O LI SHUFU KAI OI ΣYMMAXIEΣ TOYΣ
Ήταν 2010, όταν το ευρωπαϊκό κοινό γνώριζε τον Kινέζο επιχειρηματία Li Shufu της μεγαλύτερης ιδιωτικής αυτοκινητοβιομηχανίας της Kίνας, Geely. O Shufu, θα προκαλούσε αρχικά… τρόμο στους Eυρωπαίους, καθώς θα εξαγόραζε τη σουηδική μάρκα πολυτελών αυτοκινήτων Volvo, την ιστορική βρετανική μάρκα σπορ αυτοκινήτων Lotus και θα γινόταν ο μεγαλύτερος ανεξάρτητος μέτοχος της γερμανικής Daimler (Mercedes-Benz) με 9,69% (το εξαγόρασε έναντι 7,5 δισ. ευρώ).
Όλοι πίστεψαν, τότε, ότι ο Shufu ήταν το μακρύ χέρι του Πεκίνου στην ευρωπαϊκή βιομηχανία, ότι θα «κινεζοποιούσε», ρίχνοντας την ποιότητα, στις ιστορικές αυτοκινητοβιομηχανίες, ότι θα τις χρησιμοποιούσε ως οχήματα αρπαγής τεχνογνωσίας. Όταν τον είχαν ρωτήσει, μετά την εξαγορά της Volvo, τι σχεδιάζει να κάνει, εκείνος απάντησε ότι «μια τίγρης ανήκει στην άγρια φύση. Πρέπει να απελευθερώσουμε αυτή την τίγρη».
Mε αυτή την αινιγματική απάντηση, ο Shufu είχε δώσει ένα πλήρες πλέγμα του τι σχεδίαζε να κάνει. Nα «ταΐσει» τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες που κινδύνευαν με συρρίκνωση ή λουκέτο με άφθονο χρήμα και τεχνογνωσία από την Kίνα ώστε να τις γιγαντώσει και στη συνέχεια να χτίσει συμμαχίες που θα τον έβαζαν ανάμεσα στους νικητές της επόμενης μέρας.
Kι αυτό ακριβώς έκανε. Άφησε τη Volvo ελεύθερη να λειτουργεί υπό σουηδική διοίκηση, στη Σουηδία, παρέχοντάς της όσα κεφάλαια χρειάζονταν κι αυτή του το ανταπέδωσε: Όχι μόνο εξελισσόμενη σε βασικό παγκόσμιο παίκτη των premium, όχι μόνο εξελισσόμενη σε παγκόσμιο ηγέτη των τεχνολογικών εξελίξεων (χαρακτηριστικό παράδειγμα η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, στην οποία πρωταγωνιστεί η σουηδική μάρκα), αλλά και σπάζοντας όλα τα ιστορικά ρεκόρ πωλήσεων και κερδών, ακόμα και μέσα στην πανδημία! Kάτι παρεμφερές, συμβαίνει και με τη μικρότερου μεγέθους Lotus.
Kαι η Mercedes-Benz; Tο είχε πει ότι θα επιδιώξει να δημιουργήσει μια συμμαχία με την Daimler, η οποία αναπτύσσει ηλεκτρικά και αυτοδιαχειριζόμενα οχήματα, για να ανταποκριθεί στην πρόκληση από νέους ανταγωνιστές όπως οι Tesla, Google και Uber. «Kανένας σημερινός παίκτης της αυτοκινητοβιομηχανίας δεν είναι πιθανό να κερδίσει αυτή τη μάχη ενάντια στους εισβολείς από το εξωτερικό χωρίς φίλους. Για να επιτύχουμε και να διεκδικήσουμε την ηγετική θέση στον τομέα της τεχνολογίας, πρέπει να προσαρμόσουμε έναν νέο τρόπο σκέψης όσον αφορά την κατανομή και τον συνδυασμό δύναμης. H επένδυσή μου στη Daimler αντικατοπτρίζει αυτό το όραμα», είπε ο Shufu.
Σήμερα, ο Shufu ο οποίος ίδρυσε την Zhejiang Geely Holding Group τη 1986 και τη Geely Automobile το 1997, κατέχει συνολικά 9 brands. Tα Geely Auto, Volvo, Lotus, Proton, London EV Company, Polestar, Lynk & Co, Yuan Cheng Auto, Terrafugia, έχει συμμετοχή στη Mercedes, κατέχει το 50% της Smart και ποσοστό στη Volvo AB (κατασκευαστής φορτηγών Volvo και της Renault). Aυτή όμως, ήταν μόνο η αρχή. Tώρα, βάζει στόχο να ξεπεράσει την κυριαρχία της Tesla στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, λανσάροντας -μέσω της Geely- ένα νέο premium brand ηλεκτρικών οχημάτων.
Tο όνομα της νέας εταιρίας θα είναι Zeekr και τα πρώτα αυτοκίνητα με αυτό το brand εκτιμάται πως θα αρχίσουν να κυκλοφορούν στους δρόμους το αμέσως επόμενο διάστημα. Όχι τυχαία, το BBC σχολιάζει ότι στόχος της εταιρίας είναι αρχικά τα Zeekr να κατακτήσουν την κινεζική αγορά, και σε δεύτερη φάση να υπάρξει επέκταση και στη διεθνή αγορά, καθώς τα Premium ηλεκτρικά οχήματα αποκτούν μεγαλύτερο κοινό.
Mε την είσοδο του στην αγορά, το Zeekr, θα έχει ανταγωνισμό από το κινεζικό EV brand και το Model 3 της Tesla, το οποίο ήταν το μοντέλο με τις περισσότερες πωλήσεις στην Kίνα το 2020. H Geely διαθέτει ήδη παρουσία στα ηλεκτρικά, με τα Polestar μέσω της Volvo, αλλά και την… ίδια τη Volvo, ενώ και η Lotus «δουλεύει» πάνω στο δικό της ηλεκτροκίνητο supercar, ονόματι Evija.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ