Αναστέλλει τη λειτουργία του λόγω των υψηλών δικαστικών εξόδων
«Πέρυσι, έργα του καλλιτέχνη από το Πίτσμπουργκ συνολικής αξίας 337 εκατ. δολαρίων άλλαξαν χέρια σε δημοπρασίες»
Ο Andy Warhol ήταν ένας εργατικός καλλιτέχνης. Από το 1952 έως το θάνατό του, το 1987, δημιούργησε 8.000 πίνακες και γλυπτά. Περίπου 200 από τα έργα του εμφανίζονται σε δημοπρασίες κάθε χρόνο. Πολλά ακόμα ανακαλύπτονται σε διάφορα σημεία του πλανήτη, μέχρι και σήμερα. Ο καλλιτέχνης από το Πίτσμπουργκ έγινε, έτσι, μία από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της ύψους 25 δισ. δολαρίων αγοράς τέχνης. Πριν από τέσσερα χρόνια, ένας συλλέκτης πλήρωσε το ποσό ρεκόρ των 71,7 εκατ. δολαρίων σε δημοπρασία των Christie’s για το “Green Car Crash”, ένα έργο του 1963. Πέρυσι, έργα του Warhol συνολικής αξίας 337 εκατ. δολαρίων άλλαξαν χέρια σε δημοπρασίες. Πρόκειται για τον πιο εμπορικό καλλιτέχνη μετά τον Pablo Picasso.
Και όμως, η πιστοποίηση της αυθεντικότητας ενός έργου του Warhol είναι δύσκολη υπόθεση. Στο εξής, θα είναι ακόμα δυσκολότερη.
The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, το ίδρυμα του ίδιου του καλλιτέχνη, ανακοίνωσε ότι θα αναστείλει τη λειτουργία του συμβουλίου πιστοποιήσεών του. Το συμβούλιο ήταν το μοναδικό ανεξάρτητο όργανο που έκρινε εάν τα έργα που εμφανίζονται στην αγορά είναι αυθεντικά ή αντίγραφα.
Τα έξι μέλη της επιτροπής θα δώσουν την ετυμηγορία τους για 175 ακόμα έργα, προκειμένου να κλείσουν τις υποθέσεις που έχουν ήδη αναλάβει, και μετά θα αποσυρθούν.
Ο λόγος που τους οδήγησε σε αυτή την απόφαση είναι το υψηλό οικονομικό κόστος των δικαστικών διαμαχών τους με συλλέκτες που επιμένουν να αμφισβητούν τα πορίσματά τους.
Ένας Βρετανός σκηνοθέτης, για παράδειγμα, ο Joe Simon, μήνυσε την επιτροπή όταν αυτή αρνήθηκε να πιστοποιήσει την αυθεντικότητα μιας αυτοπροσωπογραφίας του Warhol που είχε στην κατοχή του. Όταν πια ο Simon απέσυρε τη μήνυσή του, το ίδρυμα του καλλιτέχνη είχε ξοδέψει περισσότερα από 7 εκατ. δολάρια για να υπερασπιστεί τα μέλη του στα δικαστήρια.
Τώρα που η επιτροπή πιστοποίησης δεν θα λειτουργεί πια, το κονδύλι των περίπου 500.000 δολαρίων ετησίως που αντιστοιχούσε στα έξοδα μετακινήσεων και έρευνας των μελών της, θα χρησιμοποιηθεί διαφορετικά. Το ίδρυμα σκοπεύει να αφιερώσει περισσότερους πόρους στη χρηματοδότηση καλλιτεχνών. «Προτιμούμε να δώσουμε τα χρήματά μας στους καλλιτέχνες παρά στους δικηγόρους», εξηγεί στέλεχος του ιδρύματος.
Στο εξής, οι συλλέκτες που ανακαλύπτουν ένα έργο που πιθανόν να ανήκει στον Warhol, θα πρέπει μόνοι τους να βρουν έναν ειδικό για να πιστοποιήσει την αυθεντικότητά του.