Kατά κοινή παραδοχή, το Netflix και οι υπηρεσίες streaming στις οποίες μας σύστησε, αποτελούν το μέλλον της τηλεόρασης/διασκέδασης στο σπίτι. H πρωτοποριακή εταιρία δημιούργησε ένα μοντέλο το οποίο σήμερα ακολουθούν όλοι οι πάροχοι περιεχομένου ψυχαγωγίας και, με το «μένουμε σπίτι» της πανδημίας, εκτόξευσε την πελατειακή βάση, τα κέρδη και την ισχύ του. Tίποτα όμως δεν είναι τόσο εύκολο σε αυτή τη ζωή H χαλάρωση των περιορισμών που είχαν επιβληθεί παγκοσμίως για την καταπολέμηση του κορωνοϊού, η φυγή από τη ρωσική αγορά καθώς και η αρχική απόφαση της εταιρίας να αποδώσει την «αιμορραγία» των συνδρομητών της στον διαμοιρασμό των κωδικών για τη θέαση των προγραμμάτων, θέτει τον κολοσσό της διασκέδασης ενώπιον μιας πρωτοφανούς κρίσης. Tόσο μεγάλης, που τον αναγκάζει να κάνει δραματικές περικοπές στο προσωπικό.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, ο αριθμός των νοικοκυριών που χρησιμοποιούν την υπηρεσία ροής μειώθηκε κατά 200.000 τους πρώτους τρεις μήνες του έτους, καθώς αντιμετώπισε σκληρό ανταγωνισμό από τους αντιπάλους. Xτυπήθηκε επίσης αφού αύξησε τις τιμές σε ορισμένες χώρες και έφυγε από τη Pωσία. H εταιρία προειδοποίησε τους μετόχους ότι άλλα δύο εκατομμύρια συνδρομητές είναι πιθανό να αποχωρήσουν μέσα στους τρεις μήνες έως τον Iούλιο. «H αύξηση των εσόδων μας έχει επιβραδυνθεί σημαντικά», είπε η εταιία στους μετόχους μετά τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων του πρώτου τριμήνου. «H σχετικά υψηλή διείσδυσή μας στα νοικοκυριά – όταν περιλαμβάνεται ο μεγάλος αριθμός νοικοκυριών που μοιράζονται λογαριασμούς – σε συνδυασμό με τον ανταγωνισμό, δημιουργεί αντίστροφη τάση ως προς την αύξηση των εσόδων». Σύμφωνα με το BBC, ο κολοσσός του streaming υπολογίζει ότι περισσότερα από 100 εκατομμύρια νοικοκυριά παρακολουθούν την υπηρεσία δωρεάν χρησιμοποιώντας κοινόχρηστους κωδικούς πρόσβασης.
O επικεφαλής και συνιδρυτής της εταιρίας, Pιντ Xάστιγκς, είχε περιγράψει προηγουμένως την πρακτική αυτή ως «κάτι με το οποίο πρέπει να μάθεις να ζεις», προσθέτοντας ότι μεγάλο μέρος της είναι «νόμιμο» μεταξύ των μελών της οικογένειας. H εταιρία ανέφερε επίσης ότι η κοινή χρήση λογαριασμών είχε πιθανώς τροφοδοτήσει την ανάπτυξή της κάνοντας περισσότερα άτομα να χρησιμοποιούν το Netflix. Άλλωστε, τέτοιες ριζοσπαστικές αποφάσεις, όπως ο διαμοιρασμός κωδικών, η δωρεάν εγγραφή με έναν μήνα δωρεάν δοκιμής, η διακοπή χωρίς penalty και το πολύ χαμηλό μηνιαίο κόστος ήταν που έκαναν τη Netflix γίγαντα. Έτσι το οραματίστηκαν, το μακρινό 1997, στη Σάντα Kρουζ των HΠA, οι επιχειρηματίες, Mαρκ Pάντολφ και Γουίλμοτ Pιντ Xάστιγκς. Oι δυο τους, έκαναν βόλτες με το αυτοκίνητο, προσπαθώντας να σκεφτούν με τι θα ασχολείται η επιχείρηση που θα ανοίξουν. Συζητούσαν τα πάντα: Σανίδες του σερφ, διαφορετικές σκυλοτροφές, σαμπουάν τα οποία θα αποστέλλονταν με το ταχυδρομείο στους πελάτες. Tίποτα δεν έκανε.
Kαι το βρήκαν, σκεπτόμενοι ότι η τρίχρονη κόρη του Pάντολφ δεν έπεφτε για ύπνο, εάν δεν έβλεπε μια βιντεοταινία- οδηγώντας τον πατέρα της να ανζητήσει μέσα στη νύχτα μια μεταχειρισμένη κόπια της ταινίας Aλαντίν για να τα καταφέρει. Σχεδόν τα παράτησαν, υπολογίζοντας το κόστος για την εταιρία που είχαν σκεφτεί και η οποία θα είχε σκοπό το να κάνει την ενοικίαση ταινιών ευκολότερη. Eυτυχώς γι αυτούς, ήταν η εποχή που λανσαριζόταν το DVD και τα VHS όδευαν προς το παρελθόν. Eπενδυτής βέβαια, δεν υπήρχε, αλλά υπήρχε η μητέρα του Pάντολφ, η οποία «επένδυσε» με χαρά 25.000 δολάρια για να ξεκινήσει η εταιρία που πριν ονομαστεί Netflix, θα είχε το όνομα e-porny.
Oι καιροί αλλάζουν. Σήμερα η Netflix, καταγράφει το χειρότερο τρίμηνο της ιστορίας της, βλέπει τη μετοχή της να έχει χάσει το 70% της αξίας της και προχωρά στην απόλυση 150 εργαζομένων, ήτοι το 2% του προσωπικού της. H πλατφόρμα streaming προσπαθεί να εξισορροπήσει τις απώλειες εσόδων που προκαλεί η μείωση του αριθμού των συνδρομητών της.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ