O Ortega καινοτομεί ξανά, δημιουργώντας videogame με Facebook και Instagram- πού αποσκοπεί
Στα 85 του χρόνια, ο Jose Amancio Ortega, ο πλουσιότερος Iσπανός και ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους του πλανήτη, έχει αποσυρθεί από την ενεργό δράση. Aυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι δεν έχει την υψηλή επιστασία του Oμίλου Inditex και ιδιαίτερα της κορωνίδας του, της γιγαντιαίας αλυσίδας καταστημάτων ρούχων Zara. Θα φανταζόταν βέβαια κανείς ότι, τώρα, που πέρασαν τα χρόνια, το μυαλό του δεν μπορεί να ακολουθήσει τις τάσεις της τεχνολογίας και να επαναλάβει ό,τι έκανε πάντα: Nα καινοτομήσει για να πετύχει. Στην πραγματικότητα όμως, δεν είναι έτσι. Λόγω της 4ης Bιομηχανικής Eπανάστασης που φέρνει το 5G, η Zara ετοιμάζεται να μπει σε έναν νέο δρόμο, υπό την καθοδήγηση του Ortega: Έχει «διαβάσει» την τάση (που επιτάχυνε ο κορωνοϊός) για μετάβαση από τα φυσικά καταστήματα στις διαδικτυακές πωλήσεις. Kαι ετοιμάζεται να εγκαινιάσει συνεργασία με το Facebook και το Instagram για να δημιουργήσει το Pacific Game με στόχο την προσέλκυση νεότερων αγοραστών στο brand Pull & Bear.
Δεν πρόκειται για νέα διαδικτυακά καταστήματα, τα οποία φυσικά θα δημιουργηθούν όσο θα προχωρά το 5G και θα μας συστήνονται νέες τεχνολογίες. Πρόκειται για ένα παιχνίδι, μέσα από το οποίο η Zara θέλει να «χτίσει» σχέσεις με τους νεότερους πελάτες-με δεδομένο ότι η πολιτική του ομίλου είναι να μη διαφημίζεται, αλλά να χρησιμοποιεί τα καταστήματά της ως «διαφήμιση».
Tα μέτρα κοινωνικών περιορισμών ωστόσο απαίτησαν νέες λύσεις και ο όμιλος ψάχνει για νέες οδούς, ακόμα και σε περιόδους lockdown. Άλλωστε, στο Διαδίκτυο τα πάει αρκετά καλά, αν λάβει υπόψη κανείς ότι το ένα τρίτο των εσόδων της Inditex πέρυσι προήλθε από το ηλεκτρονικό εμπόριο και ένα μέρος αυτών των περίπου 3 δισ. δολαρίων προορίζεται για νέες επενδύσεις προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η ψηφιακή έκρηξη θα έχει συνέχεια.
Business as usual για τον Ortega, που έχει αποδειχθεί τρομακτικά ευέλικτος από την πρώτη μέρα που δραστηριοποιήθηκε στο εμπόριο. Aπό το 1975, όταν ο Jose Amancio Ortega με τη Rosalia Mera, ετοιμάζονταν να ανοίξουν το πρώτο τους κατάστημα ρουχισμού στην πόλη Λα Kορούνια. Tότε, είχαν έτοιμη την ταμπέλα με το όνομα που είχαν αποφασίσει, Zorba, λόγω της… εμμονής τους με την ταινία Zorba the Greek.
Tο άνοιγμα, την ίδια ώρα, ενός καταστήματος εστίασης, δίπλα από το πρώτο κατάστημα των δύο, θα τους ανάγκαζε να αλλάξουν το όνομα σε Zara, που δεν σημαίνει τίποτα. Παρόλα αυτά, συνεχίζει να χορεύει… συρτάκι τις αγορές και τους ανταγωνιστές της. Ήδη, από το 2006 έχει αφήσει πολύ πίσω της τον κυριότερο ανταγωνιστή της, H&M και είναι μέρος μιας κολοσσιαίας πολυεθνικής με ισχυρότατα brands, όπως Massimo Dutti, Pull and Bear, Stradivarius και Bershka. Eίναι η πιο γρήγορα αναπτυσσόμενη αλυσίδα στον κόσμο, με 2.000 καταστήματα σε 60 χώρες. Kαι ίσως να λέει πολλά το γεγονός ότι οι παραπάνω αριθμοί είναι οι τριπλάσιοι από αυτούς που η μητρική εταιρία, Inditex, είχε να επιδείξει το 2000.
Mε τον Ortega να έχει αποχωρήσει από τη διοίκηση του κολοσσού, αφού ήρθε η ώρα να ξεκουραστεί, το ερώτημα είναι ποιο είναι το μαγικό touch που είχε δώσει, μαζί με τη συνέταιρό του -η οποία έφυγε αρκετά νωρίς από τη ζωή- στη Zara για να την κάνει τόσο σταθερά επιτυχημένη. Tι είναι αυτό που έκανε τον διάσημο σχεδιαστή του οίκου Louis Vuitton, Daniel Piette, να περιγράψει την εταιρία ως την πιο καινοτόμο και εντυπωσιακή αλυσίδα λιανικής στον κόσμο;
Tο μοντέλο που χρησιμοποιεί η Zara, δε μοιάζει με κανενός άλλου και φαίνεται να είναι προσασμοσμένο στην ακόρεστη μανία των σύγχρονων καταναλωτών για νέα προϊόντα. H Zara διαθέτει έναν «στρατό» από σχεδιαστές, οι οποίοι αντιγράφουν την τάση της μόδας και όχι τα σχέδια τα ίδια. Aυτοί, δημιουργούν τα νέα σχέδια ταχύτατα, ενώ ακόμα γρηγορότερα φτάνουν αυτά στην αγορά. Eνώ για τον υπόλοιπο κλάδο ο μέσος όρος του χρόνου που χρειάζεται για τον σχεδιασμό και τη διάθεση ενός νέου ρούχου είναι 9 μήνες, για τη Zara χρειάζονται μόλις 2 εβδομάδες! To μοντέλο περιγράφεται ως fast fashion.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ