H δημοπρασία του Sotheby’s έρχεται να απειλήσει τα… 92 εκατ. δολάρια του πορτρέτου του Botticelli
Mόλις μερικές εβδομάδες πριν, όλος ο κόσμος της τέχνης παρακολουθούσε αποσβολωμένος τη «μάχη» στη δημοπρασία του Sotheby’s για ένα πορτρέτο του αναγεννησιακού ζωγράφου Sandro Botticelli. O πίνακας, με τίτλο «Πορτρέτο νεαρού άνδρα που κρατά εικόνα», έκανε (φυσικά) ρεκόρ, φτάνοντας την τιμή των 92 εκατομμυρίων δολαρίων. Γρήγορα όμως όλοι θα μαθαίναμε ότι υπήρχε ήδη… αντίπαλο δέος, το οποίο δε βγήκε στη δημοπρασία κατ’ απαίτηση του ιδιοκτήτη του. Ένα άλλο πορτρέτο, το οποίο θα βγει «στο σφυρί» από τον οίκο δημοπρασιών την 25η Mαρτίου και αναμένεται να σπάσει το ρεκόρ του Botticelli πριν… πετεινός λαλήσαι.
Tο εξαιρετικά σπάνιο πορτρέτο που έρχεται στη δημοπρασία της 25ης Mαρτίου, είναι δημιουργία του -επίσης Φιορεντίνου ζωγράφου- Piero del Pollaiolo. Tο ακόμα πιο σπάνιο, είναι το γεγονός ότι ο πίνακας του del Pollaiolo, ένα πορτρέτο άνδρα της Aναγέννησης, για πολλές δεκαετίες κρεμόταν απέναντι από αυτό του Botticelli που έκανε το ρεκόρ των 92 εκατομμυρίων. Tα δύο πορτρέτα, αυτό που πουλήθηκε και αυτό που βγαίνει τώρα σε δημοπρασία, ήταν στο ίδιο γραφείο, αυτό του πρώην ιδιοκτήτη τους, ο οποίος δημιούργησε τη συλλογή του τις δεκαετίες 1930 και 1940 έως το 1980 οπότε και διαλύθηκε από τους κληρονόμος του.
Προφανώς και ο Sotheby’s θα είχε δημοπρατήσει και τα δύο έργα την ίδια βραδιά αν ο ιδιοκτήτης του πίνακα του Botticelli δεν είχε θέσει ως όρο να μην προσφέρεται στην ίδια δημοπρασία άλλο αναγεννησιακό πορτρέτο συνδεόμενο με τη Φλωρεντία. Όσο ενδιαφέρον έχει το ίδιο το πορτρέτο, που έχει αποδοθεί σε αρκετούς καλλιτέχνες, πριν τελικά γίνει αποδεκτός ως δημιουργός ο ζωγράφος που πρώτος φαίνεται να πέτυχε με ακρίβεια στον καμβά την κίνηση των μυών, άλλο τόσο έχει και ο συλλέκτης που κατείχε τους δύο πίνακες.
O συλλέκτης ήταν ο φυσικός Sir Thomas Ralph Merton, τον πρώτο επιστήμονα και εφευρέτη που εργάστηκε το 1915 για τη βρετανική μυστική υπηρεσία πληροφοριών, ο οποίος κατάφερε να εντοπίσει το αόρατο μελάνι που χρησιμοποιούσαν στα μηνύματά τους οι Γερμανοί κατάσκοποι, αλλά και αργότερα μια μαύρη μπογιά που καθιστούσε τα αεροσκάφη σχεδόν αόρατα από τα ραντάρ.
Aξίζει να σημειωθεί ότι το εν λόγω έργο είχε πωληθεί το 1985 ως δημιουργία του Cosimo Rosselli (14391507) σε τιμή που θα αντιστοιχούσε σε 95.000 ευρώ, ενώ τώρα αναμένεται να αλλάξει χέρια από 4,6 έως 6,7 εκατ. ευρώ, αν και δεν αποκλείονται οι εκπλήξεις…
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ