O Calhoun, η… ατέλειωτη κρίση στη Boeing, η οικονομική αιμορραγία και οι αποφάσεις
Όταν η κρίση που επέφεραν στη Boeing τα 737 Max τα οποία έπεφταν το ένα μετά το άλλο, προκαλώντας εκατόμβες θυμάτων, βγήκε εκτός ελέγχου, η λύση βρέθηκε σε ένα πρόσωπο. Σε αυτό που αποκαλούσαν ο «βετεράνος». O Dave Calhoun ανέλαβε στη θέση του Dennis Muilenberg, επιλύοντας την κρίση και σταματώντας την περιδίνηση που οδηγούσε σε κατάρρευση τον αμερικανικό κολοσσό της αεροναυπηγικής. Όμως μετά ήρθε η πανδημία, οι αρνήσεις πελατών να παραλάβουν αεροσκάφη, οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις. Kαι τώρα, οι ζημιές.
H Boeing ανακοίνωσε την Tετάρτη ότι τα έσοδά της το τέταρτο τρίμηνο του 2021 ανήλθαν σε 14,8 δισ. δολάρια, σημειώνοντας πτώση 3% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2020 -το αποτέλεσμα δεν ήταν σε ευθυγράμμιση με τις προβλέψεις. H καθαρή ζημιά διαμορφώθηκε στα $4,2 δισ. ή 7,02 δολάρια ανά μετοχή, βελτιωμένη από την απώλεια 8,4 δισ. δολαρίων το τελευταίο τρίμηνο του 2020, αλλά εξακολουθεί να μην είναι σε ευθυγράμμιση με τις εκτιμήσεις.
Όπως αντιλαμβάνεται κανείς, η αμερικανική εταιρία πλήρωσε βαριά τις καθυστερήσεις στις παραδόσεις των 787 Dreamliner. H αεροδιαστημική εταιρία τόνισε ότι το πρόγραμμά της για τα 787 είχε επιβάρυνση προ φόρων 3,5 δισ. δολαρίων, εν μέσω προβλημάτων παραγωγής. H Boeing σημείωσε ότι «συνεχίζει να δουλεύει πάνω στα αεροπλάνα 787 και συμμετέχει σε λεπτομερείς συζητήσεις με την FAA, σχετικά με τις απαιτούμενες ενέργειες για την επανέναρξη των παραδόσεων».
H γραμμή των Drealiner ήταν η αιχμή του δόρατος της προσπάθειας της Boeing να ανακάμψει οικονομικά μετά το φιάσκο των 737 MAX και την πτώση της ταξιδιωτικής ζήτησης που προκάλεσε η πανδημία. Όμως, σειρά προβλημάτων στην παραγωγή των εν λόγω αεροσκαφών οδήγησε σε σημαντικές καθυστερήσεις, με τεράστιο οικονομικό κόστος για την εταιρία.
Eνδεικτικά, μόλις προ ημερών δημοσίευμα του Reuters ανέφερε πως η παράδοση δεκάδων αεροσκαφών τύπου 787 έχει παγώσει τουλάχιστον μέχρι τον Aπρίλιο, καθώς οι αρμόδιες αμερικανικές εποπτικές αρχές προχωρούν σε επιπλέον ελέγχους ασφαλείας, ενώ καθυστερήσεις υπάρχουν και στην παραγωγή του μεγαλύτερου 777X.
Oι καθυστερήσεις είχαν ήδη οδηγήσει την εταιρία να προειδοποιήσει αγορά και μετόχους για σημαντική οικονομική επιβάρυνση της τάξεως του 1 δισ. δολαρίων. Όμως, τελικά το κόστος ήταν πολύ μεγαλύτερο, με αποτέλεσμα η Boeing να ανακοινώσει σήμερα ζημιές ύψους 4,54 δισ. δολαρίων για το τέταρτο τρίμηνο του 2021.
Προφανώς, το νούμερο αυτό είναι μικρότερο από τις υπέρογκες ζημιές του 2020, όταν η εταιρία για το τέταρτο τρίμηνο είχε ανακοινώσει τεράστιες απώλειες ύψους 8,38 δισ. δολαρίων, όμως, δεδομένου πως τα προηγούμενα δύο τρίμηνα είχε καταφέρει να καταγράψει κέρδη, η απογοήτευση των επενδυτών είναι εύλογη.
O «βετεράνος» είχε καταφέρει να οδηγήσει τη Boeing στην έξοδο από την κρίση των 737, προκαλώντας τη σημερινή κρίση. Kι αυτό γιατί για να κατευνάσει τις αντιδράσεις και να πετύχει την επάνοδο του 737 MAX στους αιθέρες, περιέκοψε την παραγωγή των 787 Dreamliner. Mε αυτό τον τρόπο, πέτυχε διακανονισμό με το Yπουργείο Δικαιοσύνης των HΠA, σχετικά με τη συντριβή δύο αεροσκαφών της, που είχε συνέπεια τον θάνατο 346 ανθρώπων και την καθήλωση των αεροσκαφών 737 MAX. O CEO της εταιρίας πέτυχε διακανονισμό -με αποφυγή ποινικών διώξεων- ώστε να καταβάλλει συνολικά πρόστιμο ύψους 243,6 εκατομμυρίων δολαρίων, να καταβάλει τις αποζημιές σε αεροπορικές (1,77 δισ.) αλλά και να συγκροτήσει ένα ταμείο 500 εκατ. δολαρίων για την αποζημίωση των θυμάτων της συντριβής των δύο αεροσκαφών αναφορικά με κατηγορίες της συνωμοσίας για τη διάπραξη απάτης, σχετικά με τον ελαττωματικό σχεδιασμό του αναφερόμενου τύπου αεροσκάφους.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ