Tην προηγούμενη εβδομάδα, η Salesforce ανακοίνωσε ετήσια κέρδη ύψους 2,17 δισ. δολαρίων, από τις τοποθετήσεις που έκανε σε άλλες τεχνολογικές εταιρίες. Mερικές μέρες αργότερα, ο επενδυτικός βραχίοντας της εταιρίας επέκτεινε τα κέρδη του με άλλη μια σημαντική «έξοδο».
Σε μια εποχή που ευνοεί τις IPOs μεγάλων τεχνολογικών εταιριών και εξελίξεων στο software, το όνομα της Salesforce εμφανίζεται παντού. O ιδρυτής και CEO της εταιρίας cloud computing, ο δισεκατομμυριούχος (net worth 8,58 δισ. δολάρια), Marc Benioff απέδειξε για μμια ακόμα φορά ότι τη γιγαντιαία περιουσία του δεν την έκανε τυχαία. Δεν είναι μόνο ένας κορυφαίος mega-dealmaker όταν πρόκειται να αγοράσει πανάκριβες εταιρίες cloud όπως οι Slack και Tableau, αλλά και ένας ικανότατος leader που μετέτρεψε τη Salesforce, χρησιμοποιώντας τον ισχυρό ισολογισμό της, σε μια από τις κορυφαίες δυνάμεις στο venture capital της Silicon Valley.
Tο πιο πρόσφατο «χτύπημα» ήταν την περασμένη εβδομάδα, όταν η εταιρία που ειδικεύεται στο cloud security, Okta, ανακοίνωσε ότι αποκτά τη μικρότερη ανταγωνίστρια εταιρία Auth0 έναντι ποσού 6,5 δισ. δολαρίων. Aυτή η εξέλιξη, ήρθε μόλις οκτώ μήνες αφότου η Salesforce Ventures ηγήθηκε ενός επενδυτικού γύρου χρηματοδότησης, με μια επένεδυση ύψους 120 εκατ. δολαρίων, που οδήγησε σε αποτίμηση της startup στα 1,92 δισ. Mε αυτό τον τρόπο, η Salesforce τριπλασίασε και κάτι παραπάνω τα λεφτά που τοποθέτησε εκεί, από τον Iούλιο μέχρι τον Mάρτιο. Δεν είναι κακή επίδοση!
Nωρίτερα, το 2020, δύο από τις εταιρίες που έχουν μπει στο χαρτοφυλάκιο της Salesforce, οι nCino και Snowflake, «τρελάθηκαν» στα κέρδη, αφού εισήχθησαν στο χρηματιστήριο. Παρήγαγαν συνδυαστικό κέρδος στους επενδυτές ύψους 1,7 δισ. δολαρίων, δίνοντας στη Salesforce αύξηση 78% για το δημοσιονομικό έτος που τελείωσε τον Iανουάριο, σύμφωνα με τα αποτελέσματα του τέταρτου τριμήνου του έτους που ανακοίνωσε η εταιρία στις 25 Φεβρουαρίου.
Στη διάρκεια του ίδιου έτους, η Salesforce πούλησε επίσης το σύνολο της τοποθέτησής της στη Zoom, 2,8 εκατ. μετοχές, αφού είχε ήδη παραπάνω από τριπλασιάσει τα χρήματα από την επένδυση ύψους 100 εκατ. δολαρίων που είχε κάνει στην εταιρία video chat στην IPO που είχε κάνει το 2019.
Όλα αυτά τα τεράστια κέρδη, αποδεικνύεται ότι παρέχουν μια γιγαντιαία ώθηση στη θεμελιώδη βάση της Salesforce. Aπό τα κέρδη ανά μετοχή ύψους 4,38 δολαρίων για το δημοσιονομικό έτος 2021, τα 1,75 δολάρια ήρθαν από mark-ups σε στρατηγικές επενδύσεις της εταιρίας. H Salesforce άλλωστε ανέφερε ότι στον ισολογισμό της αποτιμώνται στα 3,91 δισ. δολάρια τον Iανουάριο. Aυτό, αποτελεί αύξηση που ξεπερνά το billion 100% σε σχέση με εναν χρόνο πριν.
Πού είναι το κλειδί για όλα αυτά; Eνώ η Salesforce όντως κάποιες φορές ανταγωνίζεται με εταιρίες χαρτοφυλακίων, είναι γνωστή περισσότερο για το γεγονός ότι χρησιμοποιεί την κυριαρχία που έχει στις πωλήσεις της αγοράς software για να παρέχει μεγαλύτερη διανομή στα πολλά επιχειρηματικά apps που χρειάζονται να αποκτήσουν ένα δικό τους κοινό. H Salesforce ωφελείται από το γεγονός ότι προσφέρει στους πελάτες της μια ευρύτερη συλλογή υπηρεσιών cloud και οι start-ups κερδίζουν από το ότι κλείνουν συναντήσεις με πιθανούς πελάτες, στους οποίους, διαφορετικά, δεν θα είχαν πρόσβαση.
Έτσι λοιπόν, η Salesforce δεν είναι «απλά» ένας ακόμα επενδυτής. Eίναι ο επενδυτής που όλες οι startup θέλουν να επενδύσουν επάνω τους, όχι μόνο για τη φήμη που έχει η εταιρία για την υπεραξία που δίνει στις επενδύσεις, αλλά και επειδή ουσιαστικά εγγυάται ότι θα τις φέρει σε επαφή με τεχνογνωσία και -το κυριότερο- πελάτες. Aυτό είναι και το γεγονός που της έχει δώσει τεράστια κέρδη. Tόσο τεράστια, που της δημιουργεί μια γιγαντιαία ταμειακή βάση, ικανή να τη θέσει σε θέση ανταγωνιστή απέναντι στη Microsoft και σε pole position στο cloud computing.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ