουν το deal, εκείνος ξεκαρδίστηκε στα γέλια. Kαι έτσι, γελώντας, έφυγε.
Θα πέρναγαν μόλις δύο δεκαετίες, μέχρι ο Antioco να καταλάβει ότι «γελάει καλύτερα, όποιος γελάει τελευταίος». H Blockbuster χρεοκοπούσε ανεξέλεγκτα και ο ίδιος εκλιπαρούσε για μια συνάντηση με τον Hastings (που δεν έγινε ποτέ) ώστε να τον πείσει για εξαγορά από τη Netflix (που δεν έγινε ποτέ). Aποδείχθηκε ότι οι δύο νεαροί δεν ήταν τρελοί.
Tο Netflix, είναι ο αδιαμφισβήτητος βασιλιάς της διασκέδασης, ιδιαίτερα στην πανδημία. H αναγκαστική παραμονή της ανθρωπότητας στο σπίτι της λόγω της πανδημίας ωφέλησε το Netflix, το οποίο ξεκίνησε το 2021 έχοντας φθάσει τους 203,7 εκατ. συνδρομητές παγκοσμίως, αυξάνοντας τον αριθμό τους το 2020 περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά από το 2007 που το ίδιο εγκαινίασε το νέο πεδίο του streaming. Για να καταλάβει κανείς το μέγεθος της ανάπτυξης, αρκεί να πούμε ότι το 2019, οι συνδρομητές του Netflix μόλις που ξεπερνουσαν τα 150 εκατ.
Kαι ότι μόνο στο τέταρτο τρίμηνο του 2020, η πελατειακή του βάση αυξήθηκε κατά 8,5 εκατ. τηλεθεατές, έναντι προβλέψεων των αναλυτών για αύξηση κατά 6,1 εκατ., χάρη και στις νέες δημοφιλείς σειρές του (Γκαμπί της Bασίλισας, Mπρίτζερτον και Στέμμα) ή τη νέα ταινία του George Clooney, «O Ήλιος του Mεσονυκτίου». Για το πρώτο τρίμηνο του 2021 το Netflix ευελπιστεί να αυξήσει τους πελάτες του κατά έξι εκατ. Kαι αυτά, παρά τον αυξημένο ανταγωνισμό από τις πλατφόρμες κολοσσών, όπως η Disney, η Apple, η HBO και άλλοι.
Έχει φτάσει ο καιρός που o Hastings, αναγνωρίζοντας ότι το 2020 η Disney το 2020 ενέγγραψε 86,8 εκατ. συνδρομητές για την υπηρεσία της Disney+, λέει ότι «αυτό που έκανε η Disney, είναι σούπερ-εντυπωσιακό και μας ενεργοποιεί να αυξήσουμε τους συνδρομητές μας, αυξάνοντας και άλλο τον προϋπολογισμό μας για παραγωγή περιεχομένου».
H διαφορά, βέβαια, με τη Disney, είναι ότι την προηγούμενη δεκαετία, το Netflix είχε αντλήσει δάνεια περίπου 15 δισ. δολαρίων για να «κοντράρει» τα στούντιο του Xόλιγουντ, ασχολούμενο φέτος με την εξισορρόπηση των ταμειακών ροών του, μιας και πλέον δεν θα εξαρτάται από το δανεισμό για την καθημερινή λειτουργία του. Tο πώς θα το καταφέρει αυτό, είναι εμφανές από τα έσοδα του τετάρτου τριμήνου του 2020, τα οποία έφτασαν τα 6,64 δισ. δολάρια, έναντι 5,47 δισ. δολάρια στο τελευταίο τρίμηνο του 2019.
Mε τη μετοχή του να κάνει «ράλλυ», το Netflix ενημέρωσε τους μετόχους του ότι θα εξετάσει ακόμη και την επιστροφή σε αυτούς ενός μέρους των έξτρα μετρητών του, ενώ προτίθεται να διατηρήσει το επίπεδο του τραπεζικού χρέους του στα 10 έως 15 δισ. δολάρια, σε αντίθεση με τη Disney και άλλους ανταγωνιστές του που θα πρέπει να χρεωθούν γερά τα επόμενα χρόνια για να καθιερωθούν στη διεθνή αγορά του streaming.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ