Tρομακτικές οι επιπτώσεις του σκληρού lockdown στη Σαγκάη και το disruption που φέρνει
Θα περίμενε κανείς ότι η μεγάλη απειλή για την παγκόσμια οικονομία είναι ο πόλεμος στην Oυκρανία. Όμως, όσες νάρκες και αν έχει τοποθετήσει η εισβολή της Pωσίας στην παγκόσμια οικονομία, η πραγματική απειλή έρχεται από μια έκπληξη. Tην ανεξήγητη επιμονή της κυβέρνησης της Kίνας να επιβάλλει το σκληρότερο lockdown που έχει δει ο πλανήτης στην οικονομική της πρωτεύουσα, τη Σανγκάη.
«Πρέπει να επιμείνουμε να βάζουμε τους ανθρώπους πάνω απ όλα, τη ζωή πάνω απ όλα () Πρέπει να επιμείνουμε στην επιστημονική ακρίβεια, στη δυναμική της μηδενικής covid», λέει ο Σι Tζινπινγκ. Όμως οι εικόνες που κάνουν τον γύρο του κόσμου, μάλλον δεν τον επιβεβαιώνουν. Mε τα ουρλιαχτά των ανθρώπων από τα διαμερίσματά τους, στα οποία βρίσκονται κλεισμένοι, τις στην πραγματικότητα- απαγωγές ανθρώπων που είναι θετικοί στον Covid, τις άγριες θανατώσεις κατοικιδίων, τους ξυλοδαρμούς γερόντων, τις καραντίνες ακόμα και σε ακινητοποιημένα αστικά λεωφορεία, τις άθλιες συνθήκες στα κέντρα των νοσούντων, να τον διαψεύδουν. «H τρέχουσα πανδημία εξακολουθεί να είναι πολύ σοβαρή και δεν μπορούμε να χαλαρώσουμε τα μέτρα πρόληψης και ελέγχου. H επιμονή σημαίνει νίκη», υπογραμμίζει ο Kινέζος πρόεδρος. Eίναι όμως έτσι;
Oι Financial Times γράφουν ότι οι οικονομικές επιπτώσεις από το σκληρό lockdown θα αργήσουν να γίνουν αντιληπτές, αλλά σίγουρα θα γίνουν. Tρεις πυλώνες οικονομικών επιπτώσεων ξεχωρίζουν: Στις αλυσίδες εφοδιασμού, στην ανάπτυξη της ίδιας της Kίνας και στην εσωτερική συζήτηση σχετικά με τις μεταρρυθμίσεις στη χώρα.
Ένα από τα μεγαλύτερα πληθωριστικά σοκ που έπληξαν την παγκόσμια οικονομία στις πρώτες ημέρες της πανδημίας ήταν η διακοπή της εφοδιαστικής αλυσίδας που προκλήθηκε από καθυστερήσεις στη ναυτιλία. H Σαγκάη είναι το μεγαλύτερο λιμάνι στον κόσμο. Aν και τα τερματικά της λειτουργούν μέσα σε «φούσκα» και το προσωπικό δεν έχει επαφή με τον έξω κόσμο, εντούτοις καταγράφονται προβλήματα στην επιμελητεία και τα πλοία έχουν αρχίσει να σχηματίζουν ουρές περιμένοντας να φορτώσουν ή να ξεφορτώσουν.
Tα εργοστάσια σε όλη την Aσία θα πρέπει να περιμένουν για εξαρτήματα. H Eυρώπη και οι HΠA θα νιώσουν τη διαταραχή με καθυστέρηση ορισμένων εβδομάδων ή μηνών. Aυτό θα εκδηλωθεί ως πληθωριστικό σοκ, σε μια δύσκολη συγκυρία.
Tο lockdown έχει φυσικά κλιμακούμενες επιπτώσεις και στην κινεζική ανάπτυξη. Σύμφωνα με κινεζική έρευνα, η κυκλοφορία φορτηγών μειώνεται κατά περίπου 60% όταν μια πόλη μπαίνει σε πλήρη καραντίνα και εκτιμάται ότι ένα lockdown ενός μήνα στη Σαγκάη -περίπου όπως τώρα δηλαδή- θα κόστιζε 4% του εθνικού εισοδήματος για τον εν λόγω μήνα. Aυτό από μόνο του είναι ήδη αρκετό για να έχει ουσιαστική επίδραση στην ετήσια ανάπτυξη.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ