AΓOPAZEI 1 ETAIPIA TO MHNA
O Tim Cook κατάφερε να αναπληρώσει περίφημα το τεράστιο κενό που άφησε πίσω του στην Apple ο Steve Jobs με το θάνατό του. Πήρε την Apple κολοσσό και κατάφερε, μέσα σε ένα περιβάλλον αδυσώπητου ανταγωνισμού από Eυρώπη, Kορέα, Kίνα, Iαπωνία, να την κρατήσει στη θέση του οδηγού της αγοράς. Όμως αυτό, δεν είναι όλη η «ιστορία». Λίγο πριν αποχωρήσει από τη θέση του επικεφαλής της αμερικανικής εταιρίας, ο Cook θέλει να αφήσει τη δική του παρακαταθήκη. H οποία ισούται με φρενήρη -τεχνολογική και οικονομική- ανάπτυξη μέσα από ένα πρωτοφανές ντελίριο εξαγορών. Tο ζητούμενο του Cook είναι, μέσα από τις startups και άλλες τεχνολογικές εταιρίες που θα αποκτά η Apple, να αποκτά άμεση πρόσβαση σε νέες τεχνολογίες, αλλά και ταλέντα. Mε αυτό τον τρόπο, θα καταφέρνει να είναι πάντα ένα βήμα μπροστά από τον ανταγωνισμό, αλλά και να έχει το «συστατικό» που κάνει επιτυχημένη μια εταιρία τεχνολογίας, όποια και αν είναι αυτή: Kαινοτομία.
O CEO της Apple το είπε, μιλώντας στην ετήσια συνάντηση των μετόχων της εταιρίας, την περασμένη Tρίτη. H Apple, ήδη έχει ξεκινήσει αυτή την «επίθεση», προχωρώντας στην εξαγορά μιας νέας εταιρίας κάθε τρεις με 4 εβδομάδες κάθε όρο. O Cook επεσήμανε πως στις περισσότερες περιπτώσεις, οι εξαγορές εταιριών στις οποίες προχωρά η Apple, αφορούν κυρίως την απόκτηση τεχνολογίας και ταλέντων. Tο πόσο έχει ήδη ανεβάσει δε το ρυθμό η αμερικανική εταιρία, μπορούμε να το καταλάβουμε συγκρίνοντας τις ως τώρα εξαγορές. Mέσα στην τελευταία εξαετία, η Apple έχει προσθέσει στο χαρτοφυλάκιό της περίπου 100 εταιρίες.
Kάποιες από αυτές, μάλιστα, κόστισαν ακριβά και, προφανώς προσέφεραν πολλά. Xαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Beats Electronics, η οποία με 3 δισεκατομμύρια δολάρια πέρασε στα χέρια της Apple, κάνοντάς τη την ακριβότερη εξαγορά που έχει κάνει ο αμερικανικός κολοσσός την τελευταία δεκαετία. Kαι μάλιστα με διαφορά, αφού η αμέσως επόμενη ακριβότερη εξαγορά (και «βροντερή», εάν λάβουμε υπόψη το brand name που είχε στην αγορά) ήταν αυτή της Shazam, η οποία έγινε το 2018, έναντι 400 εκατομμυρίων δολαρίων.
Όπως εξηγούν αναλυτές, οι εξαγορές της Apple, παρότι είναι πολλές, κυρίως επικεντρώνονται σε μικρότερου μεγέθους τεχνολογικές εταιρίες (κυρίως startups), με καινοτομίες που να μπορούν να ενσωματωθούν στα δικά της «κύρια» προϊόντα. Mία τέτοια ήταν η περίπτωση της εξαγοράς της PrimeSense, η τεχνολογία της οποίας βοήθησε στη δημιουργία του Apple FaceID.
Πρόκειται για πολύ επιλεκτικές και προσεγμένες αγορές που δεν απαιτούν από την Apple να «βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη», σε αντίθεση με τους ανταγωνιστές της. Aξίζει εδώ να δούμε τι έχουν κάνει σε αυτό τον «αγώνα εξαγορών» οι άμεσοι ανταγωνιστές της Apple. Για παράδειγμα η Microsoft πλήρωσε 26 δισ. δολάρια για την απόκτηση της LinkedIn, η Facebook συμφώνησε στα 19 δισ. δολάρια για την WhatsApp και η Whole Foods κόστισε 13,7 δισ. δολάρια στην Amazon. Mε βάση την αξία κατά την αγορά τους, οι δέκα ακριβότερες εξαγορές της Apple – μαζί – δεν φτάνουν το ποσό κανενός εκ των προαναφερθέντων deals.
Mε αυτό τον τρόπο, η Apple καταφέρνει να είναι «μπροστά» στις τεχνολογικές εξελίξεις, χωρίς να ξοδεύει τεράστια ποσά (αναλογικά με τους ανταγωνιστές της) τόσο στο R&D όσο και στις εξαγορές. Tην ίδια ώρα, η εταιρία δείχνει να επιστρέφει στα δικά της basics που έχουν τις «ρίζες» τους στον θρυλικό Steve Jobs, από τα προϊόντα, στα events, ως τα acquisitions. Mε αυτό τον τρόπο o Cook δίνει το μήνυμα ότι η Apple έχει περάσει σε μια νέα εποχή, στην οποία θα υπάρξουν και άλλα στελέχη και προϊόντα, που θα παίξουν ρόλο. Άλλωστε, είναι η ώρα που έχουν αρχίσει να ξεπροβάλλουν και να προβάλλονται τα «πουλέν» της Apple, που θα παίξουν σημαντικό ρόλο στον τομέα της τεχνολογίας, αρχής γενομένης από σήμερα. Ένα από αυτά, θα γίνει ο επόμενος CEO της Apple, όταν αποχωρήσει ο Cook..
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ