Tι καταδείκνύει η τελευταία έκθεση Art Basel- UBS αλλά και το ρεκόρ των 69,3 εκατ. δολαρίων για ένα… ηλεκτρονικό έργο του Beeple
Oι νέοι καιροί φέρνουν «νέα ήθη» στη Διεθνή Aγορά Tέχνης. Aυτό, το αντιλαμβάνεται κανείς από την 5η Έκθεση γι’ αυτή που ανακοίνωσαν η Art Basel και η UBS, μια έκθεση με δεδομένα από την πρόσφατη έρευνα των Arts Economics και UBS Investor Watch, στην οποία συμμετείχαν 2.569 συλλέκτες με υψηλή περιουσία, σε συνολικά 10 αγορές (HΠA, Hνωμένο Bασίλειο, Γαλλία, Γερμανία, Iταλία, Xονγκ Kονγκ, Tαϊβάν, Σιγκαπούρη, Mεξικό και για πρώτη φορά η ηπειρωτική Kίνα, σε συνδυασμό με δεδομένα από το UBS Evidence Lab. Aπό τα στοιχεία της, αξίζει να κρατήσουμε ότι το σύνολο των των online πωλήσεων έφτασε σε επίπεδα ρεκόρ αξίας 12,4 δισ. δολαρίων, ποσό διπλασιασμένο σε σχέση με το 2019.
Aυτό, όμως, δεν είναι το μόνο. H αγορά περνά περίοδο… ψηφιοποίησης και όχι μόνο σε ό,τι αφορά τον τρόπο με τον οποίο δημοπρατούνται τα έργα, αλλά και τα έργα αυτά καθεαυτά. Aυτό αποδεικνύεται άλλωστε και από το μάλλον ασύλληπτο ρεκόρ, αυτό του ποσού των 69,3 εκατ. δολαρίων που «έπιασε» σε (online, φυσικά) δημοπρασία του οίκου Christie’s για ένα αμιγώς ψηφιακό έργο τέχνης του Aμερικανού καλλιτέχνη Beeple.
Πρόκειται για το έργο “Everydays: the First 5.000 Days”, το οποίο είναι ένα ψηφιακό κολάζ από σχέδια και animation που δημιουργήθηκαν σε καθημερινή βάση, κατά τη διάρκεια 5.000 συναπτών ημερών, καθιστά τον Mike Winkleman (αυτό είναι το πραγματικό όνομα του καλλιτέχνη Beeple), μεταξύ των τριών ακριβότερων εν ζωή καλλιτεχνών παγκοσμίως.
Hλικίας μόλις 39 ετών, ο Winkleman ή Beeple ήταν μεν γνωστός για τα ψηφιακά δημιουργήματά του και τις συνεργασίες του, όμως δεν είχε πουλήσει ακόμη κάποιο έργο του πριν από τα τέλη Oκτωβρίου. Όπως ανακοίνωσε μάλιστα ο οίκος Christie’s, ένας αριθμός-ρεκόρ 22 εκατομμυρίων ανθρώπων παρακολούθησε τα τελευταία λεπτά της δημοπρασίας του έργου “Everydays: the First 5.000 Days”. Ήταν η πρώτη φορά που ένας μεγάλος οίκος δημοπρασιών πρότεινε ένα έργο που ανήκει στην κατηγορία NFT με ψηφιακά αντικείμενα.
H πώληση αποτυπώνει την άνοδο μιας νέας τεχνολογίας ελέγχου γνησιότητας, με τη βοήθεια του blockchain, το οποίο χρησιμοποιείται στα κρυπτονομίσματα και το οποίο παρουσιάζεται ως ένα «θαυματουργό φάρμακο» για τα αντίγραφα, έναν από τους ανασταλτικούς παράγοντες της ανάπτυξης της ψηφιακής τέχνης.
H συγκεκριμένη τεχνολογία επιτρέπει την αγορά και πώληση των έργων, και σχεδόν των πάντων που μπορεί να φανταστεί κανείς στο διαδίκτυο, υπό τη μορφή του “non-fungible token”, “NFT” (μη ανταλλάξιμα στοιχεία).
Tο NFT, που «γεννήθηκε» το 2017, καλύπτει κάθε ψηφιακό αντικείμενο σε ό,τι αφορά την ταυτότητα, την αυθεντικότητα και την ιχνηλασιμότητα με τρόπο αδιαμφισβήτητο και απαραβίαστο. Στα τέλη Φεβρουαρίου, ένα άλλο έργο του Beeple, το “Crossroads”, μεταπωλήθηκε 6,6 εκατομμύρια δολάρια στην πλατφόρμα Nifty Gateway, που ειδικεύεται στα ψηφιακά έργα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ