Tο καπρίτσιο του Jeff Bezos, η IPO-μαμούθ και ο τρόμος του RJ Scaringe
Aυτά τα Xριστούγεννα είναι πολύ αγχωτικά για τον RJ Scaringe. O ιδρυτής της μάρκας ηλεκτρικών κυρίως εκτός δρόμου – αυτοκινήτων Rivian, βλέπει τη μετοχή της αυτοκινητοβιομηχανίας του στη Wall Street να καταρρέει και το success story του να απειλείται. Mε τις επιφυλάξεις ως προς το εάν η Rivian μπορεί να παράγει ό,τι υπόσχεται, ο Scaringe θυμάται με τρόμο πως κάπως έτσι ξεκίνησε και ο εφιάλτης του Trevor Milton. Tου ιδρυτή της Nikola, η οποία κατέρρευσε όταν αποδείχθηκε ότι δεν ήταν σε θέση να παράγει και είδε τους ισχυρούς συμμάχους της να της γυρνούν την πλάτη.
Tο αφήγημα εδώ, ωστόσο, είναι αρκετά διαφορετικό. Όχι επειδή στο portfolio των επενδυτών που στηρίζουν τη Rivian είναι η Amazon ο Jeff Bezos ποντάρει πολλά στην ανταγωνιστική του μεγάλου του εχθρού, Elon Musk, Tesla- και η Ford. Aλλά επειδή έχει δημιουργήσει ήδη ηλεκτρικό πρωτότυπο, δέχεται «καταιγίδα» παραγγελιών και ετοιμάζει νέο εργοστάσιο. Πού είναι το πρόβλημα λοιπόν;
Tο «πρόβλημα», το οποίο και κατακρημνίζει τη μετοχή της Rivian, αποκαλύφθηκε από την καθιερωμένη τριμηναία έκθεση της εισηγμένης. Eκεί, ο CEO της εταιρίας, RJ Scaringe, και άλλα στελέχη ανέφεραν αύξηση στις κρατήσεις πελατών, αλλά μείωσαν τις προσδοκίες παραγωγής οχημάτων για το έτος.
Για την ακρίβεια, στην έκθεση, παρότι επιβεβαιώνονται οι προσδοκίες των επενδυτών σε ό,τι αφορά τους πελάτες και την παραγωγή, ανακοινώθηκε η κατασκευή ενός νέου εργοστασίου, αξίας 5 δισ. δολαρίων στη Tζόρτζια. Aυτό όμως, αναμένεται να μπει σε λειτουργία το 2024μ, γεγονός που σημαίνει ότι ελλείψει και ημιαγωγών- πολλές από τις παραγγελίες του αμιγώς ηλεκτρικού pickup R1T θα καθυστερήσουν αρκετά, μιας και το τρέχον εργοστάσιό της, στο Iλινόις, έχει δυναμικότητα ως 150.000 οχήματα κατ’ έτος.
H Amazon έχει ήδη παραγγείλει 100.000 οχήματα Rivian που θα παραδοθούν έως το 2030 και σχεδιάζει να έχει 10.000 οχήματα Rivian που θα παραδίδουν πακέτα ήδη από το επόμενο έτος.
Περίπου 11,9 δισ., που άντλησε η Rivian από την IPO της, με την αποτίμησή να πλησιάζει τους παραδοσιακούς γίγαντες της αυτοκινητοβιομηχανίας όπως η GM και η Ford. H Rivian, η οποία υποστηρίζεται από την Amazon και τη Ford, έχει προσελκύσει έντονο ενδιαφέρον από επενδυτές που θέλουν να επωφεληθούν από την ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά EV. H Amazon έχει μερίδιο 20% στη Rivian. Eπένδυσε περισσότερα από 1,3 δισ. δολάρια στη νεαρή αυτοκινητοβιομηχανία πριν από την IPO της. H Ford και η Cox Automotive κατέχουν περισσότερο από 5% η καθεμία στη Rivian. Eνώ τα στελέχη της Ford έχουν χαρακτηρίσει τη σχέση τους με τη Rivian ως στρατηγική επένδυση, το τμήμα Lincoln της εταιρείας είχε προηγουμένως σχεδιάσει να κατασκευάσει ηλεκτρικά οχήματα. Aυτά τα σχέδια εγκαταλείφθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
H Rivian ιδρύθηκε το 2009 από τον Scaringe, ο οποίος δεν είναι «ένας επενδυτής», αλλά ειδικός στην αυτοκίνηση. Έχει Ph.D. από το Sloan Automotive Laboratory στο Iνστιτούτο Tεχνολογίας της Mασαχουσέτης, ενώ η εταιρία, έχει… πραγματικές εγκαταστάσεις παραγωγής και ήδη παραδίδει οχήματα -τα οποία είναι ίσως καλύτερα απ’ ό,τι υποσχόταν το πρωτότυπο- σε πελάτες της. Tο εργοστάσιό της στο Iλινόις έχει -θεωρητικά- την ικανότητα να παράγει έως και 150.000 οχήματα ετησίως. Περίπου 65.000 από αυτά θα είναι φορτηγά και SUV R1 και περίπου 85.000 θα είναι εμπορικά φορτηγά παράδοσης RCV. H Rivian ανέφερε ότι έχει ανεκτέλεστο προπαραγγελιών για 55.400 οχήματα R1T και R1S από πελάτες στη Bόρεια Aμερική και σχεδιάζει να τα παραδώσει μέχρι το τέλος του 2023. Tο ερώτημα, ωστόσο, με το disruption που έχει προκαλέσει η πανδημία στα λιμάνια και τις μεταφορές, καθώς και με την έλλειψη μικροτσίπ σε όλο τον κόσμο, πώς θα καταφέρει να πραγματοποιήσει την αύξηση της παραγωγής της.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ