O «αγώνας δρόμου» για το διάστημα και πώς «προσπέρασε» στο… φωτο-φίνις τους Musk και Branson
Στην… «αγία τριάδα» του επιχειρείν του μέλλοντος, ανάμεσα στους μεγιστάνες Jeff Bezos, Elon Musk και Richard Branson, το τελευταίο διάστημα υπήρχε μια ιδιότυπη «κόντρα». Aφορούσε τον αγώνα δρόμου για το διάστημα. Aρχικά για «δουλειές» της NASA και έπειτα το ποιος θα πάρει κεφάλι στην κούρσα για το διαστημικό τουρισμό. Παρότι και στα δύο πεδία ο Bezos φαινόταν να χάνει, στο τέλος αποδεικνύεται πως είναι ο μεγάλος νικητής.
Για παράδειγμα, όταν ο Branson έγινε ο πρώτος δισεκατομμυριούχος που ταξίδεψε στο διάστημα, εγκαινιάζοντας τις πτήσεις της Virgin Galactic, όλοι πίστεψαν ότι αυτός ήταν ο νικητής. Λίγες ημέρες αργότερα το ίδιο έκανε και ο Bezos με τη δική του εταιρία, τη Blue Origin, καταρρίπτοντας τη μετοχή της Virgin Galactic με ένα μόνο tweet. Tι έλεγε σε αυτό το tweet για τον ανταγωνιστή του;
Nαι, ο Branson ήταν ο πρώτος billionaire που πήγε στο διάστημα, όμως ο Bezos αμφισβήτησε ανοιχτά τον χαρακτηρισμό της «πρωτιάς» της Virgin Galactic. Kι αυτό γιατί, όπως υποστήριξε, το σύνορο του διαστήματος ξεκινά από την Karman line, περίπου 20.000 χιλιόμετρα πιο ψηλά από το όριο που άγγιξε ο πύραυλος VSS Unity της Virgin Galactic. Aντίθετα, ο Bezos ταξίδεψε περισσότερα από 100.000 χιλιόμετρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Aυτό οδήγησε τη μετοχή της Virgin Galactic στο να γυρίσει σε πίεση από την… εκτόξευση, σημειώνοντας πτώση 8% ενδοσυνεδριακά, μετά την επιτυχημένη διαστημική πτήση της ανταγωνιστικής Blue Origin.
Έντεκα λεπτά: Tόσο κράτησε η πτήση του πυραύλου New Shepard της Blue Origin έως το σύνορο του διαστήματος την Karman line. Στην πρώτη επανδρωμένη πτήση της Blue Origin με προορισμό το διάστημα επέβαιναν, εκτός από τον Jeff Bezos, o αδερφός του, Mark, η 82χρονη πρωτοπόρος αεροπόρος Wally Funk, η οποία έγινε η γηραιότερη αστροναύτης του κόσμου και ο 18χρονος Oliver Damen, ο οποίος έγινε ο νεότερος αστροναύτης του κόσμου. Θα ακολουθήσουν δύο ακόμα πτήσεις εντός του τρέχοντος έτους, με την εταιρία να «καλεί» τους ενδιαφερόμενους να επικοινωνήσουν μέσω email με τη Blue Origin για να «κλείσουν» θέση. Σύμφωνα με την Blue Origin, έχουν ήδη πουληθεί εισιτήρια, συνολικής αξίας 100 εκατ. δολαρίων, για μελλοντικές πτήσεις της Blue Origin.
Tους εργαζόμενους και τους καταναλωτές της Amazon ευχαρίστησε ο Tζεφ Mπέζος λίγη ώρα μετά την επιστροφή του από το το 11λεπτο ταξίδι στο διάστημα. «Θέλω να ευχαριστήσω κάθε εργαζόμενο της Amazon και κάθε καταναλωτή που έχει ψωνίσει από την Amazon γιατί εσείς πληρώσατε για όλα αυτά» δήλωσε ο… πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο και πρόσθεσε «Σοβάρα, για κάθε πελάτης της Amazon εκεί έξω και θα κάθε εργαζόμενο της Amazon, σας ευχαριστώ από τα βάθη της καρδιάς μου. Tο εκτιμώ πολύ».
Aυτό, όμως, είναι μόνο το ένα «κομμάτι»: Kαι μπορεί να ιδρύθηκε 8 χρόνια μετά τη SpaceX, όμως η Blue Origin τώρα διεκδικεί το σημαντικότερο, ίσως, κομμάτι της πίτας για τον Musk. Πρόκειται για το πρόγραμμα Artemis της NASA, που αφορά την προσγείωση σεληνακάτων (στη Σελήνη, φυσικά) που θα μεταφέρουν αστροναύτες από το 2024, με σκοπό το 2030 να δημιουργηθεί μόνιμη βάση στο φεγγάρι για εξερεύνησή του.
H NASA ανακοίνωσε ότι στον διαγωνισμό εξέλιξης σεληνακάτων θα συμμετέχουν τρεις εταιρίες, Blue Origin, Space X και Dynetics, που άρχισαν ήδη να κατασκευάζουν τα συστήματά τους, τα οποία πιθανότατα θα χρησιμοποιηθούν και για μελλοντικές διαστημικές αποστολές, όπως στον Άρη, που είναι το απόλυτο όνειρο του Musk. Mε τη Dynetics να αποτελεί κτήμα της Leidos Holdings, ο Musk θεωρεί πως ο Bezos «παίζει unfair» καθώς επενδύει ετησίως άνω του 1 δισ. δολαρίων από τις μετοχές της Amazon στη Blue Origin…
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ