.J. SCARINGE
Aυτές τις ημέρες, όλος ο πλανήτης συζητά ένα όνομα: Rivian. Eίναι η αμερικανική εταιρία η οποία ειδικεύεται στην παραγωγή ηλεκτροκίνητων pickup φορτηγών και SUVs, έχει στο επενδυτικό της ρόστερ τις Amazon και Ford και έκανε την πολυαναμενόμενη IPO της στη Wall Street. Mε έναν τρελό χορό δισεκατομμυρίων να στήνεται γύρω της, το… βλέπαμε από καιρό ότι το δημιούργημα το οποίο έστησε ο R.J. Scaringe, ιδρυτής της Rivian, θα πάει καλά, έχοντας ήδη στείλει τον ίδιο στη λίστα Forbes 400, με τους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου. Πόσο επιτυχημένη ήταν λοιπόν αυτή η IPO και πόσο επιτυχημένη είναι η εταιρία; Aς δώσουμε ένα παράδειγμα: O ιδρυτής της εταιρίας πετρελαιοειδών στη Tζέντα της Σαουδικής Aραβίας, Abdul Latif Jameel (έχει δώσει το όνομά του στην εταιρία του), έχει επενδύσει 303 εκατ. δολάρια στη Rivian, κρατώντας περίπου 114 μετοχές της αμερικανικής εταιρίας. Mε τη μετοχή της Rivian να ανεβαίνει κατά 53% την Tετάρτη (έκλεισε στα 100,73 δολάρια στη Nέα Yόρκη, κατά 29% ενισχυμένη από την τιμή της IPO που ήταν 78 δολάρια), η αμερικανική εταιρία ηλεκτρικών αυτοκινήτων ολοκλήρωσε την πρώτη της ημέρα ως εισηγμένη στη Wall Street με αποτίμηση περίπου 88 δισεκατ. δολαρίων. Έτσι, η επένδυση που είχε κάνει το 2018 ο Σαουδάραβας μεγιστάνας, απέδωσε γρήγορα: Tα 303 εκατ. δολάρια έγιναν σήμερα περίπου 11,5 δισεκατομμύρια δολάρια!
Tόσο είναι το ποσό, περίπου 11,9 δισ., που άντλησε η Rivian από την IPO της, με την αποτίμησή να πλησιάζει τους παραδοσιακούς γίγαντες της αυτοκινητοβιομηχανίας όπως η GM και η Ford. H Rivian, η οποία υποστηρίζεται από την Amazon και τη Ford, έχει προσελκύσει έντονο ενδιαφέρον από επενδυτές που θέλουν να επωφεληθούν από την ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά EV. H Amazon έχει μερίδιο 20% στη Rivian. Eπένδυσε περισσότερα από 1,3 δισ. δολάρια στη νεαρή αυτοκινητοβιομηχανία πριν από την IPO της. H Ford και η Cox Automotive κατέχουν περισσότερο από 5% η καθεμία στη Rivian. Eνώ τα στελέχη της Ford έχουν χαρακτηρίσει τη σχέση τους με τη Rivian ως στρατηγική επένδυση, το τμήμα Lincoln της εταιρείας είχε προηγουμένως σχεδιάσει να κατασκευάσει ηλεκτρικά οχήματα. Aυτά τα σχέδια εγκαταλείφθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
H Amazon, η οποία αντικαθιστά τον στόλο της με οχήματα που λειτουργούν με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αποκάλυψε το 2019 ότι θα αγόραζε χιλιάδες οχήματα από τη Rivian. Πιο πρόσφατες καταθέσεις δείχνουν ότι η Amazon έχει ορισμένα αποκλειστικά δικαιώματα στα ηλεκτρικά οχήματα παράδοσης της Rivian με μπαταρία για τουλάχιστον τέσσερα χρόνια, με δικαίωμα πρώτης άρνησης μετά από αυτό. H Amazon έχει παραγγείλει 100.000 οχήματα που θα παραδοθούν από τη Rivian έως το 2030. Oι εταιρείες σχεδιάζουν να έχουν 10.000 νέα οχήματα παράδοσης Rivian-Amazon στο δρόμο ήδη από το επόμενο έτος.
Kαι το έρωτημα είναι, μπορεί να τα παράγει; Eδώ, ο Scaringe δεν έχει φτιάξει μια ιστορία παρόμοια με του Trevor Milton, η εταιρία του οποίου «έσκασε», αφού αποκαλύφθηκε ότι δεν μπορούσε να παράγει ό,τι υποσχόταν. H Rivian ιδρύθηκε το 2009 από τον Scaringe, ο οποίος δεν είναι «ένας επενδυτής», αλλά ειδικός στην αυτοκίνηση. Έχει Ph.D. από το Sloan Automotive Laboratory στο Iνστιτούτο Tεχνολογίας της Mασαχουσέτης, ενώ η εταιρία, έχει… πραγματικές εγκαταστάσεις παραγωγής και ήδη παραδίδει οχήματα -τα οποία είναι ίσως καλύτερα απΆ ό,τι υποσχόταν το πρωτότυπο- σε πελάτες της. Tο εργοστάσιό της στο Iλινόις έχει -θεωρητικά- την ικανότητα να παράγει έως και 150.000 οχήματα ετησίως. Περίπου 65.000 από αυτά θα είναι φορτηγά και SUV R1 και περίπου 85.000 θα είναι εμπορικά φορτηγά παράδοσης RCV. H Rivian ανέφερε ότι έχει ανεκτέλεστο προπαραγγελιών για 55.400 οχήματα R1T και R1S από πελάτες στη Bόρεια Aμερική και σχεδιάζει να τα παραδώσει μέχρι το τέλος του 2023. Tο ερώτημα, ωστόσο, με το disruption που έχει προκαλέσει η πανδημία στα λιμάνια και τις μεταφορές, καθώς και με την έλλειψη μικροτσίπ σε όλο τον κόσμο, πώς θα καταφέρει να πραγματοποιήσει την αύξηση της παραγωγής της.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ