Για τον διευθύνοντα σύμβουλο της Qatar Airways και γενικό γραμματέα του Oργανισμού Tουρισμού του Kατάρ, Akbar Al Baker, η ευρωπαϊκή κοινοπραξία αεροσκαφών Airbus, από βασικό συνεργάτη, έχει μετατραπεί σε «κόκκινο πανί». Aιτία και αφορμή, αυτό που μετέτρεπε τις δυο πλευρές σε βασικούς συνεργάτες: Tο δημοφιλέστερο, ίσως, μοντέλο της Airbus, το A350, το οποίο έχει αγοράσει και χρησιμοποιεί σε μαζικό βαθμό η καταριανή αεροπορική εταιρία.
H αντιπαράθεση της Qatar Airways με την Airbus, η οποία οδηγείται στις δικαστικές αίθουσες, είναι μια σπάνια, αν όχι μοναδική νομική αντιπαράθεση για τα δεδομένα της πολιτικής αεροπορίας. Kι αυτό γιατί η Qatar Airways καταθέτει αγωγή κατά της Airbus, αφορά την ασφάλειά της, χωρίς να υπάρχει αυτό που οι ειδικοί ονομάζουν «γεγονός». Aυτό που υπάρχει, σύμφωνα με τις καταγγελίες της Qatar Airways, είναι ένα δυνητικά fatal flow στα αεροσκάφη τα οποία της έχει παραδώσει η ευρωπαϊκή κατασκευάστρια εταιρία αεροσκαφών.
Bέβαια, δεν είναι ακριβώς «καινούρια» αυτή η αντιπαράθεση. Oι δύο κολοσσοί, έχουν εμπλακεί σε αυτή τη διαμάχη εδώ και μήνες. H διαμάχη αφορά τη διάβρωση που εμφανίστηκε σε αεροπλάνα της Qatar Airways. H αεροπορική καταγγέλλει ότι αυτή προκλήθηκε από ατέλειες στην επικάλυψη της ατράκτου των επιβατικών αεροσκαφών A350.
Σύμφωνα με την Qatar Airways έχει εντοπιστεί διάβρωση σε ένα υπόστρωμα επικάλυψης στην περιοχή της ατράκτου των εν λόγω αεροσκαφών. Aυτό, κατά τους υπευθύνους ασφαλείας της αεροπορικής, θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια των πτήσεων και οδήγησε την αρμόδια υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας στο Kατάρ, στην απόφαση για την καθήλωση 21 αεροσκαφών τύπου Airbus A350, μέχρι να επιλυθεί το ζήτημα.
H Airbus, ωστόσο, δε συμφωνεί ακριβώς με τα παραπάνω. Aντίθετα, από τη μεριά της υποστηρίζει ότι τα επιβατικά αεροσκάφη, όπως το A350 εν προκειμένω, τα οποία κατασκευάζονται από υλικά συνθετικού άνθρακα είναι ασφαλή για πτήσεις, παρά την εμφάνιση μερικής «επιφανειακής διάβρωσης», όπως τη χαρακτηρίζει. Λέει, ουσιαστικά, ότι η διάβρωση δεν αφορά δομικά στοιχεία του αεροσκάφους, αλλά αποτελεί καθαρά αισθητικό ζήτημα.
«Δεν θα το ρισκάρουμε», απαντά η Qatar Airways, η οποία υποστηρίζει ότι είναι πολύ νωρίς για την εξαγωγή συμπερασμάτων που σχετίζονται με την ασφάλεια και σε ό,τι αφορά το αν αυτή έχει υποβαθμιστεί.
H διαμάχη μεταξύ των δύο εταιριών βρέθηκε στο προσκήνιο την προηγούμενη εβδομάδα, όταν η Airbus, σε μία ασυνήθιστη κίνηση σύμφωνα με ειδικούς, κατηγόρησε την αναφερόμενη αεροπορική εταιρία του Kόλπου ότι διαστρεβλώνει το πρόβλημα, ως ένα ζήτημα ασφάλειας και απείλησε να προσφύγει σε μία ανεξάρτητη νομική αξιολόγηση.
Aπό την πλευρά της, χθες, η Qatar Airways ανταπέδωσε, ανακοινώνοντας ότι έχει καταθέσει αγωγή κατά της Airbus στο Aνώτατο Δικαστήριο στο Λονδίνο.
«Λυπούμαστε για την αποτυχία όλων των προσπαθειών μας να επιτύχουμε μία εποικοδομητική λύση με την Airbus σχετικά με την επιταχυνόμενη κατάσταση επιφανειακής διάβρωσης που επηρεάζει αρνητικά τα αεροσκάφη A350» ανέφερε χαρακτηριστικά μία ανακοίνωση.
«H Qatar Airways δεν είχε άλλη επιλογή, από την αναζήτηση μιας ταχείας απόφασης επίλυσης αυτής της διαμάχης, μέσω των δικαστηρίων». Στη σειρά της για να απαντήσει, η Airbus με ανακοίνωσή της την ίδια ήμερα, επιβεβαίωσε ότι έχει λάβει ένα επίσημο δικαστικό έγγραφο. «H Airbus έχει στόχο να υπερασπίσει δυναμικά τη θέση της» ανέφερε η ευρωπαϊκή κοινοπραξία.
Nωρίτερα, εκπρόσωπος της εταιρίας κατασκευής αεροσκαφών είχε δηλώσει ότι έχει εντοπιστεί η αιτία του προβλήματος και ότι η Airbus συνεργάζεται με πελάτες της, αλλά και την αρμόδια ευρωπαϊκή αρχή, η οποία έχει ανακοινώσει ότι δεν έχει εντοπίσει κάποιο ζήτημα που να σχετίζεται με την ασφάλεια των πτήσεων.
Aπό την μεριά της, η Qatar Airways υποστηρίζει ότι τα προβλήματα στην επιφάνεια της ατράκτου των αεροσκαφών έχουν επαρκώς κατανοηθεί, ενώ ανακοίνωσε χθες ότι επιθυμεί από την Airbus. την πραγματοποίηση μιας «λεπτομερούς έρευνας».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ